vi får väll gratulera...

Tjata om vad som helst .
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Hehe 2254 var precis lika som 2654 bara mindre. Satt i en 2654 senast i sommras. :)
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Madrace skrev:Hehe 2254 var precis lika som 2654 bara mindre. Satt i en 2654 senast i sommras. :)
måste göra dig besviken...

2254 har perkinsmotor, och IH-transmision. Med volvohytt på.

2654 har Volvo TD60B-motor, volvolåda (osynkad :twisted: ) just det... en TD60 låter mysigt med rakt 4" direkt från turbon :twisted: kan ju lägga upp en liten filmsnutt sedan... :roll:
Axel Wall
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Okej ja du har nog rätt i de! En grej som vi hade problem med den var att hjulnaven pajade rätt ofta, med följd att hjulen lossnade helt under färd. Jo sexan låter ju helt klart grymmare.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Madrace skrev:Okej ja du har nog rätt i de! En grej som vi hade problem med den var att hjulnaven pajade rätt ofta, med följd att hjulen lossnade helt under färd. Jo sexan låter ju helt klart grymmare.
Jo, just det är standardfel på dom traktorerna (med icke volvoframaxel) :( På 2654:an är det ju inte så lätt att köra av framaxeln iaf, det är ju samma som sitter på diverse lastmaskiner och traktorgrävare 8)

För dom icke insatta i ämnet kan jag meddela att det är framhjulen som lossnar på 2254 och 2204(tror jag att den hette).
Axel Wall
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Ja de stämmer att de ofta var framhjulen men hände även bak någon gång. Såg ganska roligt ut när den stog på åkern snett bakåtlutad för att hjulet lossnat. Sen vill jag minnas att den var ganska bränsletörstig för storleken som även BM 700 turbo är trots att den har sexa.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Madrace skrev:Ja de stämmer att de ofta var framhjulen men hände även bak någon gång. Såg ganska roligt ut när den stog på åkern snett bakåtlutad för att hjulet lossnat. Sen vill jag minnas att den var ganska bränsletörstig för storleken som även BM 700 turbo är trots att den har sexa.
åfan, att bakhjulen lossnar på dom visste jag inte! däremot på fordarna ramlar ju (bak)hjulen av lite nu ock då..
Jo, perkinsmotorerna har alltid varit töstiga :( 700:an kan väll också anses som lite törstig, dock snålare än 650 (95% samma traktor, fast utan turbo) hm... det sitter en fyrcylindrig D42 i 650, och en lika fyrcylingrig TD42 i 700 :idea:
Det var bara 800-serien, och 2600-serien som var 6-cylindriga.
Axel Wall
Madrace
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: tor nov 06, 2003 8:11 pm
Ort: Västerbotten

Inlägg av Madrace »

Ja du har helt rätt.. Jag som blandade ihop dem lite. Sitter bara fyran i 700, men en bonde i byn har haft 650 förut. Skaffade 700 turbo och vet han klagade rejält på att 700 drack mer. För övrigt vet jag ej om han har kvar den idag. Vad de gäller forden så är jag absolut ingen ford älskare men -73 farsan har kvar, har inte varit några större problem med. Förutom att den brunit 3 ggr, 2st börjat med kabelbrand och en började med kombinerad mycket het dag/tort hö/disel läkage :lol: Men nu mer används den inte så många timmar som den gjorde på 70-80 talet.
Isbil 142DL -74 mattsvart eldflammor B22 dubbla solex 45
164A -69 orginal
164A -72 trippel solex 45 bromsad 217 bakhjuls hk
164E -72 ombyggd 162 turbo
164E -74 trippel dellorto 45
960E/s90 -96 självklart 3.0
Skriv svar