Wastegate-Bygge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jo det verkar lite rörigt kollade i nira rk räknade till 14st mappar som man påverkar med + massa fasta parametrar, naturligtvis använder man inte alla samtidigt, men ändå :D
Användarvisningsbild
tobbeturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
Ort: Arboga

Re: tillverka själv?

Inlägg av tobbeturbo »

B20TicPower skrev:
matzin skrev:någon som har tillverkat en egen wastegate?
såg inte så svårt ut som jag trott. :?

vilken mobell är bättre (säkrare) "svängdörr" eller "ventil"??


Typ egen iden lite tagen från arboga wastegate
fast något mindre 33mm ventil.. Vet dock ej om dom funkar än.. ;)

Bild
Bild
Bild
Har det gjorts wg:s i Arboga?

//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: tillverka själv?

Inlägg av Roger Persson »

tobbeturbo skrev:
B20TicPower skrev:
Har det gjorts wg:s i Arboga?

//tobbe


Förestern, ja kan ha skrivit fel.. kan ha vart eskilstuna.. :roll:


Blivit lite update av wastgatsen ja byggde för länge sen..
Är tydligen bar ha någon typ av värmeavledning.. Speciellt
om man "fegar" i laddtryck, då får men högt flöde genom
wastgatsen och då smälter membranen..

Antingen genom att ha luftspalt mellan ventil huset
eller så som ja löst det genom isolering..

Det svarta är värmetåligt material, typ fiber för lödbad... :roll:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

Dåså, jag har konstaterat att jag får göra om och göra rätt. Har kört med en av kls 50mm wg. Den läcker så fantastiskt mycket att kompressorn tappar luften vid provtryckning.

Hejdlöst mycket läckage vid ventilstyrningen, fungerar som en tokstor pysventil.

Ventilen läcker ännu mer än hejdlöst mot konan som sitter i grenröret. Avgaserna går rätt ut i skvallerröret.

Resultatet blir naturligtvis, inget laddtryck förrän 7000varv, där skenar det hejdlöst. Jag kör en liten turbo på en 2,5l sexa borde ge fullt sus vid cirka 4000varv.

Problemet med läckage vid ventilstyrningen kan nog fixas till på något sätt.

Avgasläcket beror på att ventilen inte sitter helt rakt i förhållande till huset. Om man håller manuellt istället för v bandsklämman så kan man rikta in ventilen mot konan och det blir helt tätt.

Måste alltså fixa till detta, vet ej hur ännu. Eller köpa en ny wg. Funderar på en tial 44mm. Eller om någon kan rekommendera en annan bra till vettiga pengar.

Prövade en biltema modell som låg i garaget, samma fast ännu värre läckage, tillochmed flänsen som skall täta mot ventilen var så porös så det bubblade om ren metall!

Har någon en billig wg som faktiskt fungerar?

Denna har jag:
Bild

Bilden är länkad från kls sida. Där står det:

"Vi har märkt att några av denna modellen kan läcka luft mellan underdel av aluminiumhuset och ventilstyrningen
man måste då pressa ner styrningen ca 5 mm , ta loctite eller liknande och pressa upp styrningen igen"
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

märkligt detta, jag har nån typ av kina wg (hks kopia)
den läcker inte vad jag kan höra alls när jag provtryckt :?

man kan nog ha tur å få exemplar som är gjorda fredagb medans alla andra är gjorda under resterande del av veckan dvs måndagsexmplar ...

jag ska köpa min nästa på biltema iallafall.
där kan man ju alltid returnera varan å få en nya mer eller mindre direkt i handen , bara att provtrycka den direkt när man kommer hem så vet man
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Hade samma problem med läckage, bilden som Martin H här har ritat beskriver bra vart läckaget är

Bild

Jag hittade brickor som hade sugpasning mot styrningen som jag trädde på så själva klockan ligger mot brickorna och det räckte för att få den tät till 2bar.

Problemet har uppståt pga av att kineserna har borrat hålet i klockan för stort. Är en kona på styrningen som jag skulle tippa på tätat mot klockan på orginalet

Ritade om för att illustrera bättre

Bild
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

Jo precis, men det läcket är ju inte det värsta. Det värsta är ju att avgasera smiter ut innan turbon. Pga att hela prylen är sne.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

dundersmurfen skrev:Jo precis, men det läcket är ju inte det värsta. Det värsta är ju att avgasera smiter ut innan turbon. Pga att hela prylen är sne.


Borde kunna gå ordna tycker jag..
Iaf om man har försdpänt med maskiner.. :doh:
Borde inte va så svårt antingen genom göra en ny
styrning något grövre och sen ett nytt hål lite bättre
centrering..
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Att den läcker i styrningen är fullt naturligt, det gör alla även dom svindyra. Men att den är sne och så låter märkligt. fyra sådana har passerat mina händer och det har inte varit några problem förutom läckaget jag illustrerar på bilden
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

En polare hade också problem med läckage på just en sån WG. Förutom läckaget vid styrningen så läckte den ut vid membranet... Gick inte att få ner laddet under 2 bar. Han fick nog till sist och köpte en annan WG... Var inte speciellt rolig att demontera/montera så många gånger (ca. 2 timmars jobb).
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Andreas Andersson
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jul 11, 2006 9:43 pm
Ort: Lekåsa
Kontakt:

Inlägg av Andreas Andersson »

dundersmurfen skrev:Dåså, jag har konstaterat att jag får göra om och göra rätt. Har kört med en av kls 50mm wg. Den läcker så fantastiskt mycket att kompressorn tappar luften vid provtryckning.

Hejdlöst mycket läckage vid ventilstyrningen, fungerar som en tokstor pysventil.

Ventilen läcker ännu mer än hejdlöst mot konan som sitter i grenröret. Avgaserna går rätt ut i skvallerröret.

Resultatet blir naturligtvis, inget laddtryck förrän 7000varv, där skenar det hejdlöst. Jag kör en liten turbo på en 2,5l sexa borde ge fullt sus vid cirka 4000varv.

Problemet med läckage vid ventilstyrningen kan nog fixas till på något sätt.

Avgasläcket beror på att ventilen inte sitter helt rakt i förhållande till huset. Om man håller manuellt istället för v bandsklämman så kan man rikta in ventilen mot konan och det blir helt tätt.

Måste alltså fixa till detta, vet ej hur ännu. Eller köpa en ny wg. Funderar på en tial 44mm. Eller om någon kan rekommendera en annan bra till vettiga pengar.

Prövade en biltema modell som låg i garaget, samma fast ännu värre läckage, tillochmed flänsen som skall täta mot ventilen var så porös så det bubblade om ren metall!

Har någon en billig wg som faktiskt fungerar?

Denna har jag:
Bild

Bilden är länkad från kls sida. Där står det:

"Vi har märkt att några av denna modellen kan läcka luft mellan underdel av aluminiumhuset och ventilstyrningen
man måste då pressa ner styrningen ca 5 mm , ta loctite eller liknande och pressa upp styrningen igen"
Jag är också sniken och har köpt en av denna modell. För jag tänkte precis vad som skrevs tidigare i tråden att vad som nu än behövs moddas så är det inga svårare ingrepp i jämförese mot vad man får ge för den.

Jag har mätt upp ett spel på 3/10 mellan ventil och styrning. Detta då helt kall och onvänd. Kan det vara rimligt? Hur mycket kan bitarna expandera? Förstår att värmen påverkas mycket av det mesta, så som placering, storlek på turbo, motor effekt, hur motorn är mappad m.m. m.m.

Sen är frågan också om det kan vara till någon större fördel att byta ut styrningen enbart för att använda ett annat mtrl. Nu är den gjort i någon rf legering.

//Andreas
Projekt 740 T6
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Har fått justera spelet på två sådana wastegates då dom hängt sig.
Andreas Andersson
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jul 11, 2006 9:43 pm
Ort: Lekåsa
Kontakt:

Inlägg av Andreas Andersson »

Mikael S skrev:Har fått justera spelet på två sådana wastegates då dom hängt sig.
Hur mycke pratar vi då?
Projekt 740 T6
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Jag fuskade bara genom att sätta ventilen i borrmaskin och använda smärgelduk tills det glappa lite lagom :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Mikael S skrev:Jag fuskade bara genom att sätta ventilen i borrmaskin och använda smärgelduk tills det glappa lite lagom :)
behöver det vara mer avancerat egentligen?

tror inte det :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar