Får inte kontakt med boxen! VEMS 3.3

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Får inte kontakt med boxen! VEMS 3.3

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Lämnade garaget något bitter nyss då jag inte lyckats få kontakt med boxen.Förmodligen har jag väl gjort nåt jättedumt. Hursomhelst;

Kör med en USB -> Seriell adapter som denna:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=924237

Var lite tveksam till att jag tolkade VEMS manualens pinout på DB9:an korrekt så efter att inte fått någon kontakt överhuvudtaget gjorde jag en omlödning till såhär:

Bild

Var spegelvänt lött på DB9:an innan. Med den här lödningen så reagerar USB-adaptern och när jag startar megatune så klagar den inte längre över att det inte finns någon kontakt. Men när jag kör testet så får jag ingen kontakt. Jag har kontrollerat och ställt in COM-porten korrekt. Så något är kapitalt fel eller så är jag bara för trött just nu för att inse något uppenbart. Har även stängt av en massa processer som eventuellt skulle kunna störa kommunikationen.

RX/TX stämmer överens med EC18 kontakten, har mätt och mätt och mätt, och det är rätt. Jag trippelkollat jordarna och 12V+ till boxen och den har spänning och jord helt korrekt.

Imorgon blir det försöka få tag på någon ny USB->seriell adapter men annars vet jag inte :( Sista dagen på semestern imorgon också.

Hjälp!
Senast redigerad av Nicklas Eriksson den sön aug 03, 2008 9:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Har listat ut att jag i nuvarande utförande (bilden) har kopplat fel



Detta enligt sista bilden på:

http://megasquirtavr.sourceforge.net/ma ... tml#Config

och denna pinout:

Bild

Så just nu är kontakten (felaktigt) lödd:
Pin 1 -> Jord
Pin 3 -> TD
Pin 4 -> RD

Och det märkliga är ju att USB-adaptern reagerar (blinkar och har sig) i det felaktiga utförandet. Måste nog hitta mig en ny.

btw, fick ett mail att någon hade postat i den här tråden men det visade sig vara fel?
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

det har inte funkat för mig heller med en sån där usb adapter. men med en vanlig db9 förlängningskabel funkade allt klockrent. Men du kanske inte har någon sådan utgång på datorn.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Nä, jag har tyvärr inga com portar på min dator. Vilket ju hade varit mycket trevlig såna här dagar, men annars har man ju inte använt en sån på säkert 10 år.

Idag har jag laddat hem nya drivrutiner från http://www.ftdichip.com/FTDrivers.htm till Usb-adaptern. Öppnade den och konstaterade att det var ett FT232RL chip inuti.

Byglade RD och TD i usbadapterns DB9:a och kontrollerade sen med BrayTerm att jag fick echo på det jag skickade, vilket fungerade.

Lödde om DB9:an som jag lödde fel igår och provade igen. Bingo! Fick kontakt, men sen visade det sig efter lite snack med Emil att jag hade fel MT version så nåt mer blev inte gjort idag. Ska försöka ta mig till garaget under veckan och kontrollera att det funkar som det ska. Jag fick nämligen ingen kontakt med Communication testet i MT.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Med Megatune 1.0.73Final så fick jag kontakt och problemet är alltså löst.

Såhär ska kabeln se ut:

Bild
Skriv svar