Motorras pga störningar på tändsystemet.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Motorras pga störningar på tändsystemet.

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag skulle mappa en honda med B16 motor. Vid minsta lilla laddtryck 0.35 bar så började den rycka vid ett lågt varvtal (för honda 4500rpm). POFF!! och det kom det vattenånga i hela motorutrymmet. Slet isär motorn och bytte alla kolvarna vars ringland var helt sönder. Vissa hade dock äldre skador vilket man såg på bitarna som låssade. Därför trodde vi inte att det berott på störningarna. Men bestämde oss för att vara försiktiga som sören

I med de nya kolvarna och jävligt nervig att pajja dom också påbörjade vi en ny mappning dan efter. Var nu extremt försiktig med gårdagens erfarenhet i huvet. Kollade avgastemp lamda mm och tryckte försiktigt på gasen. Avgastempen låg kring 700grader. Biljen gick fett på grundmappen jag har gjort låg runt A/F 11.5:1 vid 0.35bar och 3000rpm. Sen vid 4500 varv kom ryckningarna igen släpte direkt på gasen. Men alla kolvarna hade dragit igen. Helt sjukt!!

Orginalkolvarna i dessa bilar är väldig känsliga. Men vi har ju mappat flera bilar tidigare och dom håller om man laddar runt 0.4 och inte går för högt i avgastemp. Vi har en bil som vi pressade på bana massor med gånger hela förra sommaren utan problem bla.

Att avgastempen stiger över 870-890 grader så pajjar dom det vet jag sedan tidigare. Men att störningarn på tändsystemet skulle vara så förödande känns täcknat!! Det var ju inte så att vi höll ner gasen utan vi släppte direkt. Kan inte varat mer än någon sekund...

Störningsproblemet är rätt vanligt på dessa bilar om man inte använder rätt tändstift och orginaltändkablar (vilket denna bil saknade, borde man kollat), Men att det var så aggresivt mot motorn kunde jag aldrig ana.

Skönt att veta till jag ska mappa min nu med smidda kolvar.

Men varningen finger och samtigt en fråga? Någon som har liknande erfarenheter?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Eh, vad sjutton?

Är allt jag kan säga, tyvärr. Men vad fan?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Uj uj.. Funderar på om edis kan ställa till det på min b30..

En till sak att tänka på är att inte köra allt för fett, då diskar man av oljkefilmen från cylinderväggarna, vilket kan få svåra skador som följd!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

det stemmer at tendsystemet kan stelle til slike problemer :evil: dvs: dåli tenningsBRYTER,dåli koil,lav volt på primærsiden på koilen,mindre enn 12 volt.... :arrow: dåli jording som bare beter seg ved visse turtall. :cry: :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Händer det bara under belastning?
Om ni står och tomvarvar motorn, är tändningen stabil?
T.ex om ni gör en "stum kurva" och varvar upp till 6-7 tusen (när motorn är varm ;)), är tändpunkten på samma ställe då?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Anledningen till störningarna är till största sannolikhet stiften som inte var avstörd typ vilket är ett måste. Samt eftermarknads tändkablar som jag inte litar fullt på. Det läskiga var att man kan skjuta en motor på en sån här grej. Att man inte ska köra för fett vet jag. Det där var den teoretiska grundmappen. Man måste ju börja nån stans. Efter en pull så justerar man den ju.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du svarade inte riktigt på min fråga.. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Det händer bara på belastning. Altså hög belastning när det är svårare att tända. Utan turbotryck går det bra.

Men när det börjar ladda så blir belastningen högre och det blir svårare för gnistan att hoppa. Då stiger spänningen i spolen högre tills den lyckas eller energin är slut. Då kommer störningarna.

Spänningen i spolen stiger ju till urladdningen lyckas.

Tänsystemet är elektroniskt orginalsystem som jag mappar om direkt i boxen. Det fungerar problemfritt.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

kolla tändningen med stroblampa i hela varvregistret, Kan vara störningar i trigger-arrangemanget..
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Har lite frågor...

Är motorn orginal med denna turbo eller är den konverterad?
Kamaxlar är de orginal?

Vad har du för tryck på komp-mätaren när du satt ihop motorn?

Vad har du för tändning vid det aktuella varvtalet när ryckningarana kommer?

Det kan ju vara så att du ligger på arbetstryck som motorn inte klarar.
Spikningar som du inte hör.

om arbetstrycket för högt så flytta inställning på insugskammen.
/ Anders
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Är motorn orginal med denna turbo eller är den konverterad?
Kamaxlar är de orginal?
Konverterad. 4é bilen jag bygger med samma motor typ.
Vad har du för tryck på komp-mätaren när du satt ihop motorn?
mellan 10-10.5 pü alla cylindrar kompet i motorn var sänkt till 9.5:1 perfekt vid 0.4bars laddtryck pa den motorn.
Vad har du för tändning vid det aktuella varvtalet när ryckningarana kommer?
18-20grader.
Det kan ju vara så att du ligger på arbetstryck som motorn inte klarar.
Spikningar som du inte hör.
Om jag inte skulle hort dom sa skulle dom inte rasat motorn pü 1-2 sekunder.

Dom där grejorna är inget problem. Jag har kört samma setup pa andra bilar. Fortändningen ligger pa ca 18-20grader vid det varvet och det turbotrycket som det inträffade. Felet beror pa tändsystemet. Hade samma pa min bil. Det försvann nar jag bytte stift och tandkablar.

Honda har valdigt klent/kansligt tandsystem. Tex sa gar motorerna mycket samre (drar mer bensin mm) Om man kor med BOSCH tändstift istallet för NGK. Lite konstigt... Men jag har hört att bilar som är gjorda för BOSH stift inte funkar lika bra med NGK ocksa. Sa det kanske är nagon skillnad.

Som sagt, det jag ar förvanad över är att det kunde rasa motorn sa fort.
Även om den skulle spikat lite (Lite = ej horbart) sa rasar den inte pa 1-2 sekunder. Jag har haft enstaka spikningar vid nagra tillfällen pa min egen bil utan att det gjort nagra skader.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

emil skrev:kolla tändningen med stroblampa i hela varvregistret, Kan vara störningar i trigger-arrangemanget..
Det där är intressant. För alla magnetgivarna sitter i fördelaren. Den som sitter närmast, är bara ca 3cm fran rotorn.. Känns som det kan vara därför bilarna är sa känsliga i tändsystemet.

Jag är snart klar med mitt processorstyrda tändsystem. Efter det sa kommer jag aldrig mer använda mig av orginal vid turbokonverteringar.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: lör jan 17, 2004 3:02 pm
Ort: Norrland

Inlägg av ANorberg »

Det verkar helt klart vara problem med kablar o stift som du skriver.
med så låg komp och låg tändning borde du vara på safe side.

Många liknande problem har jag stött på. Mest med MSD och crank trigg system o även fördelare. De radiostörningar som uppstår med ej avstörda kablar fortplantar sig till alla givare runt motorn, eller ska man säga kablar runt motorn. en induktiv ingång behöver vanligt vis 0,5 Volt medans tändspolen signal är 20kV -50kV.
Fabrikanter löser prolemet ofta med att tvinna jordkablar ihop med givar signaler. ett annat sätt är skärmade kablar. Dock dyrt och jobbigt.

Inga moderna bilar i dag skulle funka bra med koppar kablar.
Allt blir utstört, tempgivare, kam o vev axelgivare, spjällläge osv kommer att mäta galet. Står på kartongen ofta. att man inte ska använda solid core till efi system.

Avstörda kablar altså inte bara för att man ska kunna lyssna på radio, utan dessutom för att den inte ska dra mer bränsle, eller rent utav gå sönder...
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Skriv svar