cheva automat i volvo röd blockare (B20-B230)
th350
sitter det en distans bakom flexplattan på en B230 ft ? hur tjock är den då?
Ja kör utan distans bakom och det tar inte i vad ja sett eller hört .
Har du tillverkat den distansen själv som passar till turbinen?
är du sugen på att tillverka en till o sälja?
Med en sådan distans skulle ja ju slippa göra svarva om "styrtappen" på turbinen.
Ja kör utan distans bakom och det tar inte i vad ja sett eller hört .
Har du tillverkat den distansen själv som passar till turbinen?
är du sugen på att tillverka en till o sälja?
Med en sådan distans skulle ja ju slippa göra svarva om "styrtappen" på turbinen.
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Verkar ju finnas några olika modeller på flexplatta till 740-940.
Den jag kör med är den helt plana.
Framsida
Baksida
Om jag har räknat rätt så sticker veven ut 3mm utanför blocket mot växellåda och start kransen sticker ut 8mm från flexplattans anläggs plan mot veven, Då borde startkransen ta i blocket (5mm). som den vid test irl gör..
Den jag kör med är den helt plana.
Framsida
Baksida
Om jag har räknat rätt så sticker veven ut 3mm utanför blocket mot växellåda och start kransen sticker ut 8mm från flexplattans anläggs plan mot veven, Då borde startkransen ta i blocket (5mm). som den vid test irl gör..
th 350
ja måste kolla hur det ser ut på min för som sagt ja kör med samma
flexplatta och det tar inte i .
HUr var det med distansen då?
"Har du tillverkat den distansen själv som passar till turbinen?
är du sugen på att tillverka en till o sälja? "
flexplatta och det tar inte i .
HUr var det med distansen då?
"Har du tillverkat den distansen själv som passar till turbinen?
är du sugen på att tillverka en till o sälja? "
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Re: th 350
Det borde inte vara något problem att bygga en till. Men kommer dina längd mått att stämma då? Vad kör du för axial spel mot pumpen?Lidenfors skrev:"Har du tillverkat den distansen själv som passar till turbinen?
är du sugen på att tillverka en till o sälja? "
th350
ja ska bygga ny turbin eller möjligtvis bygga om den ja har ..
så då blir det ju annat men det vore ju bra att slippa krångla med centrumtappen på turbinen. det måste ju vara bättre kunna köra med "orginaltappen"
så här ser min ut ..
så då blir det ju annat men det vore ju bra att slippa krångla med centrumtappen på turbinen. det måste ju vara bättre kunna köra med "orginaltappen"
så här ser min ut ..
- Mickexpress
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 267
- Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm
Re: th350
På min flexplatta sitter startkransen in mot motorn och trigger kransen utåt.Lidenfors skrev:ja ska bygga ny turbin eller möjligtvis bygga om den ja har ..
så då blir det ju annat men det vore ju bra att slippa krångla med centrumtappen på turbinen. det måste ju vara bättre kunna köra med "orginaltappen"
Blir nog smidigare att ha kvar standard tappen.
th 350
ja på min flexplatta finns det ingen triggerkrans, den kommer nog från en B21:a tror jag .
Men det måste ju vara bättre att göra som du gjort för att slippa greja mer än nödvändigt med turbin .
Om du kollar på bilderna på min turbin så ser du att ja har fått greja en hel del både med centrumtappen samt distanser för att få rätt spel mellan turbin o pumpen i lådan.
Din turbin har du bara fixat så du kan borra i volvos hålbild mot flexplattan eller har du svarvat ngt på tappen också?
Vad skulle du ta för att göra en sån distans till mig ?
måste bara ta lite mått först så ja vet att det stämmer sen .
Men det måste ju vara bättre att göra som du gjort för att slippa greja mer än nödvändigt med turbin .
Om du kollar på bilderna på min turbin så ser du att ja har fått greja en hel del både med centrumtappen samt distanser för att få rätt spel mellan turbin o pumpen i lådan.
Din turbin har du bara fixat så du kan borra i volvos hålbild mot flexplattan eller har du svarvat ngt på tappen också?
Vad skulle du ta för att göra en sån distans till mig ?
måste bara ta lite mått först så ja vet att det stämmer sen .
Jag har cadat lite på en adapter till räserbilen. Volvo 8-bultat till Chevas lilla flexplatta.
Främre biten mot veven sätter jag med 12.9 maskinbult bakre mot flexplattan sätter ja med arp till cheva.
Båda bitarna sitter ihop med 30st m6 12.9, kommer det att räcka?
Och hur räknar man på ett sånt bultförband?
Nu är hela adaptern 29mm tjock. Har ju som tur är en adapterplåt och motorplåt som bygger lite.
Jag skulle dock behöva veta måtten för lagret i veven om man nån gång skulle vilja åka manuell låda.
Främre biten mot veven sätter jag med 12.9 maskinbult bakre mot flexplattan sätter ja med arp till cheva.
Båda bitarna sitter ihop med 30st m6 12.9, kommer det att räcka?
Och hur räknar man på ett sånt bultförband?
Nu är hela adaptern 29mm tjock. Har ju som tur är en adapterplåt och motorplåt som bygger lite.
Jag skulle dock behöva veta måtten för lagret i veven om man nån gång skulle vilja åka manuell låda.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
du kan ringa mig så kan jag mäta lite.
0738063737
du kan inte bygga en sån till mig också?
0738063737
du kan inte bygga en sån till mig också?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Hej!
Ska också göra samma operation framöver till min 242a.
Har tänkt göra något liknande. Fast jag skulle även använda mig av cylindriska pinnar(brotchade hål). Ha dessa både mot vev och flexplatta. Samt mellan de två adaptrarna.
Då sitter grejerna ihop mycket bättre. Och man slipper få bultar som vibrerar upp på höga varv.
Bara mina tankar!
mvh Ante
Ska också göra samma operation framöver till min 242a.
Har tänkt göra något liknande. Fast jag skulle även använda mig av cylindriska pinnar(brotchade hål). Ha dessa både mot vev och flexplatta. Samt mellan de två adaptrarna.
Då sitter grejerna ihop mycket bättre. Och man slipper få bultar som vibrerar upp på höga varv.
Bara mina tankar!
mvh Ante
Vilken konverter är mest lämplig om man ska köra med en TH350? Vilken stallspeed ska man ha? Bilen är en Volvo 760 med B23ET, MS + större turbo mm, siktar på ca 400Hk. Har inte hittat nåt begripligt om vad man ska tänka på vid valet av konverter.
We have a long way to go and a short time to get there....
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
problemet som jag ser det med liten motor o turbo är att de beter sig som dr J o mr H och det går inte att få en converter som passar båda. men en liten 7-8 tum custom byggd för din motor är nog enda allternativet, finns ju några som bygger här i sverige och som det även ingår ombyggnad om den första inte blir bra.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Näe precis vad jag har förståt så om man får till att den orkar "stalla" så lär den slira i stället. o tvärt om. så på race så kan det bli lustgas för att "stalla" konvertern o "normal" körning så var det ska samma.. Vem ska man ta kontakt med om konverter byggen här i sverige?
We have a long way to go and a short time to get there....
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt: