Mäta upp kamaxlar

Diskussioner för erfaret folk
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Mäta upp kamaxlar

Inlägg av 900 Power »

Vet inte om det är rätt forum, men det är turbokammar och de är ganska avancerat att mäta, tycker jag iaf för jag vet inte hur man gör ;)

Till frågan då..

Hur mäter man lyfthöjd, duration och nockvinkel på en kamaxel?

Förklara gärna hur och vilka verktyg som behövs.

Tacksam för svar..
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

trur det har vært tatt opp på forumet som egen topic :P
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Man behöver en indikator-klocka, gradskiva och mycket tid för att mäta en kam.
Jag och många andra mäter duration vid ventilspel, 0.5mm, 1mm, 1.27mm, 2, 3, 4mm och så vidare.
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 900 Power »

Jens Gustavsson skrev:Man behöver en indikator-klocka, gradskiva och mycket tid för att mäta en kam.
Jag och många andra mäter duration vid ventilspel, 0.5mm, 1mm, 1.27mm, 2, 3, 4mm och så vidare.
Hur gör man då?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

jag har inte gjort det, men logiskt sett så kan man nog göra på detta vis:

sätt i kammen i en topp/block, gör en gradskiva som visa 720grader (ett kamaxelvarv=720 vevaxelgrader). spänn upp en indikatorklocka nolla den efter ett spel som du mäter med indikatorklockan (bara att vrida till minus spelet på klockan) . vrid kammen till toppen på nocken och nollställ gradskivan (vilken referens man skall ha beror på hur man antecknar och räknar) sen är det väl bara att rotera kammen grad för grad och anteckna måtten, sen gör du ett diagram och så har du värdena för kammen.. tänk på att multiplicera med vipparmsutväxling och sånt, om du nu har det..

som sagt jag har inte gjort det själv, så rätta mig om jag har fel
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en 360 graders på veven ger bättre precision.
hur man gör?
man ser helt enkelt hur många vevaxelgrader kammen är öppen på olika lyft , sen kan man göra en graf i excel om man vill jämföra olika saker som ramper, acceleration, lyft, mm.
Skriv svar