Vet inte om det är rätt forum, men det är turbokammar och de är ganska avancerat att mäta, tycker jag iaf för jag vet inte hur man gör
Till frågan då..
Hur mäter man lyfthöjd, duration och nockvinkel på en kamaxel?
Förklara gärna hur och vilka verktyg som behövs.
Tacksam för svar..
Mäta upp kamaxlar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Man behöver en indikator-klocka, gradskiva och mycket tid för att mäta en kam.
Jag och många andra mäter duration vid ventilspel, 0.5mm, 1mm, 1.27mm, 2, 3, 4mm och så vidare.
Jag och många andra mäter duration vid ventilspel, 0.5mm, 1mm, 1.27mm, 2, 3, 4mm och så vidare.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
jag har inte gjort det, men logiskt sett så kan man nog göra på detta vis:
sätt i kammen i en topp/block, gör en gradskiva som visa 720grader (ett kamaxelvarv=720 vevaxelgrader). spänn upp en indikatorklocka nolla den efter ett spel som du mäter med indikatorklockan (bara att vrida till minus spelet på klockan) . vrid kammen till toppen på nocken och nollställ gradskivan (vilken referens man skall ha beror på hur man antecknar och räknar) sen är det väl bara att rotera kammen grad för grad och anteckna måtten, sen gör du ett diagram och så har du värdena för kammen.. tänk på att multiplicera med vipparmsutväxling och sånt, om du nu har det..
som sagt jag har inte gjort det själv, så rätta mig om jag har fel
sätt i kammen i en topp/block, gör en gradskiva som visa 720grader (ett kamaxelvarv=720 vevaxelgrader). spänn upp en indikatorklocka nolla den efter ett spel som du mäter med indikatorklockan (bara att vrida till minus spelet på klockan) . vrid kammen till toppen på nocken och nollställ gradskivan (vilken referens man skall ha beror på hur man antecknar och räknar) sen är det väl bara att rotera kammen grad för grad och anteckna måtten, sen gör du ett diagram och så har du värdena för kammen.. tänk på att multiplicera med vipparmsutväxling och sånt, om du nu har det..
som sagt jag har inte gjort det själv, så rätta mig om jag har fel
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en 360 graders på veven ger bättre precision.
hur man gör?
man ser helt enkelt hur många vevaxelgrader kammen är öppen på olika lyft , sen kan man göra en graf i excel om man vill jämföra olika saker som ramper, acceleration, lyft, mm.
hur man gör?
man ser helt enkelt hur många vevaxelgrader kammen är öppen på olika lyft , sen kan man göra en graf i excel om man vill jämföra olika saker som ramper, acceleration, lyft, mm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/