Hur koppla hydralisk handbroms?
- Landa_in_Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 811
- Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
- Ort: Södra Dalsland
Hur koppla hydralisk handbroms?
Hej, Som Rubriken lyder, hur kopplar man? används backventiler av något slag eller rent allmänt hur ska det kopplas?
Hur gör dom/ni på driftingbilar?
MVH Andreas
Hur gör dom/ni på driftingbilar?
MVH Andreas
Re: Hur koppla hydralisk handbroms?
som jag fattat d för så använder man en typ av t-kors o skarvar in på vanliga bromsarnas rör sen vips så har du en hydralisk ....Rätta mig om jag har fel?landa_in_racing skrev:Hej, Som Rubriken lyder, hur kopplar man? används backventiler av något slag eller rent allmänt hur ska det kopplas?
Hur gör dom/ni på driftingbilar?
MVH Andreas
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Knåpade ihop en liten paint-bild för att lättare förklara.
Såhär har jag sett folk bygga som bara har en krets bak. (Dom har alltså delat upp i ett tvåkretssystem fram/bak och sen handbromsen på bakkretsen)
Akta paint-skillsen!
Bara bakre systemet i bild, man drar alltså kretsen genom handbromsens vätskebehållare, sätter man ett t-kors som föreslogs innan kommer man väl ändå en stor del av trycket i systemet bara gå upp i vätskebehållaren för fotbromsen? (Eftersom den står öppen när den ej används)
Alternativa sätt är att bygga dubbla kretsar bak, en för fotbroms och en för handbroms. Det kan göras med bromsok som har flera kolvar eller dubbla bromsok.
Bygger jag själv om till större bromsar och hydralisk handbroms blir det som bilden ovan mest troligt.
/Mvh Jocke
Såhär har jag sett folk bygga som bara har en krets bak. (Dom har alltså delat upp i ett tvåkretssystem fram/bak och sen handbromsen på bakkretsen)
Akta paint-skillsen!
Bara bakre systemet i bild, man drar alltså kretsen genom handbromsens vätskebehållare, sätter man ett t-kors som föreslogs innan kommer man väl ändå en stor del av trycket i systemet bara gå upp i vätskebehållaren för fotbromsen? (Eftersom den står öppen när den ej används)
Alternativa sätt är att bygga dubbla kretsar bak, en för fotbroms och en för handbroms. Det kan göras med bromsok som har flera kolvar eller dubbla bromsok.
Bygger jag själv om till större bromsar och hydralisk handbroms blir det som bilden ovan mest troligt.
/Mvh Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Torsella:
För att när huvudbromscyl. är omanövrerad släpper den igenom vätskan.
Dvs. trycker man på bromsen kommer man trycka ut vätskan genom handbromscyl. och tvärtom om man drar i handbromsen.
För att när huvudbromscyl. är omanövrerad släpper den igenom vätskan.
Dvs. trycker man på bromsen kommer man trycka ut vätskan genom handbromscyl. och tvärtom om man drar i handbromsen.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Nej, inga mängder men om bromstrycket går upp i p-bromsen vätskebehållare istället för i hjulcylindrarna/oken, så bromsar det inget vidare...och tvärt om när man använder P-bromsen.
Det finns system med backventiler också (Sellholms till exempel).
/Gustaf
Det finns system med backventiler också (Sellholms till exempel).
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Nej, bara den mängden man trycker ur den andra cylindern, alltså den vätskan man vill ha till oken för att få broms.Thorsella skrev:men inga mängder ju
Det är som sagt inte så mycket, men bromsar som inte fungerar har man ju inte så mycket nytta av.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Vad säger SBP om ett sånt bak bromssystem?Jckssn skrev:Knåpade ihop en liten paint-bild för att lättare förklara.
Såhär har jag sett folk bygga som bara har en krets bak. (Dom har alltså delat upp i ett tvåkretssystem fram/bak och sen handbromsen på bakkretsen)
Akta paint-skillsen!
Bara bakre systemet i bild, man drar alltså kretsen genom handbromsens vätskebehållare, sätter man ett t-kors som föreslogs innan kommer man väl ändå en stor del av trycket i systemet bara gå upp i vätskebehållaren för fotbromsen? (Eftersom den står öppen när den ej används)
Alternativa sätt är att bygga dubbla kretsar bak, en för fotbroms och en för handbroms. Det kan göras med bromsok som har flera kolvar eller dubbla bromsok.
Bygger jag själv om till större bromsar och hydralisk handbroms blir det som bilden ovan mest troligt.
/Mvh Jocke
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- khracing
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån dec 15, 2008 2:43 am
- Ort: Ring Knutstorp
- Kontakt:
Eftersom jag har tidigare kört med hydraulisk handbroms utan backventil, så vill jag påstå att man
måste ha en för att vara 100% (inte 99,9%) säker på att aldrig någonsin få bromsarna att hänga sig.
Jag har liksom råkat ut för detta att få bromshäng......
Så här ser en Sellholm hydraulisk handbromsbackventil ut monterad på min bil:
--------------------------------------------------------------------
Har en D2 handbroms, som funkar fint
jag har separat behållare på handbromsen & den är i sin tur kopplad till backventilen exakt enligt Sellholms beskrivning.
Men monterar man som vissa gör ( vilket jag gjort på min gamla bil)
så finns risken att det kan hänga sig, då man ibland forbromsar & sedan drar handbromsen utan att släppa fotbromsen helt - eller tvärt om.
PS - många rallyförare varnar för att ha det kopplat på det sättet
måste ha en för att vara 100% (inte 99,9%) säker på att aldrig någonsin få bromsarna att hänga sig.
Jag har liksom råkat ut för detta att få bromshäng......
Så här ser en Sellholm hydraulisk handbromsbackventil ut monterad på min bil:
--------------------------------------------------------------------
Har en D2 handbroms, som funkar fint
jag har separat behållare på handbromsen & den är i sin tur kopplad till backventilen exakt enligt Sellholms beskrivning.
Men monterar man som vissa gör ( vilket jag gjort på min gamla bil)
så finns risken att det kan hänga sig, då man ibland forbromsar & sedan drar handbromsen utan att släppa fotbromsen helt - eller tvärt om.
PS - många rallyförare varnar för att ha det kopplat på det sättet
RWD EVO 600+ hk, snart med BMW M3-låda, nej... NU med BMW M3-låda
Kristian Hesselmark
Kristian Hesselmark
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt: