Hur koppla hydralisk handbroms?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Hur koppla hydralisk handbroms?

Inlägg av Landa_in_Racing »

Hej, Som Rubriken lyder, hur kopplar man? används backventiler av något slag eller rent allmänt hur ska det kopplas?

Hur gör dom/ni på driftingbilar? :wink:

MVH Andreas
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Re: Hur koppla hydralisk handbroms?

Inlägg av Rydberg »

landa_in_racing skrev:Hej, Som Rubriken lyder, hur kopplar man? används backventiler av något slag eller rent allmänt hur ska det kopplas?

Hur gör dom/ni på driftingbilar? :wink:

MVH Andreas
som jag fattat d för så använder man en typ av t-kors o skarvar in på vanliga bromsarnas rör sen vips så har du en hydralisk :D ....Rätta mig om jag har fel?
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: lör nov 06, 2004 8:36 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Jckssn »

Knåpade ihop en liten paint-bild för att lättare förklara.
Såhär har jag sett folk bygga som bara har en krets bak. (Dom har alltså delat upp i ett tvåkretssystem fram/bak och sen handbromsen på bakkretsen)

Bild
Akta paint-skillsen! :)

Bara bakre systemet i bild, man drar alltså kretsen genom handbromsens vätskebehållare, sätter man ett t-kors som föreslogs innan kommer man väl ändå en stor del av trycket i systemet bara gå upp i vätskebehållaren för fotbromsen? (Eftersom den står öppen när den ej används)
Alternativa sätt är att bygga dubbla kretsar bak, en för fotbroms och en för handbroms. Det kan göras med bromsok som har flera kolvar eller dubbla bromsok.

Bygger jag själv om till större bromsar och hydralisk handbroms blir det som bilden ovan mest troligt.


/Mvh Jocke
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

varfäör gå in till huvudcylindern? varför inte bara gå med ett t-kors rakt på röret bak?
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Torsella:
För att när huvudbromscyl. är omanövrerad släpper den igenom vätskan.

Dvs. trycker man på bromsen kommer man trycka ut vätskan genom handbromscyl. och tvärtom om man drar i handbromsen.
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

men inga mängder ju
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, inga mängder men om bromstrycket går upp i p-bromsen vätskebehållare istället för i hjulcylindrarna/oken, så bromsar det inget vidare...och tvärt om när man använder P-bromsen.

Det finns system med backventiler också (Sellholms till exempel).

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

ujujuj de låter inte billigt de :doh: :hihi: :hihi:
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Thorsella skrev:men inga mängder ju
Nej, bara den mängden man trycker ur den andra cylindern, alltså den vätskan man vill ha till oken för att få broms.
Det är som sagt inte så mycket, men bromsar som inte fungerar har man ju inte så mycket nytta av.
loka
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 07, 2008 5:01 pm
Ort: Kalix

Inlägg av loka »

Jckssn skrev:Knåpade ihop en liten paint-bild för att lättare förklara.
Såhär har jag sett folk bygga som bara har en krets bak. (Dom har alltså delat upp i ett tvåkretssystem fram/bak och sen handbromsen på bakkretsen)

Bild
Akta paint-skillsen! :)

Bara bakre systemet i bild, man drar alltså kretsen genom handbromsens vätskebehållare, sätter man ett t-kors som föreslogs innan kommer man väl ändå en stor del av trycket i systemet bara gå upp i vätskebehållaren för fotbromsen? (Eftersom den står öppen när den ej används)
Alternativa sätt är att bygga dubbla kretsar bak, en för fotbroms och en för handbroms. Det kan göras med bromsok som har flera kolvar eller dubbla bromsok.

Bygger jag själv om till större bromsar och hydralisk handbroms blir det som bilden ovan mest troligt.


/Mvh Jocke
Vad säger SBP om ett sånt bak bromssystem?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ersätter man mekanisk P-broms med hydraulisk blir Bilprovningen inte glad.

Amatörbyggt och ombyggt fordon kan få lite undantag.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

kan man kör med både och? lite trevligare med hydraulisk om man ska busa lite.. samt ha kvar wire för bes och parkering..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, det är en möjlig variant.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
khracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån dec 15, 2008 2:43 am
Ort: Ring Knutstorp
Kontakt:

Inlägg av khracing »

Eftersom jag har tidigare kört med hydraulisk handbroms utan backventil, så vill jag påstå att man
måste ha en
för att vara 100% (inte 99,9%) säker på att aldrig någonsin få bromsarna att hänga sig.

Jag har liksom råkat ut för detta att få bromshäng...... :mad:

Så här ser en Sellholm hydraulisk handbromsbackventil ut monterad på min bil:

Bild

--------------------------------------------------------------------

Har en D2 handbroms, som funkar fint :)
Bild

jag har separat behållare på handbromsen & den är i sin tur kopplad till backventilen exakt enligt Sellholms beskrivning.

Men monterar man som vissa gör ( vilket jag gjort på min gamla bil)
finns risken att det kan hänga sig, då man ibland forbromsar & sedan drar handbromsen utan att släppa fotbromsen helt - eller tvärt om.

PS - många rallyförare varnar för att ha det kopplat på det sättet :thumbright:
RWD EVO 600+ hk, snart med BMW M3-låda, nej... NU med BMW M3-låda

Kristian Hesselmark
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

jag är osäker på hur jag ska koppla in hydralisk handbroms på min rallycross 240.. jag har 2 krets bak.. hur göra? alla jag har sett har ju bara 1 krets bak.. de är ju lite lättare
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Skriv svar