200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)
200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)
Kanske dax att lägga ut en liten projekttråd nu när det har hänt lite...
Bilen är en 200sx med s38b36 motor och turbo.
Växellåda och kardan från BMW M5, diff från 200sx s14 och orginal drivaxlar.
Några kanske känner igen bilen från i somras, körde ett par EDPS och div. andra event.
Gick 10.93 på Kjula, bromsade 657hp och 720Nm på 0.7bar samt körde hela sommaren -08 utan några större haverier.
Helt klart lyckad sesong!!
Bygger om bilen ganska hårt i vinter.
Det som hänt hittils är:
Rensad på baksätesfästen och annat skrot. (Skall lackas inne och ute)
Urkapad reservhjulsbalja och bygge av "låda" för fuelcell samt pump, filter.
BG KingSumo pump. Ska klara 2000hp.
Lådan igen.
All plåt framför fjädertornen bortkapad.
Ramben avtagna. Gott om plats nu
Full dragrace bur moterad.
Buren. Har även gjort nya stolsfästen samt kapat ur "bulan" på golvet på förarsidan för att få ner stolen lägre.
Nya Borgwarner s475 och gamla GT45an.
Sitter så fint så. Modifiering av downpipe krävs då den har 5" utlopp. Sen bygger jag nytt 4" avgas hela vägen. Utan dämpare...
Plasten o breddning provmoterat.
Igen.
Fronten.
Så ser det ut nu ungefär.
Ska försöka hålla den här tråden uppdaterad så fort det händer något.
Fler bilder finns på: http://www.200sx.kicks-ass.net/aslot" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilen är en 200sx med s38b36 motor och turbo.
Växellåda och kardan från BMW M5, diff från 200sx s14 och orginal drivaxlar.
Några kanske känner igen bilen från i somras, körde ett par EDPS och div. andra event.
Gick 10.93 på Kjula, bromsade 657hp och 720Nm på 0.7bar samt körde hela sommaren -08 utan några större haverier.
Helt klart lyckad sesong!!
Bygger om bilen ganska hårt i vinter.
Det som hänt hittils är:
Rensad på baksätesfästen och annat skrot. (Skall lackas inne och ute)
Urkapad reservhjulsbalja och bygge av "låda" för fuelcell samt pump, filter.
BG KingSumo pump. Ska klara 2000hp.
Lådan igen.
All plåt framför fjädertornen bortkapad.
Ramben avtagna. Gott om plats nu
Full dragrace bur moterad.
Buren. Har även gjort nya stolsfästen samt kapat ur "bulan" på golvet på förarsidan för att få ner stolen lägre.
Nya Borgwarner s475 och gamla GT45an.
Sitter så fint så. Modifiering av downpipe krävs då den har 5" utlopp. Sen bygger jag nytt 4" avgas hela vägen. Utan dämpare...
Plasten o breddning provmoterat.
Igen.
Fronten.
Så ser det ut nu ungefär.
Ska försöka hålla den här tråden uppdaterad så fort det händer något.
Fler bilder finns på: http://www.200sx.kicks-ass.net/aslot" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av AsLoT den sön aug 05, 2012 11:39 pm, redigerad totalt 22 gång.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tack !
Äntligen någon som sänker ned Fuelcellen
Har svårt för dessa burkar ståendes mitt i bagaget, speciellt på gatbilar.
Men ibland kanske man VILL höja tyngdpunkten på bilen ? dock inte jag
Äntligen någon som sänker ned Fuelcellen
Har svårt för dessa burkar ståendes mitt i bagaget, speciellt på gatbilar.
Men ibland kanske man VILL höja tyngdpunkten på bilen ? dock inte jag
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Nu har plenumbygget tagit fart.
tobbeturbo här på forumet är det som hjälper mig svetsa.
Skapligt snyggt med tanke på att han sugit i sig en hela glögg o några öl innan vi började svetsa
Mäta...
Kapa...
Borra...
Provmontering.
Alla hål slipades ovala för att kunna vinkla flänsen.
Trattarna kommer att peka uppåt taket på plenumet. Detta för att slippa kapa alla runners och sätta dit börjar.
Ja simulerade flödet lite snabbt i huvet o kom fram till att det gör nog inget
Bra flow.
Svetsa...
Får duga...
Mer svets.
Så långt har vi kommit hittils.
Uppdatering följer.
tobbeturbo här på forumet är det som hjälper mig svetsa.
Skapligt snyggt med tanke på att han sugit i sig en hela glögg o några öl innan vi började svetsa
Mäta...
Kapa...
Borra...
Provmontering.
Alla hål slipades ovala för att kunna vinkla flänsen.
Trattarna kommer att peka uppåt taket på plenumet. Detta för att slippa kapa alla runners och sätta dit börjar.
Ja simulerade flödet lite snabbt i huvet o kom fram till att det gör nog inget
Bra flow.
Svetsa...
Får duga...
Mer svets.
Så långt har vi kommit hittils.
Uppdatering följer.
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Fränt
Vad är det för grejer för övrigt, låda, bakaxel?
Vad är det för grejer i motorn?
Vad är det för grejer för övrigt, låda, bakaxel?
Vad är det för grejer i motorn?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Drivlinan blir 3-skivig tilton, Getrag280(från m5), Kortad m5 kardan med adapter mot Nissan s14 diff och orginal s13 drivaxlar.j björk skrev:Fränt
Vad är det för grejer för övrigt, låda, bakaxel?
Vad är det för grejer i motorn?
Samma setup som förra året förutom 3-skiviga kopplingen. Körde sinter i sommras.
Finns några bilder på http://www.200sx.kicks-ass.net/aslot
Mycke som är på gränsen i drivlinan men jag hinner inte bygga om allt.
Höll fövånandsvärt bra förra sommaren. Körde paj en koppling bara...
MT ET DRAG slicks, 6400rpm startvarv, 2ans växel och 1.57 i 60fot... borde knäckt nått tycker ja.
I motorn sitter det nu smidda kolvar 8.5 i komp, MLS packning, ARP bult till topp och ramlager.
Ska i stakar som ja har hemma och så blir det troligtvis o-ringning eller pyramid.
Då borde motorn vara god för 1000hp iaf, som är målet.
Det blir en rakt fram bil.knotan skrev:vad ska det bli för typ ab bil av detta?? rattlåsrejsing lr bana eller ??
Ska dock fungera som gatbil. Kunna åka till diverse events är det tänkt. Köra lite på nätterna osv.
Lägger in en liten film från förra året som kanske kan pigga upp i vintermörkret
Bilen gick förra sommaren.
Den får mig att bli lite motiverad iaf...
http://www.youtube.com/watch?v=6WWscJ6crzg
Bilen gick förra sommaren.
Den får mig att bli lite motiverad iaf...
http://www.youtube.com/watch?v=6WWscJ6crzg
- tobbeturbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 290
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
- Ort: Arboga
Mm den är störd den där bilen......hoppas Aslot vågar höja ladda lite mer nästa sommar 0,7 är ju inte mycketyouask skrev:Sjuk bil , såg den på kjula
Gott fäste där , märkte jag när ja startade vid typ 6500rpm och 2.2bar på launchen med 4wd.. Och det va fäste.. Vred av vinkelväxeln:D
//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882