hejsan !
Har någon en aning om hur mycket effekt(hk/Nm) min turbo klarar av ?
Garret T04, twin entry
65mm på avgas
52mm comp.
A/R: 60
Tacksam för svar. / Markus
Vad är min turbos prestanda ?
Du kräver då snabba svar kan jag säga..
Det finns en generell formel : (diameter/2)^2 * 3.14 / 5 = ungefärligt hk
Du räknar på kompressorns inloppsdiameter (inducer).
Alltså blir det ca 425 hk.
Men det säger ju inte alls hela historien, exducer på kompressorn och avgashus och impeller påverkar givetvis mycket hur den beter sig.
Det finns en generell formel : (diameter/2)^2 * 3.14 / 5 = ungefärligt hk
Du räknar på kompressorns inloppsdiameter (inducer).
Alltså blir det ca 425 hk.
Men det säger ju inte alls hela historien, exducer på kompressorn och avgashus och impeller påverkar givetvis mycket hur den beter sig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det ser du i kompressormappen..
Generellt så betyder en mycket större exducer på kompressorn att den klarar höga laddtryck hellre än flödar bra. Omvänt alltså, är exducern (större diametern) på kompressorn i närheten av inducern så är den mer gjord för flöde än högt tryck.
Generellt så betyder en mycket större exducer på kompressorn att den klarar höga laddtryck hellre än flödar bra. Omvänt alltså, är exducern (större diametern) på kompressorn i närheten av inducern så är den mer gjord för flöde än högt tryck.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det beror på vilken motor också.Åden skrev:Okej, det kan jag göra, hur mycket orkar den "trycka"(eller hur jag ska formuelera), 2bar?. 2.5bar ?
Mvh/markus
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/