B20 billet cross flow alutopp

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:
hadde jag haft en billet topp med 47.5mm ventil plaserad rätt i förbränings rummet så hadde den då flödat kanse 270cfm/16mm och med max rpm på 8800rpm hadde den nog gett mest effekt med en canal på ca 42mm i full race utförande.
vad menar du med en kanal som är 42mm? var är den 42mm? hur stor är den på andra ställen än där den är 42mm?

Jens Gustavsson skrev: nu blir ju sanigen en annan då toppen och ventil och plaserigen och kanalens utformning blir starkt begränsande faktorer så flödet blir mycke lägre (185cfm) men då jag fortfarande vill få så hög effekt som möjligt på så höga rpm som möjligt så eftersträvar jag att ha arian så stor som möjligt så att iallafall den dynamiska värkliga hastigheten i canalen på höga motorvarv iallafall blir mer rätt än om jag skulle bygga allt effter flödet (33mm canal).
På vilket sätt ser "det dynamiska flödet" som du kallar det annorlunda ut i kanalen vid 6500 rpm än vid 8800 med samma effekt?


Jens Gustavsson skrev: förstår du hur jag mena
nepp :)
Jens Gustavsson skrev: jag ska köra lite EA sen i kväll då ska du få höra skilnaden i hk som den förutspår.
Det förutspår att du tapppar effekt efter 0.6 mach i kanalen...

mvh jensa[/quote][/list]
power
k-son
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 28, 2008 6:01 pm

Inlägg av k-son »

Finnsebbe skrev:Kamdatan kommer här:

insug:
dur 0.5: 301
dur 1.0: 275
dur1.27: 266
dur 2.0: 247
lyft: 12,8

avgas:
dur 0.5: 282
dur 1.0: 263
dur1.27: 255
dur 2.0: 237
lyft: 12,8

nockvinkel: 108

Dessa skiljer troligen lite från de värden du Norrback har. Det beror på att vår Excel räknare hade strulat med mätdatan lite. Dessa värden borde vara de rätta.
Får man fråga vad för kamaxel det är?
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

norrback skrev:
Kristoffer skrev: Du menar om man använder Estimate Ve% -> Calculate Ve% from cylinder head flow i Pipemax?
Nej, det finns en tabell i programmet som listar "piston cfm" och "engine cfm". Har inte programmet framför mej så jag kan inte seja exakt var det fanns.

Engine cfm demand är flödet som motorn får i sej med aktuell fyllnadsgard. Detta begränsas av jättemånga olika faktorer som, kam, insug, grenrör osv.

/Andre'
Men det är väl samma beräkningar fast på andra hållet?
Från cfm_demand till ve eller från ve till cfm_demand.

Högsta cfm_demand i den listan du skriver om eller "required intake flow" baseras iaf i Pipemax på VE, rpm och motorvolym och alla gör det linjärt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag håller på att dyna fram nåra olika toppar men jag presentera de i min vega B20 tråd om en stund så vi inte tjatar sönder denna tråd.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis dec 09, 2008 10:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kristoffer, nu har jag kollat upp det. Det är en skilld sida under Calculate som heter "Calculate head and piston cfm". Kör en motor kolla skillnaden mellan piston och head cfm, som jag tidigare kallade engine_cfm.

Om man fyller i en motor med 108 VE% och sedan tar calculate horsepower, sej att det ger 190 hk vid 7200 rpm. Högt uppe på denna sida finns en siffra som berättar hur mycket flöde dina cylindrar har tillgång till. Om din topp, flödar mera än denna siffra betyder det att du har nån del av motorn som stryper, det kan vara för liten kanal, för stor kanal, grenrör och insug motarbetar varandra, tid/arean räcker inte till det varvtal du har bestämt genom att ha en stor kanal, osv.

Har feber nu, orkar inte förklara mera nujust (fortsättning följer)... Erland kommer väl till nattskiftet han kan fortsätta förklara om han vill och om jag har rätt :)

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har lagt in lite B20 dyno sim nu http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 048#214048

jag har feber här hemma också kanse därför vi missförstår varandra :hihi:

jag har dessutom gått ca 6km i dag också då bilen inte starta i -14grader :doh:
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Så hurdana runnersar rekommenderas? 46mm innerdiameter enligt Jens simuleringar? Total längd tratt-ventil 244mm? Grenröret 42.6mm innerdiameter, 620mm långt?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Finnsebbe skrev:Så hurdana runnersar rekommenderas? 46mm innerdiameter enligt Jens simuleringar? Total längd tratt-ventil 244mm? Grenröret 42.6mm innerdiameter, 620mm långt?
Det blir för kort insug, hur mycket skall den varvas? Beror helt på hur runnern ser ut, om den konar eller inte m.m.

Jag skulle göra koniska rör från 50mm ner till toppen, total längd ca 310mm från tratt (vet du var i tratten man mäter?) till ventil.

/Andre'
power
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Norrback : Sådana runners hade han tänkt beställa:

http://www.g-e-t.biz/runners-46.htm

Var på tratten räknar man att runnern börjar?

Varven vet jag inte riktigt heller, blocket är med smidda kolvar och H-profilare, så det klarar nog varv. Kammen är nog gjutjärn och normalt trelagrad. Rullvippor och stadigare vippställ är på gång. Varven beror ju också på kammen, till hurdana varv lämpar sig en sådan kam?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Man räknar till stället i tratten där arean snabb börjar öka, varifrån pulserna returnerar mot ventilen.

Det som bestämmer hur man kan varva en motor är kräver mera info än så.


Jag postar i en anna tråd snart lite bilder på PipeMax data. Om du postar allt data som skall ifyllas. Så kan jag räkna ut allt åt er.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:
Finnsebbe skrev:Så hurdana runnersar rekommenderas? 46mm innerdiameter enligt Jens simuleringar? Total längd tratt-ventil 244mm? Grenröret 42.6mm innerdiameter, 620mm långt?
Det blir för kort insug, hur mycket skall den varvas? Beror helt på hur runnern ser ut, om den konar eller inte m.m.

Jag skulle göra koniska rör från 50mm ner till toppen, total längd ca 310mm från tratt (vet du var i tratten man mäter?) till ventil.

/Andre'
jag vill stämma av på fjärde pulsen då blir det rätt längd :wink: (typ 7500rpm) men jag har mest stämt av för att få harmoni i hela registret då jag anser det är viktigast.

toppn har gjorts nästan så stor man kan utan att riskera vatten, men är inte filad fullt ut (har inte tid)

44mm ventil ca 0.88 under sen ca 38mm när den närmar sig insugs packningen så blir den mot 39.5mm sen konar den ut mot 41.4mm på20mm kanse som sen insuget håller mot tratten.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

sebbe, nåt mera info eller fick ni fixat beräkningarna själv.


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

nån som hört mer från finlands billet toppen har den provats i dyno eller bil nått?
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Finnsebbe »

Har inte nära kontakt med killen. Det har varit en hel del strul med styrningar och sånt. Toppen började funka visst till sist. Tyvärr havererade blocket totalt för en tid sedan. Blev massiva hål i cylinderväggarna ända ut i det fria. Det var ett fodrat block som fodren visst börjat röra sig i. En ny underdel är under uppbyggnad. Toppen hade visst inte skadats så farligt, nya ventiler behövs väl.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 billet cross flow alutopp

Inlägg av Erland Cox »

Jag kommer bara till en sida med text, inga bilder. Jag vill se den!

Erland
Skriv svar