kam axel, turbo motor b230

Diskussioner för erfaret folk
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

k-son skrev:FS303 är en flatnoskam, som syftar till den annorlunda profilen på kammen. Tanken är att nockens pik (dvs max lyftet) skall inträffa under en längre period. Detta ger givetvis väldigt aggressiva ramper, och påfrestar ventilmekanismen mer än vanligt. Fordrar ex. ståltryckare.

Utformningen gör också att du får ett större overlap (då både insug och avgas är öppna samtidigt) än en kam som inte är flatnos, även fast de har samma nockvinkel. En motor som andas bra är nog ingen nackdel med denna kam.

Kamdatan på FS303 påminner mkt om Catcams 7901414, som enligt min kamlista har liknande specs och som också är en flatnoskam med samma lyft på insug vid TDC nollspel(5,8mm).

Kammen ger nog mkt effekt i topp- /mellanregistret. Givetvis får mkt overlap reducerat vrid och dålig gasrespons på låga varv (under 3000rpm). Skulle gissa på att den drar från ca 3500 och uppåt, med anpassad motor i övrigt.

bara mina tankar
:roll:

Okej, vilken icke flatnoskamaxel är den bästa skulle du säga?
Vill ha en värre än en k-/h-kam men har inte heller råd med en ny från ex KG...

/Niklas
NikkO skrev:Även den bäst att ha till en sug-b23, 531 och 4st 40mm mikuni i enkla drag?
AXT
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 21, 2007 12:46 pm
Ort: Varberg
Kontakt:

Kamaxel Turbomotor B230

Inlägg av AXT »

Kamaxelval Turbomotor,

FS280 går att slipa 112-114 i nockvinkel på V-D-H-K ämnen vilket funkar
bra som gatkam. FS 296 slipas normalt på A ämnen som har 108 i nockvinkel, det ger runt 4mm TDC, denna profil har funnits med i Folkracesvängen under många år och funkar mycket bra men som Turbo kam skulle jag inte ha den som första val, går att slipa med 112 nock på annat ämne, välj i stället den nya 1380 profilen slipad på 114 nockvinkel den har 13,8 i lyft 260Dur på 1mm 3,7 TDC lyft vid 114 nock, denna
profil behöver 37mm ståltryckare och funkar mycket bra.
När det gäller den kassa FS324 eller ZL14 som den egentligen heter
så är det en profil som är väldigt väl bebrövad både som sugkam och till Turbomaskiner och går utmärkt att slipa till Saab 8V och Volvo 234. Körs bla av Johan Ingemarssons Saab i Götalandscupen och Martin Lundkvists Volvo 234 Dragrace motor.
Härdning av Volvo och Saab kammar behövs normalt inte, men vill du ha det ger det en extra kostnad på ca 300kr per kam.
Att gissa sig till vilken kam som passar bäst utifrån Dur vid körspel samt 1mm lyft och kamlyft går inte ibland kan man har tur och prickar rätt, det som fodras är praktiska kör tester, där ligger det största jobbet och kostnaden att ta fram nya profiler som funkar. Ska man mäta på kamaxlar måste det till en bra mätmaskin med rätt programvara för att kunna titta närmare på designen av profilen. Och jag kan lova att vi som slipar kamaxlar mäter på varandras profiler när tillfälle ges.
Mvh
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Kamaxel

Inlägg av nkro »

Till AXT

Vad är skillnaden mellan zl14 kammen och 169 kammen.

Hur många olika kamaxelprofiler slipas. Vilka finns på hyllan och går det att få specialprofiler.

Efter tester ni gjort. Vad tycker ni om gamla profiler från tidigare slipare. NH, Månen, Uno, Reijo, Enem. Vad jag har förstått är det inte lika mkt beräkning bakom tidigare kamaxlar utan mer test och se om det blev till det bättre.

Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

välkommen hit AXT kul att få inlägg direkt från källan så att säga :thumbright:

om du vill uppdaterar jag gärna min kamaxel lista med dina kammar om du har siffror att fylla i ? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505

mycke intresant på din hemsida, rekomenderar folk tar en titt där http://www.axelssonengineering.se/
AXT
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 21, 2007 12:46 pm
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av AXT »

Ska försöka att få tid till att ta fram en relevant ock korrekt kamlista till Volvo och Saab . 169 profilen har 311Dur/0,25 och 244Dur/1mm lyftet är 10,5 körs på Ford Cossie motorer som ska ge runt 500 hk, ger inte riktigt samma effekt som ZL14. Har sällan några större mängder färdigslipade kammar på hyllan det mesta som slipas går direkt till kund. Att slipa axlar med olika in och ut samt konstiga nockvinklar och profiler går att göra men räkna med en något högre slipkostnad på udda enstycks kammar. Att det räknades mindre matte på kamaxlar förr är fel det räknas mindre idag pga av modern programvara som kan ordna fram värden grafer och diagram på det mesta. Även tillverkningen av kam mastrar är betydligt enklare med tex SmartCam cad system som ger en matematiskt helt korrekt master ( kan bli en skitkam som inte funkar ändå). Så bara tänk er vilket jobb Nisse Hedlund fick lägga ner på detta innan modern teknik fanns.
Mvh
Smokey
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons feb 16, 2005 8:38 pm
Ort: WestCoast

Inlägg av Smokey »

AXT skrev:Så bara tänk er vilket jobb Nisse Hedlund fick lägga ner på detta innan modern teknik fanns.
Min första kammaxel tog 8 långa kvällar att räkna fram på FACIT räknesnurra :lol: Sedan kom min första dator med intel 8088 processor och kalkylprogram. Då var vi nere på en kväll för en profil. I dag tar det 10 min max..... :hihi:

Tyvärr så snor många Nisses jobb med att kopiera hans profiler och ge dom nya fantasifulla namn. Men det är snart slut med det 8) 8) 8) :hihi:
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N

Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

tjena

vilken kam kan funka till min b230??

#botten renoverad med nya lager & ringar
#org insug
#ett redigt grenrör kommer att byggas
#portad 530 topp org ventiler än sålänge
#gröpt i förbränningsrummen så kompat blev 8.7.1
#garret gt40 med 58mm in och 63mm ut ar 0.99 på turbinen
#440cc spridare
#3" lmm
#endast steg 1 bränsle chip (megasquirt kommer när $ finns :wink: )

tanken e att bilen ska fungera att åka te jobbet med och när tillfälle ges även användas på strippen :thumbright:


mvh joakim
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
AXT
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 21, 2007 12:46 pm
Ort: Varberg
Kontakt:

Turbokam Volvo230

Inlägg av AXT »

Kamaxel som ska funka till och från jobbet och även på strippen, det är ingen helt lätt kombination. ZL14 om du kör med standard tryckare, 1380 profilen med lätta 37mm ståltryckare och dubbelfjäder, denna profil ger mycket mer area under kurvan och mer TDC lyft. Bägge profilerna finns som omslip, ZL14 kan slipas på A ämne 1380 endast på D-H-K-V ämne. Kopiering av andras kamaxlar har skett i alla tider. Detta gör även jag om det är en tillräckligt bra profil. Det finns kamprofiler som vandrat runt kamsliparvärden mer än ett varv. Man kan väl säga att behovet av kopiering av profiler har minskat när nästan alla slipare har moderna mätmaskiner som underlättar mätning och analys . Som jag nämt tidigare så kan det bli en skitkam även om den är designad med den dyraste programvaran, det räcker med att en liten parameter är fel eller saknas så faller hela uträkningen för datorprogram helkorkade gör bara det dom är tillsagda att utföra inget mer.
Mvh
Smokey
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons feb 16, 2005 8:38 pm
Ort: WestCoast

Re: Turbokam Volvo230

Inlägg av Smokey »

Off topic !!!!!!
AXT skrev: Kopiering av andras kamaxlar har skett i alla tider. Detta gör även jag om det är en tillräckligt bra profil. Det finns kamprofiler som vandrat runt kamsliparvärden mer än ett varv. Man kan väl säga att behovet av kopiering av profiler har minskat när nästan alla slipare har moderna mätmaskiner som underlättar mätning och analys . Som jag nämt tidigare så kan det bli en skitkam även om den är designad med den dyraste programvaran, det räcker med att en liten parameter är fel eller saknas så faller hela uträkningen för datorprogram helkorkade gör bara det dom är tillsagda att utföra inget mer.
Mvh
Tråkigt att du också snor andras arbeten där de har lagt åstskilliga timmar på utveckling. :( Men du är ju ärlig och erkänner det !!

Roligare blir det när man mäter på en del kopior och upptäcker att de har tagit fel på "Lyft" och "Dal" sidan och vänt deras kopierde profil på fel håll. Detta visar på den stora o-kunskapen som finns !!!!! Och alla de kunder som får en felaktig profil som inte fungerar som de var tänkt. Även haveri är väldigt vanligt. Speciellt på profiler till SAAB som anväds i vissa klasser i rallycross.

Färdigköpta programvaror för beräkning av kam-profiler som finns ute på marknaden är inget för en serös. De saknar kontroll över parametrarna "Querk" & "Jerk". Denna kontrollen får man bara om man har gjort sitt egna beräkningsprogram. Sedan behövs det MYCKET förståelse och kunskap om ALLA de inbördes parametrar som styr hur profilen skall designas. Har man de kunskaperna så blir det inte många "skitkammar" ( 2 st under 28 år )

Slut på mitt lilla inlägg / IPE
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N

Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
limpan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: lör maj 10, 2008 7:52 pm

Inlägg av limpan »

tjena ja har köpt 280 kammen till min b21 et med lätt portad 530 hx35 ett extarktor rör ms..är det ett bra eller dåligt val? nåt mer ni behöver veta för att kunna ge ett bra svar mvh erik
Användarvisningsbild
Tobias Lindqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: ons jan 16, 2008 10:34 pm
Ort: norrlands huvudstad(sundsvall)

Inlägg av Tobias Lindqvist »

Intressant läsning !! kul att ni nämner nisse hedlund, har suttit och lyssnat/prata med honom över några öl och ett antal papper med olika kamkurvor ( mestadels för encylindriga mc:s) men den herren kan sin sak må jag säga , och mycket trevlig är han oxå :thumbright:
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Kan spinna vidare på den här tråden eftersom jag också tänkte testa en kamaxel från Folkraceshop. http://folkraceshop.se/kamaxel_volvo

Motorsetupen är en
B230FT
Portad 531 topp med 37,5mm avgasventiler, mira frästa säten, ej flödad.
Turbo är en K27, grenrör blir Jens KL rör eller ett Ajden rör.
Styrs av VEMS motorstyrning..

Svårt att säga exakt med den infon kanske men. Bilen ska användas endast på gatan för bus men även till och från jobbet.

FS280 eller FS296 rekommenderade nån i början av tråden men sen även FS324? Kom gärna med rekommandationer och fråga om ni behöver veta nåt mera om motorn..

MVH
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Turbokam Volvo230

Inlägg av SWR »

Smokey skrev:Färdigköpta programvaror för beräkning av kam-profiler som finns ute på marknaden är inget för en serös. De saknar kontroll över parametrarna "Querk" & "Jerk". Denna kontrollen får man bara om man har gjort sitt egna beräkningsprogram. Sedan behövs det MYCKET förståelse och kunskap om ALLA de inbördes parametrar som styr hur profilen skall designas.
Jeg vet at programmene som trengs for å beregne en helt ny profil er noe helt annet,men med Cam Analyzer kan man ihvertfall se "Jerk" på en ferdig profil.. :)
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Drar fram en kam till ljuset som jag fann i gömmorna.
Var är en L-Kam för nått?

Finns det eller halucinerar jag?

Fanns det inte en lista med alla volvos kammar genom tiderna?

Edit:

L-kammen kommer från b200 motorn och sitter i 360.

9,8mm lyft och 252 duration
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Tommy Luhr skrev:Drar fram en kam till ljuset som jag fann i gömmorna.
Var är en L-Kam för nått?

Finns det eller halucinerar jag?

Fanns det inte en lista med alla volvos kammar genom tiderna?

Edit:

L-kammen kommer från b200 motorn och sitter i 360.

9,8mm lyft och 252 duration

L som Lat. Satt åtminstone på B200K, tvåliters förgasarmotorn som de flesta 240:or sålda i Finland 85-89 tyvärr utrustades med. Kammen duger egentligen endast till metallåtervinning. Dålig även som slipämne p.g.a. ringa lyft och duration.
Skriv svar