sekventiellt lock m45?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Det ser ut som båda hakarna är i ingrepp tills den nästan kommit i ändläge där den ena haken petas lös av spårskruven då ändläge nås och växelföraren kan vridas tillbaka till mitten där den hakar i igen.
Rätta mej om jag har fel.
Jag har funderat på detta själv förut och detta var ju en enkel lösning.
Som det sägs är det enkelt att lösa ett problem på ett kompliserat sätt medans det svåra är att lösa ett problem på ett enkelt sätt.
MVH Jonas
Rätta mej om jag har fel.
Jag har funderat på detta själv förut och detta var ju en enkel lösning.
Som det sägs är det enkelt att lösa ett problem på ett kompliserat sätt medans det svåra är att lösa ett problem på ett enkelt sätt.
MVH Jonas
Precis så!!Det ser ut som båda hakarna är i ingrepp tills den nästan kommit i ändläge där den ena haken petas lös av spårskruven då ändläge nås och växelföraren kan vridas tillbaka till mitten där den hakar i igen.
Konstruktionen är inte så enkel som den ser ut, mycket olika toleranser som måste stämma. Spåret är noga uträknat/utprovat,
även om det ser ut som fan..
Det är lätt att den bara låser ihop eller tycker det är kul med 2an o 3an i samtidigt!! Ett tips är att prova på orginal lådor utan synkringar o varannan tand bortfilad, innan man kör riktig dogg-låda.
Att till skillnad mot många anda lock få backen med spärr på samma spak krävde en del tänkande (läs öl och sena kvällar).
Ha tålamod, sek-låda rockar!!!
Mvh Henke
ps! Version 2 skall snart tillverkas, med bla tryckluft o paddlar...
Är det piggen nertill som petar i backen?stenmark skrev:
Mvh Henke.
Står den nu i friläge? ( båda gafflarna i mitten )
Ett steg medurs, ingen av gafflarna rör sig. Piggen petar i backen.
Ett steg moturs, Vänstra gaffeln åt vänster (ettan).
Två steg moturs, Vänstra gaffeln åt höger (tvåan).
Tre steg moturs, Vänstra gaffeln till mitten och högra gaffeln åt vänster (trean).
Fyra steg moturs, Högra gaffeln åt höger (fyran).
Det synd ju att gafflarna ska röra sig ganska långt vid liten rotation. Så jag förstår att utformningen av spåren samt rätt smörjning är mycket viktigt om det inte ska kärva.
Två rullar är ju gynnsamt eftersom dom kan rotera fler grader och därmed få snällare ramper.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Jo jag förstår att det är en massa pyssel, det jag menade med att det var en enkel lösning var på ovansidan, jag fick inte riktigt ihop det i huvet innan jag såg bilden, funderade på det förut men jag lyckades aldrig lösa det i huvet så jag började aldrig att exprementera med det ens.stenmark skrev:Precis så!!Det ser ut som båda hakarna är i ingrepp tills den nästan kommit i ändläge där den ena haken petas lös av spårskruven då ändläge nås och växelföraren kan vridas tillbaka till mitten där den hakar i igen.
Konstruktionen är inte så enkel som den ser ut, mycket olika toleranser som måste stämma. Spåret är noga uträknat/utprovat,
även om det ser ut som fan..
Det är lätt att den bara låser ihop eller tycker det är kul med 2an o 3an i samtidigt!! Ett tips är att prova på orginal lådor utan synkringar o varannan tand bortfilad, innan man kör riktig dogg-låda.
Att till skillnad mot många anda lock få backen med spärr på samma spak krävde en del tänkande (läs öl och sena kvällar).
Ha tålamod, sek-låda rockar!!!
Mvh Henke
ps! Version 2 skall snart tillverkas, med bla tryckluft o paddlar...
mvh Jonas
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
Din variant verkar ha en del gemensamt med det här.stenmark skrev:Nu har jag äntligen hittat både kamera och lådan!
Detta är version 1.1 funkar klockrent.
Undersida med spåret för växelförarna.
Ovansida med lägesmekanism.
Konstigare än så behöver det inte va.
Mvh Henke.
http://s166.photobucket.com/albums/u107 ... ventiellt/
Om ni vill ha bilder med bättre kvalité så kolla här http://www.freepatentsonline.com/684314 ... temming=on. Om man registrerar sig så kan man ladda hem en PDF med hela innehållet.
///Jerry Lundgren
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
- Ort: köping
nu börjar det bli kul, härligt med mycket diskussioner och flera som funderar och tycker till:) det där med 2 st "rullar" kanske inte är en så dum idé? frågan är ju bara hur ett länkage till att få dem två beronde av varandra skulle se ut? ska åka på julbord och ta mig en funderare nu:) spinn vidare med ideér;)
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
- Ort: köping
jag är absolut på om det ska till och laser/vattenskäras! är det ingen som sitter på nån cad-ritning? det vorde ju finnas flera som känner att det vore fränt med sek-lock?
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
- Ort: köping
nöjer alla sig med att åka h-mönstrat?:P
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 211
- Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
- Ort: Surahammar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör jun 02, 2007 8:14 pm
- Ort: köping
nu börjar det likna något:) men vad exakt är det som måste ändras på den där ritningen? är din ritning avsedd för en m47a? vad blir isf skillnaden mellan din ritning och en ritning för m45an? eller är det så enkelt att man kan använda din ritning även till en 4-växlad mekanism? (har inte i huvudet hur en m47 är uppbyggd? isf blir ju bara skillnaden att man inte kan dra till sista läget:P
mvh johan, köping
mvh johan, köping
audi a4 avant 1,8t, bruksbilen
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)
peugeot 205 gti-91 wo.sr
vw 1302s, åka-till-stranden-bil, magasinerad över vintern...
volvo 945 turbo (såld)
volvo 142-69 turboprojekt... (såld)
saab 9000 2,3t-sport.... brukis (såld)
peugeot 306 -96 jätterolig kurvtagningspulka=) (såld)
peugeot 205 cti mi16.. sommarleksak! (såld)