Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?

Diskussioner för erfaret folk
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?

Inlägg av 900 Power »

Som Topic, för turbobruk, höga laddtryck, högt förbränningstryck..

4-ventilsteknik förstås.

Kupolformat?

Mvh.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

beror jue på om det ska vara en topp som går att tillverka ...

de moderna 4v förbränningsrummen kallas "pentroof hemi" och är en
sorts utplattad kupol (hemi).

det är ganska svårt (omöjligt?) att göra ett kupolformat förbränningsrum på en
4v-topp, man får jue ventiler som pekar åt fyra håll ...

hemi´n är jue en ganska bra lösning för att få plats med större ventiler,
men en 4v-topp är bättre i alla lägen. (jag tycker lite synd om Dodge som
har detta laddade "Hemi" att bära på... tvingade att hålla fast vid en förlegad motorkonstruktion)

jaja, nu vart det lite off-topic .. sorry! :-D
Older and YZer ....
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 900 Power »

fizz skrev:beror jue på om det ska vara en topp som går att tillverka ...

de moderna 4v förbränningsrummen kallas "pentroof hemi" och är en
sorts utplattad kupol (hemi).

det är ganska svårt (omöjligt?) att göra ett kupolformat förbränningsrum på en
4v-topp, man får jue ventiler som pekar åt fyra håll ...

hemi´n är jue en ganska bra lösning för att få plats med större ventiler,
men en 4v-topp är bättre i alla lägen. (jag tycker lite synd om Dodge som
har detta laddade "Hemi" att bära på... tvingade att hålla fast vid en förlegad motorkonstruktion)

jaja, nu vart det lite off-topic .. sorry! :-D
Saab har kupolformade förbränningsrum i sina 16v toppar. (Säger de iaf, men det kanske är pentroof hemi)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

förr i tiden så körde i alla fall racing maskinerna med smått asymetriska förbrännings rum sett framifrån t ex. Enklast kan de väl förklaras som att du sne planar en topp så att ena långsidan tas 2mm mer än den andra. Tror däremot att de var på sugmotorer.. de var i alla fall för att få mer snärt i förbränningen ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?

Inlägg av Jens Gustavsson »

900 Power skrev:Som Topic, för turbobruk, höga laddtryck, högt förbränningstryck..

4-ventilsteknik förstås.

Kupolformat?

Mvh.
beror på vilket bränsle man kör på, det kommer att stå lite mer om detta på savar sidan snart.
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Re: Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?

Inlägg av 900 Power »

Jens Gustavsson skrev:
900 Power skrev:Som Topic, för turbobruk, höga laddtryck, högt förbränningstryck..

4-ventilsteknik förstås.

Kupolformat?

Mvh.
beror på vilket bränsle man kör på, det kommer att stå lite mer om detta på savar sidan snart.
Okej, BF98 eller E85, givetvis mappat och anpassat, men räsersoppa blir det nog inte.

Får jag tag i några spridare som är tillräckligt stora och lirar blir det E85.
Om inte NIRA PRO kan köras med 8 spridare. 8)
andersbrink
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jan 11, 2005 1:35 pm
Ort: hedesunda
Kontakt:

Re: Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?

Inlägg av andersbrink »

900 Power skrev:Kupolformat?
Man eftersträvar att få en uniform flamspridning för att maximera vridmomentet vid förbränningen. Ett sfäriskt förbränningsutrymme med tändstiftet mitt i smeten vore idealet, men det går ju inte. Squish/klämspalt funkar bättre på en sugmotorer än på en turbo.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?

Inlägg av Cassius »

andersbrink skrev:
900 Power skrev:Kupolformat?
Man eftersträvar att få en uniform flamspridning för att maximera vridmomentet vid förbränningen. Ett sfäriskt förbränningsutrymme med tändstiftet mitt i smeten vore idealet, men det går ju inte. Squish/klämspalt funkar bättre på en sugmotorer än på en turbo.
Squish/klämspalt: Hur skulle de se ut då? (Ska bonntrimma en sugis i sommar och då kan man ju lika gärna göra de som går med de man har här hemma ;))
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
andersbrink
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jan 11, 2005 1:35 pm
Ort: hedesunda
Kontakt:

Re: Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?

Inlägg av andersbrink »

Cassius skrev:Squish/klämspalt: Hur skulle de se ut då?
Det är inget vi dödliga designar och provar ut - utan kan bara kopiera en väl fungerande design. Lämpliga objekt att kika på som referens bör vara t.ex. Honda CRX eller en nyare 600 Supersport hoj (med en litereffekt på 211 hästar).

Rör det sig om en 2-ventilad topp är isf en Grottis-portad fabriks-Volvo-trimmad sak nåt å ta intryck av.

http://www.grottisheadservice.com/bildarkiv.html
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

tackar för förklaringen! :) nu ska de kollas bilder ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
900 Power
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 73
Blev medlem: tor dec 30, 2004 5:25 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av 900 Power »

Tändstiftet sitter precis i mitten och hela förbränningsrummet är kupolformat.
Kanske ska låta det vara original, Eklund kör ju så 8)
ernie_ball
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis maj 10, 2005 9:39 am
Ort: Vetlanda

Inlägg av ernie_ball »

Hur skulle det funka att använda Volvo's 631 toppar? Fräsa upp förbränningsrum och flytta upp ventilsätena osv... Det är ju s k svanhalskanaler på dom så det går ju å porta en del... Eller är det för mycke jobb???
Skriv svar