Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?
Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?
Som Topic, för turbobruk, höga laddtryck, högt förbränningstryck..
4-ventilsteknik förstås.
Kupolformat?
Mvh.
4-ventilsteknik förstås.
Kupolformat?
Mvh.
- fizz
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 396
- Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
- Ort: Kumla/Örebro
- Kontakt:
beror jue på om det ska vara en topp som går att tillverka ...
de moderna 4v förbränningsrummen kallas "pentroof hemi" och är en
sorts utplattad kupol (hemi).
det är ganska svårt (omöjligt?) att göra ett kupolformat förbränningsrum på en
4v-topp, man får jue ventiler som pekar åt fyra håll ...
hemi´n är jue en ganska bra lösning för att få plats med större ventiler,
men en 4v-topp är bättre i alla lägen. (jag tycker lite synd om Dodge som
har detta laddade "Hemi" att bära på... tvingade att hålla fast vid en förlegad motorkonstruktion)
jaja, nu vart det lite off-topic .. sorry!
de moderna 4v förbränningsrummen kallas "pentroof hemi" och är en
sorts utplattad kupol (hemi).
det är ganska svårt (omöjligt?) att göra ett kupolformat förbränningsrum på en
4v-topp, man får jue ventiler som pekar åt fyra håll ...
hemi´n är jue en ganska bra lösning för att få plats med större ventiler,
men en 4v-topp är bättre i alla lägen. (jag tycker lite synd om Dodge som
har detta laddade "Hemi" att bära på... tvingade att hålla fast vid en förlegad motorkonstruktion)
jaja, nu vart det lite off-topic .. sorry!
Older and YZer ....
Saab har kupolformade förbränningsrum i sina 16v toppar. (Säger de iaf, men det kanske är pentroof hemi)fizz skrev:beror jue på om det ska vara en topp som går att tillverka ...
de moderna 4v förbränningsrummen kallas "pentroof hemi" och är en
sorts utplattad kupol (hemi).
det är ganska svårt (omöjligt?) att göra ett kupolformat förbränningsrum på en
4v-topp, man får jue ventiler som pekar åt fyra håll ...
hemi´n är jue en ganska bra lösning för att få plats med större ventiler,
men en 4v-topp är bättre i alla lägen. (jag tycker lite synd om Dodge som
har detta laddade "Hemi" att bära på... tvingade att hålla fast vid en förlegad motorkonstruktion)
jaja, nu vart det lite off-topic .. sorry!
förr i tiden så körde i alla fall racing maskinerna med smått asymetriska förbrännings rum sett framifrån t ex. Enklast kan de väl förklaras som att du sne planar en topp så att ena långsidan tas 2mm mer än den andra. Tror däremot att de var på sugmotorer.. de var i alla fall för att få mer snärt i förbränningen
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?
beror på vilket bränsle man kör på, det kommer att stå lite mer om detta på savar sidan snart.900 Power skrev:Som Topic, för turbobruk, höga laddtryck, högt förbränningstryck..
4-ventilsteknik förstås.
Kupolformat?
Mvh.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?
Okej, BF98 eller E85, givetvis mappat och anpassat, men räsersoppa blir det nog inte.Jens Gustavsson skrev:beror på vilket bränsle man kör på, det kommer att stå lite mer om detta på savar sidan snart.900 Power skrev:Som Topic, för turbobruk, höga laddtryck, högt förbränningstryck..
4-ventilsteknik förstås.
Kupolformat?
Mvh.
Får jag tag i några spridare som är tillräckligt stora och lirar blir det E85.
Om inte NIRA PRO kan köras med 8 spridare.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis jan 11, 2005 1:35 pm
- Ort: hedesunda
- Kontakt:
Re: Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?
Man eftersträvar att få en uniform flamspridning för att maximera vridmomentet vid förbränningen. Ett sfäriskt förbränningsutrymme med tändstiftet mitt i smeten vore idealet, men det går ju inte. Squish/klämspalt funkar bättre på en sugmotorer än på en turbo.900 Power skrev:Kupolformat?
Re: Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?
Squish/klämspalt: Hur skulle de se ut då? (Ska bonntrimma en sugis i sommar och då kan man ju lika gärna göra de som går med de man har här hemma )andersbrink skrev:Man eftersträvar att få en uniform flamspridning för att maximera vridmomentet vid förbränningen. Ett sfäriskt förbränningsutrymme med tändstiftet mitt i smeten vore idealet, men det går ju inte. Squish/klämspalt funkar bättre på en sugmotorer än på en turbo.900 Power skrev:Kupolformat?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 7
- Blev medlem: tis jan 11, 2005 1:35 pm
- Ort: hedesunda
- Kontakt:
Re: Hur ser ett optimalt förbränningsrum ut?
Det är inget vi dödliga designar och provar ut - utan kan bara kopiera en väl fungerande design. Lämpliga objekt att kika på som referens bör vara t.ex. Honda CRX eller en nyare 600 Supersport hoj (med en litereffekt på 211 hästar).Cassius skrev:Squish/klämspalt: Hur skulle de se ut då?
Rör det sig om en 2-ventilad topp är isf en Grottis-portad fabriks-Volvo-trimmad sak nåt å ta intryck av.
http://www.grottisheadservice.com/bildarkiv.html
tackar för förklaringen! nu ska de kollas bilder
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tis maj 10, 2005 9:39 am
- Ort: Vetlanda