Grenrörsbygge till dieselmotor

Diskussioner för erfaret folk
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

Jens Gustavsson skrev:jag är inte insatt i disel motorer som jag sa i pm et så mycket men jag skulle bli förvånad om det fungerar allt för olikt en bensinare.

vill du ha snabbt tryck hål ned dimentionerna lite men jag tror längden ska va avstämd ändå.

sånna dära korta gjutna stumpar är en kompromiss både av utrymmes skäl och hållbarhets skäl.

jag gillar utsendet på detta rör skulle det inte gå att bygga om med delningsvägg och en delad fläns?
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1146
e-maila KL racing och fråga om rör längden och om dim på rören.

kom ihåg att ricktigt korta rör gör så att sug effekten blir låg då blir turbon motsvarande större och mer svår spolad.

kolla också på de som har lyckats ricktigt bra i racing samanhang och kopiera :)

grabbarna som kör cummins dragrace med den dära dragstern i usa har långa rör.
Tack för svaret.
Det ligger nog en hel del i de du säger att man vill ha mycket sug effekt för att få igång turbon snabbare.
Det där KL-grenröret du länkade till såg ju intressant ut eftersom de är lite av den typen som jag tror på, dvs att gå ihop med tre rör till ett.
Ska kolla upp va de finns för möjligheter att byta till en fläns som passar mot M21-motorn. cc måttet mellan cylindrarna är samma, dock inte själva flänsen. Men grenröret va så billigt och man sparar många timmars byggande :)
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

Jens Gustavsson skrev:föresten ska du ha mycket laddtryck och brätt register så satsa på tvåstegs laddning :thumbright:

alla fräna dislar har det och även en del andra göjv :wink:
Hehe ja de där såg ut att vara nått :hihi:

Tvåstegsladdning har jag faktiskt funderat på mer än en gång, men aldrig riktigt komme fram till hur man får det att funka. Principen där man kör med två agregat för att uppnå ett högre laddtryck än vad man kan åstakomma med bara en turbo har jag förstått.

Men däremot om man vill ha ett litet agregat som laddar bra på låga rpm för att få igång en större turbo har jag inte förstått hur man ska kunna få till utan att den lilla turbons avgashus ska begränsa på högre varv?
Om det ens är genomförbart?
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

JohnE skrev:
Skulle också gärna vilja ha en utveckling på det där påståendet :thumbright:

Och som 1800 säger, vi är kanske lite väl negativa. Kör på! I värsta fall råkar du ut för ras, men det finns ju folk som tillverkar motordelar hela dagarna. :thumbright:
Observera dock att vi kräver projekttråd! :D
Nu börjar det låta lite mer posetivt i alla fall :)

Är man bara ute efter mest effekt så är de väl lättsammast å bygga på en välbeprövad bensinmotor. Men jag tycker det är roligare att testa på något som inte alla andra har gjort.
Sen kan de självklart bli en hel del problem, men det får man räkna med..

Ska se om ja kan starta upp en projekttråd. Känner på mig att ja kommer va dålig på att uppdatera den så de är därför ja inte komme mig för. Men man kan nog få en hel del förslag på vad som kan göras anorlunda istället för att fastna i sitt egna tänkande när man sitter i sin ensamhet och funderar :)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

jag säger satsa på en dubbel vnt installation, dom är kanonbra vnt snurrorna.

vill ju inte vara negativ men 500 kusar är nog lite friskt. tänk bara så hejdlöst mycket vrid det skall till för att klara av att ge såpass med effekt på låga varv, säg max vrid vid 3500?

jag prövade att trimma en aaz från vw för några årsedan, det var mycket strul innan jag fick vrid i maskin, men det väl började dra så rasade nästan allt samman, aldrig vw igen... ramlager överfallen sprack. veven blev annat än rak, kolvar smälte, rensade drev mm.

vnt snurran gav tryck så det stog härliga till, kunde komma upp i 2 bar under 2000 varv, liknande turbo utan vnt gav fullt tryck efter 3500 varv.

jag gav mig in på att göra en mer avancerad styrning till vnt, men den höll inte länge nog för att få det justerat ok. nu skulle jag bara montera en vanlig wastegateklocka för att reglera precis som en vanlig wastegate.

frågan är vad du har för komp i maskin, om det är en av de med komp över 20 så måste du nog sänka en del för att ge det en chans att hålla.

kanske du skulle fräsa ur uttag i kolvarna under ventilerna, så kanske en bensin nockpinne kan användas, då blir det betydligt mera andning...

hur många varv håller pumpen tändningen rätt i, vet att en del vanliga pumpar maxar ur tändningen vid 3500 varv, så efter börjar vridet sjunka samt att en vanlig diesel får problem med andningen pga snälla kammar.

vi vill ha mera info och bilder!!!
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Jim_k skrev:Men däremot om man vill ha ett litet agregat som laddar bra på låga rpm för att få igång en större turbo har jag inte förstått hur man ska kunna få till utan att den lilla turbons avgashus ska begränsa på högre varv?
Om det ens är genomförbart?
Om du kan hitta nån info på exv. Volvos nya 205hk diesel så kika lite där. Där gör man så att man har ett litet aggregat på låga varv och ett större tar över på högre varv, och jag tror även att BMW gör så på sin 204hk 2liters Diesel.
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

dundersmurfen skrev:jag säger satsa på en dubbel vnt installation, dom är kanonbra vnt snurrorna.

vill ju inte vara negativ men 500 kusar är nog lite friskt. tänk bara så hejdlöst mycket vrid det skall till för att klara av att ge såpass med effekt på låga varv, säg max vrid vid 3500?

jag prövade att trimma en aaz från vw för några årsedan, det var mycket strul innan jag fick vrid i maskin, men det väl började dra så rasade nästan allt samman, aldrig vw igen... ramlager överfallen sprack. veven blev annat än rak, kolvar smälte, rensade drev mm.

vnt snurran gav tryck så det stog härliga till, kunde komma upp i 2 bar under 2000 varv, liknande turbo utan vnt gav fullt tryck efter 3500 varv.

jag gav mig in på att göra en mer avancerad styrning till vnt, men den höll inte länge nog för att få det justerat ok. nu skulle jag bara montera en vanlig wastegateklocka för att reglera precis som en vanlig wastegate.

frågan är vad du har för komp i maskin, om det är en av de med komp över 20 så måste du nog sänka en del för att ge det en chans att hålla.

kanske du skulle fräsa ur uttag i kolvarna under ventilerna, så kanske en bensin nockpinne kan användas, då blir det betydligt mera andning...

hur många varv håller pumpen tändningen rätt i, vet att en del vanliga pumpar maxar ur tändningen vid 3500 varv, så efter börjar vridet sjunka samt att en vanlig diesel får problem med andningen pga snälla kammar.

vi vill ha mera info och bilder!!!
Vad jag har förstått så är problemet om man kör med 2st mindre vnt-turbos att dom inte orkar med så höga laddtryck som det handlar om. Det är dock bara vad jag hört så om det stämmer vet ja inte, men det låter väl inte helt omöjligt?

Ja angående kompet så har jag hört mig för på olika håll hur man skulle kunna sänka den på ett bra sätt men aldrig komme fram till något. Jag testade att sänka kompen en aning genom att svarva av kolvarna lite men det funkade inte alls, misständning osv på högre varv. Tydligen berodde de på att bränsleblandningen vart ojämn i cylindern.
Något förslag på hur man ska sänka kompen?

Dieselpumpen är ombyggd så den ska ställa om tändningen mer på högre varv.
Håller på att forska lite i att få tag på en lite värre kam till den så man får väl se hur det går.
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

JE Jr skrev: Om du kan hitta nån info på exv. Volvos nya 205hk diesel så kika lite där. Där gör man så att man har ett litet aggregat på låga varv och ett större tar över på högre varv, och jag tror även att BMW gör så på sin 204hk 2liters Diesel.
Tack för tipset!
Kan helt klart vara värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
Martin Åkesson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: ons apr 02, 2008 6:28 am

dubbel turbo

Inlägg av Martin Åkesson »

Citroen och Peugot har också dubbla agg på sin 2,2l 173hk diesel,
Har en bild på spektaklet men kan inte lägga in den,
PMa mig med din mailadress om du vill ha den så kan jag skicka den till dig..
MVH Martin
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jim_k skrev:
Jens Gustavsson skrev:föresten ska du ha mycket laddtryck och brätt register så satsa på tvåstegs laddning :thumbright:

alla fräna dislar har det och även en del andra göjv :wink:
Hehe ja de där såg ut att vara nått :hihi:

Tvåstegsladdning har jag faktiskt funderat på mer än en gång, men aldrig riktigt komme fram till hur man får det att funka. Principen där man kör med två agregat för att uppnå ett högre laddtryck än vad man kan åstakomma med bara en turbo har jag förstått.

Men däremot om man vill ha ett litet agregat som laddar bra på låga rpm för att få igång en större turbo har jag inte förstått hur man ska kunna få till utan att den lilla turbons avgashus ska begränsa på högre varv?
Om det ens är genomförbart?
om du läser i min tråd om min B20 turbo vega så kanse du förstår att avgashuset inte kommer att bromsa om det är rätt dimentionerat.

alla fräna disel turbos har så, man ska inte ha en massa spjäll och sånt det är bara för gubb motorer på låga laddtryck. :)

har du varit på tracktor pulling nån gång, och sett en sån motor live? 8)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du hittar bilder och så om du kollar in på vår traktor avdelning och leta lite om tracktor pulling.

det är med dessa killar du skulle fått snacka grenrör med, de som provat mycke brutala motorkonstruktioner.

värkar ha rätt långa rör iallafall och lika långa framförallt :thumbright:

Bild

en till frän maskin med svensk motor
Bild

fränt trix här där de stallar upp turbosana med spjäll sen öppnas de då de har fått reäl snurr med en vaier :)


kolla också avgastryck på alla fyra ingångarna på turbosarna och temp mätning både vid utloppen och före turbon :thumbright: de har koll på läget!
Bild
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

Jens Gustavsson skrev:du hittar bilder och så om du kollar in på vår traktor avdelning och leta lite om tracktor pulling.

det är med dessa killar du skulle fått snacka grenrör med, de som provat mycke brutala motorkonstruktioner.

värkar ha rätt långa rör iallafall och lika långa framförallt :thumbright:
Har läst igenom din Turbo Vega-tråd nu och även läst en hel del annat när de gäller tvåstegsladdning och de verkar ju helt klart vara rätt väg att gå när de gäller diesel. Speciellt när jag börjar tänka på vilka laddtryck som kommer bli aktuellt för min del så blir fördelarna ännu större. Redan förra versionen av min motor körde jag med 3 bars laddtryck..

Finns rätt fräna traktorpullingmotorer som sakt :D
Tyvär så är det väldigt svårt att hitta någon vidare information om dessa motorer på internet. Finns det kanske något roligt traktorpullingforum någon stans där man kan komma i kontakt med rätt folk?

Kollar man på bilderna så är det som du säger att du kör med långa grenrör och dom verkar försöka hålla rörlängderna så lika som möjligt.

Det som är mest olkart just nu är hur man får avgaserna att gå förbi den mindre turbinen när man kommer upp i betydligt högre avgasflöden än den klarar av. Räcker det med att ha en eller två större wastegates eller måste man göre något spjäll eller liknande? Det borde ju vara ganska stora flöden som ska förbi den lilla turbinen eller?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Blir det verkligen så stora flöden som ska förbi lilla turbinen?
Jag inbillar mig att det mesta går via wg direkt till stora turbon.
Den lilla ska ju inte jobba mer än vad den får göra till ca 200hk normalt än vad den får göra till 4-500hk i tvåstegsladdning.
Beroende på hur mycket tryckökning man har per turbo naturligtvis.
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

Det kan hända att jag tänker på fel sätt men så här tänker jag.

Låt säga att vi har en motor på 600hk.
Först en mindre turbo som är lämpligt stor för 200hk. Alltså bör ju avgashuset på den turbon vara sådan storlek att det klarar avgasflödet av 200hk.
Efter den lilla turbon så sitter en större turbo som är lämpligt stor för 600hk. Eftersom motorn producerar avgaser av 600hk så måste avgaser från 400hk passera den lilla turbons avgashus via wastegaten.

Har jag missat något eller tänker jag fel?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag tror inte du kan köra med inbyggd wg i turbon, du bör nog ha 2 rejäla wg:s på grenröret.
En som öppnar vid tex. 1bars övertryck (2bar absolut) och då släpper in avgaserna innan andra turbon. Sedan en till som öppnar vid fullt ladd och släpper ut avgaserna.

Tror inte en inbyggd wg kan flöda de mängderna det handlar om.
Dock har jag ingen erfarenhet om något dyligt bygge, men det är nog så jag skulle göra.

Tänk på att effekterna turbona ska kunna ge är vid den tryckökningen de ska jobba med.
I det här fallet är det väl inga konstigheter, men till en bensinmotor på 7-800hk går det åt en rätt stor turbo när den ska ge det vid kanske 1bar..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ni har glömt att luft och avgaser går att kompremera :)

sätt dit en så stor turbo som kan stalla vättigt och som räcker till 2 bar iallafall närmast motorn sen en som är dubbelt så stor som bygger upp de ricktigt fräna trycken (den blir ricktigt stor)

givetvis ska två ricktiga wg användas och kopplas så att de reglerar trycken induiellt på var sin turbo
Skriv svar