honda prostock 2.6L 4cyl
Hej Erland kolla på ultramotors.se där har dom ventiler även titanErland Cox skrev:Jag håller på med en S 2000 top till en 2 liters rallycross bil. Jag har bara flödat insug än så länge. Flöde vid 28" och med 37 mm:s insugsventiler.
2mm 75,0 cfm
4mm 140,3
6mm 198,8
8mm 247,6
10mm 286,9
12mm 311,6
14mm 322,0
16mm 333,0
18mm 338,9
20mm 341,4
Jag flödade vid så höga lyft för att vara säker på att porten inte stallar. Vid 14 mm lyft så är gashastigheten vid inloppet 303 fps. I minsta arean 310 fps och högsta hastigheten vid korta radien 356,5 fps. Jag har breddat porten i hörnen på golvet eftersom jag först hade 386 fps i korta radien men det gjorde inget på flödet. Hastigheten är för hög ut i förbränningsrummet så enda sättet att öka flödet är att gå upp i storlek under ventilen eller svetsa om förbränningsrummet vilket är förbjudet. Jag ligger på 87% under ventilen eftersom det fungerar bäst. Jag ska göra en Volvo 16V topp där jag får göra allt, svetsa plasta osv. På den ska jag göra om förbränningsrummet helt. Ska försöka få i 39-33 ventiler som på Merca DTM toppen. Vet någon nån annan än Köhler som har ventiler till Volvo 16V? Erland.
kolla! Lycka till med volvon hoppas man får se något även Hondan
Häls Lacke
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1987
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Tur att man jobbar här http://www.mirka.comKadett4wd skrev:sån här brukar jag använda:
men ibland(eller rätt ofta) är det trångt som attan bredvid ventilstyrningarna, så då brukar jag köra smärgelduk på en 6mm pinne med spår sågat i.
Det dammar o flyger delar av smärgelduken som sjuttsingen, så det går åt lite
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
lite kul honda N/A läsning i en comp elimenator bil i usa http://honda-tech.com/drag-racing-36/f2 ... d-3012466/
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Lite fränt med dubbla Holly 2-portare
/ Peter
/ Peter
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
ja mycket fränt! krävs i den klassen i comp. en delan 750 fyr portare men den va i minsta laget och han hadde problem med reversion ut ur dem på vissa varv... kan plenumen va för liten tro också?
skulle va kul att höra mer om automat lådan och turbinen också det måste va hel fräna grejor med det vridet och varven
mvh jens
skulle va kul att höra mer om automat lådan och turbinen också det måste va hel fräna grejor med det vridet och varven
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons feb 27, 2013 3:01 pm
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Här är de som leder utväcklingen på hondas k serie NA och turbo motorer förden delen.
106mm slag och 90mm borr och 15-17 i komp med Kinsler 64mm ITB, torrsump och 4-1 grenis med 4piston topp ,37/30 ventiler. Det är väll basic setupperna för de hårigaste FWD hondorna. De ligger på mitten 9or.
Happy reading.
http://www.team4piston.com/
370hk endurance engine med orginal 99mm vev.
http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=139449
106mm slag och 90mm borr och 15-17 i komp med Kinsler 64mm ITB, torrsump och 4-1 grenis med 4piston topp ,37/30 ventiler. Det är väll basic setupperna för de hårigaste FWD hondorna. De ligger på mitten 9or.
Happy reading.
http://www.team4piston.com/
370hk endurance engine med orginal 99mm vev.
http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=139449
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
de trimmar vidare i usa. över 500hk nu och 430 cfm flöde! 4 Piston Cylinder Heads
90 borr 106 slag (2.7L)
38.35mm insugs ventil
70mm kinsler spjäll
video länk med bilder https://www.facebook.com/WisecoAutomoti ... S_TIMELINE
90 borr 106 slag (2.7L)
38.35mm insugs ventil
70mm kinsler spjäll
video länk med bilder https://www.facebook.com/WisecoAutomoti ... S_TIMELINE
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Den maskinen i rallycross
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Förra året och denna år vann finsk rallycrosserien en polare som har honda s2000 motor i en fiat x 1/9. Jag har flödat toppen och gjorde en flödesbänk till honom, gjorde en excel program som räknar velocity, flöde etc. på varje mätningspunkt, samtidigt på fyra ställen på kanalen, gjorde en pitot tube till honom för manuell mätning.
Man kan inte jämföra en dragrace och en rallycrossmotor, det vet du wuffee.
S2000 har stora kanaler i början, för stora till rallycross om man vill vinna, max. motorstorlek är 2050 cc. Effekt finns men inte så mycket man kunde tro, effektskalan betyder mer.
En annan förare köpte en cnc honda topp från usa till en 2.6 liter s2000. Det lovades över 400 hk, bara 100 hk saknades första gången aldrig gick inte ens nära 400 hk, blev inga placeringar på super rallycross. Volvo motorer 3.0-3.2 är kung där också.
Man kan inte jämföra en dragrace och en rallycrossmotor, det vet du wuffee.
S2000 har stora kanaler i början, för stora till rallycross om man vill vinna, max. motorstorlek är 2050 cc. Effekt finns men inte så mycket man kunde tro, effektskalan betyder mer.
En annan förare köpte en cnc honda topp från usa till en 2.6 liter s2000. Det lovades över 400 hk, bara 100 hk saknades första gången aldrig gick inte ens nära 400 hk, blev inga placeringar på super rallycross. Volvo motorer 3.0-3.2 är kung där också.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
Det blir ganska mycket fps på sätesområdet. För mycket tycker jag för 500 hk och skyhöga rpm.Jens Gustavsson skrev:de trimmar vidare i usa. över 500hk nu och 430 cfm flöde! 4 Piston Cylinder Heads
90 borr 106 slag (2.7L)
38.35mm insugs ventil
70mm kinsler spjäll
video länk med bilder https://www.facebook.com/WisecoAutomoti ... S_TIMELINE
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
500hp på 2,6liter. Det måste när man räknar lite betyda att de varvar mellan 11-12000rpm.
Med 106mm slag blir det runt 40m/s i kolvmedelhastighet.
ProStock V8 och Formel1 går nästan aldrig över 35m/s så det låter sannerligen extremt.
Med 106mm slag blir det runt 40m/s i kolvmedelhastighet.
ProStock V8 och Formel1 går nästan aldrig över 35m/s så det låter sannerligen extremt.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: honda prostock 2.6L 4cyl
De varvar utav fasen...
En tidigare rekordhållare i NA fwd växlade vid 11800rpm
En tidigare rekordhållare i NA fwd växlade vid 11800rpm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!