svets diff??

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

Men kan rengöra med startgas oxå . men glöm inte blåsa ur gasen med trycklyft efteråt. Det kan lätt smälla lite smått annars :thumbright:
mathis v70t5
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tis jun 20, 2006 10:38 pm

AGADIFF !!

Inlägg av mathis v70t5 »

AGADIFF är bara kul :D några tips för att svetsa. 1: skaffa övergångs pinnar (P5) tror att det är svart till rostfritt 2,0 mm inte tjockare (blir för varmt)

2: svetsa i omgångar ha inte bråttom pga värme.

3: sist men inte minst va j....t noga med rengörning (även mellan svetsningarna slagga ordentligt). sen har du världens bästa diff.

4: använd lite tunnare axelolja INTE ATF min heter mobilfluid 424 vet inget mer om oljan det var det enda som stod på fatet.

har svetsat ca: 10st axlar ingen har rasat pga svetsen. lycka till alla racers :lol:
Ring på 070-636 25 43
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

svetsa med pinne är vell inget direkt måste? jag svetsade min med mig svetsen hemma å det har hållit än så länge. Det enda tipset är vell att man ska lägga i material så blir det mindre risk för att den ska spricka

Bild
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

Hur stora problem har ni med att drivaxlarna går av?
Svetsade en 142a, ena drivaxeln på den gick av när jag svängde i en korsning.
Hade en 264a också, på den gick en drivaxel när jag spann över ett brunnslock.
Har jag haft otur eller är dom flesta drivaxlar så klena?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

TommyBrand skrev:Hur stora problem har ni med att drivaxlarna går av?
Svetsade en 142a, ena drivaxeln på den gick av när jag svängde i en korsning.
Hade en 264a också, på den gick en drivaxel när jag spann över ett brunnslock.
Har jag haft otur eller är dom flesta drivaxlar så klena?
Svetsar man med drivaxlarna i så kan härdningen gå ur med haveri som resultat.
Eller om du haft ur drivaxlarna och inte satt dom på samma sida igen, då vrids dom tillbaka och mattas därmed ut och går av.

Svetsar man utan axlarna i och sätter rätt axel på rätt sida, så ska dom hålla rätt bra.

Att stå och spinna med ena hjulet på trottoarkanten eller på annat sätt få väldigt mycket fäste på ena hjulet jämfört med andra är ju logiskt sett väldigt obra...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
David164
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån jun 30, 2008 6:35 pm
Ort: malå

Inlägg av David164 »

har nån tagit ut diffklumpen och svetsat utan att punkta ihop dreven med drivaxlarna i ?

är lite rädd för att man inte får in drivaxlarna efter om man inte punktar först

ville slippa att ligga under och svetsa som vanligt
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

har svetsat på bänken utan problem..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Jag drar upp denna igen med en följdfråga :)

Jag hade tänkt svetsa med diffen i bilen, en omega dvs delad nakvagn ifall de gör nån skillnad? Men vad ska man rengöra med för att inte hamna i ett inferno av brinnande oljerester? Avfettning och sen spola ur med vatten?

Olja, duger vanlig motorolja kanske?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Olja till bakaxeln att sedan använda vid körning? Motorolja är inget jag skulle använda, en 80w-90/140 api-gl 5 olja är nog det bästa.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

NikkO skrev:Olja till bakaxeln att sedan använda vid körning? Motorolja är inget jag skulle använda, en 80w-90/140 api-gl 5 olja är nog det bästa.
De är väl ATF olja? dvs samma som normalt has i bakaxeln? Hade för mig att de inte behövdes lika bra olja efter att man svetsat ihop diffen?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Cassius skrev:
NikkO skrev:Olja till bakaxeln att sedan använda vid körning? Motorolja är inget jag skulle använda, en 80w-90/140 api-gl 5 olja är nog det bästa.
De är väl ATF olja? dvs samma som normalt has i bakaxeln? Hade för mig att de inte behövdes lika bra olja efter att man svetsat ihop diffen?
NJA ATF = Automatic Transmission Fluid
Det är nog hypoid olja du tänker på
Hypoid oljan kännetecknas att den tål höga tryck ( och den luktar illa )
Den finns även med LS Tillsats LS = Limited slip = lamell diff
Det behövs nu inte när man kör aga diff utan en vanlig 80W-90 olja
Har aldrig hört någon som kört med någon annan sorts olja i bakaxeln
Däremot i vissa manuella växellådor kör man ATF
Bild
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

T-27 skrev:
Cassius skrev: De är väl ATF olja? dvs samma som normalt has i bakaxeln? Hade för mig att de inte behövdes lika bra olja efter att man svetsat ihop diffen?
NJA ATF = Automatic Transmission Fluid
Det är nog hypoid olja du tänker på
Hypoid oljan kännetecknas att den tål höga tryck ( och den luktar illa )
Den finns även med LS Tillsats LS = Limited slip = lamell diff
Det behövs nu inte när man kör aga diff utan en vanlig 80W-90 olja
Har aldrig hört någon som kört med någon annan sorts olja i bakaxeln
Däremot i vissa manuella växellådor kör man ATF
OK, ja då får jag skriva upp olja på att köpa listan också då ;)

Men, rengöring? Är startgas de enklaste att använda? Själv funderade jag på diesel vända ett, sen avfettning och vatten följt av blåsning med tryckluften?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

jag gjorde bara rent med brakeclean sen tryckluft.
har fungerat fint :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
lille-skutt
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
Ort: ljungby

Inlägg av lille-skutt »

faan så känsliga folk e här då, de trodde ja inte! ja plockar ur diffen å tvättar den i bensin då de rengör bättre än de mesta, sen blåsa bort de sista me tryckluften! sen bränner ja allt i ett svep mellan diffdreven, mellan diffdrev å korg så slipper pinnen i mitten ta upp hela belastningen, ja har brännt flertalet diffar så hårt att lagrena är blåa, ar aldrig haft problem me lager som gett upp eller gnällt, bara låtit diffen svalna utomhus i ett par 3 timmar sen så e de bara att stoppa dit den igen å slå i drivaxlarna å stoppa valfri olja som smörjer, min senaste diff har idag rullat strax över 2000mil nu me motorolja som smörjning å me blåanlöpta lager, å axeln e knäpptyst, bara fått byta ut 4 drivaxelpar under denna tiden pga att dom har vridit sig, inte gått av men vredna!

kör på detta sätt året runt å inga problem i besiktningen heller bara man håller efter oken bak lite me lite burning så! :thumbright:

btw den diffen som sitter i nu har ja brännt på 420amp industrisvets på jobbet! inga problem å inget fjantigt kylande under svetsningen då bygger du ju in spänningar i materialet å de e INTE bra för gjutjärn :doh:

detta e min erfarenhet iaf! vill man kan ju vara så seriös att man plockar va lager å kronhjul innan, men de har ja aldrig orkat!
learning by trail and error
LeoS
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 28, 2009 2:08 am
Ort: Hörby

Inlägg av LeoS »

Det ända farliga jag varit med om med svetsdiff e när folk inte rengjort ordentligt efter dom svetsat klumpen på plats,så de lägger sig skit mellan kronhjul och pinjong så bakaxeln låser sig.. Det kan ju vara jobbigt i högre hastigeter..

fylla klumpen med massa skrot blir bara jobbigt när man kör av en drivaxel..


Haha har sett för länge sen någonstans man kunde köpa några plattor som man bulta i klumpen istället för att svetsa,Jätte Puckat Ju :doh:
Skriv svar