Plasta igen två hål i glasfiber.

Bilplåt, lackering, plastning och allt som hör till.
nasx
För mycket laddtryck
Inlägg: 357
Blev medlem: tis maj 20, 2008 9:11 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Plasta igen två hål i glasfiber.

Inlägg av nasx »

Hej!

Ok. Det är ingen bil men...

Fick mig en flipper 450 ht idag med två st hål i. det största va kanske 1x1.5 dm och materialet ser ut att vara glasfiber.

Räcker det med glasfiberspackel eller ska man plasta med glasfibermatta och gelcoat?

Jag har aldrig plastat någonting innan men tänkte lära mig nu om jag måste. Hur ska man gå tillväga för att få det bra? Har sökt lite men utan resultat.

Vad för grejer behöver man och i vilken ordning och på vilket sätt??

Är som sagt ett blåbär när det handlar om detta. Så tacksam för tydliga och överdrivna instuktioner. :lol:

/ Nicklas
Nicklas Fröberg
luddig kaninfot
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jun 06, 2006 12:30 am
Ort: göteborg

Inlägg av luddig kaninfot »

Du kan inte ha sökt speciellt mycket,finns ganska mycket på google,,,,sök på laga glasfiber
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

www.maringuiden.se
www.boatsite. ?
www.boatlife. ?

Med så stora hål gäller lagning med matta + polyester (eller väv + epoxy). Info finns på ovanstående sidor.
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

Du får laga det med glasfibermatta, jag vet inte hur lätt det är att komma åt hålet, men om du kan komma åt det innefrån så, lägg en bit formplaywood på utsidan och plasta på insidan. Se till att slipa ordentligt där du skall plasta och använd en stålrulle för att rulla glasfibermattan. sen när det ha härdat så tar du bort playwooden och slipar där och spacklar först med glasfiberspackel. Sen när det har härdat så slipar du det och använder gelcoat spackel (Erosil som man blandar med gelcoat för att få ett fint spackel). Se till att ha i lite waxlösning i spacklet annars kan du inte slipa det. Sen när du slipat det rätt så jämt och fint så tar du och rullar på gelcot 2ggr och topcoat 1ggr sen är det bara att slipa och rubba tills du e nöjd. Och när du plastar igen hålet från insidan så se till att gå ut med mattan ca 20cm runt hålet gärna mer också men helst inte mindre... hoppas det är till nån hjälp
Plast härdar kropp å själ
nasx
För mycket laddtryck
Inlägg: 357
Blev medlem: tis maj 20, 2008 9:11 pm
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av nasx »

Tack för infon!

Jo jag kommer åt att plasta innifrån som tur är så det blir kanon.

Jag ska ändå lacka om hela båten, ska man ändå rubba o lägga på topcoat eller räcker det att lägga på ett lager gelcoat och slipa det till samma yta som resten av båten?

Jag va ute nyss o kolla lite närmare på den. Det är som små hål i gelcoaten tror jag. Ner till glasfibret under. Typ i fören, antar att den slagit emot nåt hårt, ska man slipa ner och lägga på ny gelcoat där också eller hur löser man detta på bästa sätt?
Nicklas Fröberg
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

Dom små hålen i gelcoaten kan du kanske köra ur med dremell eller liknande och lägga i spackel skulle jag tro..... Om du skall lacka om båten med gelcoat så rekomenderar jag alternativ 1: Att du rullar på gelcoat 2-3 ggr och sen topcoat 1ggr... Beror lite på hur tjockt med gelcoat man rullar

Alternativ 2: Att du sprutar på gelcoat 2ggr tunt och sen 1ggr med topcoat.
Du kan köpa sprut gelcoat och späda den med styrene för att kunna köra den i vanlig spruta.... och späd den inte med nått annat typ aceton...

Anledningen till att du skall ha på topcoat sista vändan är för att gelcoaten är inte så lätt att slipa på kladdar en del..
Plast härdar kropp å själ
P-O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 01, 2005 10:41 pm
Ort: Hällevadsholm

Inlägg av P-O »

En sak till när du skall lägga på gelcoat så måste det vara ordentligt mattat under och att du torkar av den med aceton innan du börjar.
Plast härdar kropp å själ
Skriv svar