1800skold

En liten presentation av er själv (frivillig)
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

1800skold

Inlägg av 1800skold »

Tjenare
Heter Mattias och kommer från Halmstad, kör en modifierad P1800 -69. Håller för tillfället på att bygga en turbo b20 med 240turbo delar.
Är på jakt efter en lamelldiffad 1031axel, ett k-jet bränslehuvud till Porsche 928,911turbo samt en lastbils IC. Bilen är bl.a utrustad med IPD krängningshämmare och ställbara Koni dämpare. Har en m46 låda med b20kåpa liggande som jag tänkte stoppa i men den får nog inte plats i min kardantunnel så jag håller på att fundera på om jag vill kapa sönder bilen eller inte.

http://volvo1800pictures.com/new_galler ... ldsida.htm

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

Kapa

Inlägg av Martin »

Det måste kännas konstigt att kapa i en P1800... funderade på om M46:an passar i själva tunneln, själva spakstället kanske går att göra om på något sätt.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

1800skold: riktigt frän bil du har.den kommer ju bli riktigt trevlig med en manlig och överladdad b20
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

har du svetsat eller ska du svetsa om bakaxeln för att få den på plats? 1031 alltså?
så mycket svårare att behålla karossen orginal när man byter ut saker & trixar.. men ja tycker ändå du ska satsa på det.. 1800 är ju speciella
skulle gärna ha en själv :))
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

1800skold

Inlägg av 1800skold »

Det är själva växellådshuset som inte får plats men det hade varit skönt att få i en m46 så man kan busköra lite utan att vara rädd att kassera m41:an. Men att svetsa dit en 140:tunnel känns inte roligt så det blir nog inget med det.
Har inte fått tag på någon 1031:a ännu men när jag gör det ska jag flytta över fästena från en gammal amazonaxel.

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

flytta över fästena? det är ju samma sak som att svetsa dit helt nya egna fästen...
140 kardan tunneln rymmer inte en M46 låda den heller.. men det är faktiskt inte så mkt som måste ändras.. har slängt i en b23a i polarns amazon & vi skar ett snitt i kardantunneln längs med bilen & böjde upp kanterna så dom blir raka, sen är det ju bara att lägga dit ett "tak"
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

kardantunnel

Inlägg av 1800skold »

Har en skrotad amazonaxel liggande som jag tänker flytta fästena från. Har hört mig för lite och alla jag har pratat med verkar tro att en m46:a får plats i en 140 tunnel. Får plats i p1800 70-73 oxå men dessa tunnlar växer ju inte på träd precis. Om jag bestämmer mig för att byta, borrar jag nog bort min orginaltunnel och punktar dit en 140 tunnel. Då finns ju möjligheten att flytta tillbaka den gamla tunneln igen.

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

240 axeln har ju i princip 4-länks upphängd bakaxel orginal så bäst är väll att använda en hel 240 axel med bärarmar & allt.. men hmm tjaa du vill ju inte pajja karossen så..
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

bakaxel

Inlägg av 1800skold »

Är det så jättestor skillnad i funktion på upphängningen av en sen amzonaxel och en 240axel? Funderar lite löst på att bygga en 4-länks upphängning med uniballs(stavning?) men då är man ju där med vinkelslip och svets igen.

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

240 har i princip 4 länksupphängning medan 140 ex. har dom övre stagen (momentstagen) fästa framför bakaxeln.. uniballs kan man ju ha med orginal 240 stag fast du ska veta att det låter väldigt mkt när man kör sedan.. som jag har fattat det använder du bilen som bruksbil? det är inte så kul om bilen lever oväsen i minsta lilla ojämnhet i vägen..
isåfall är det nog bättre du satsar på polyurethanbussningar KG har
www.kgtrimning.com
mvh
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

bakaxel

Inlägg av 1800skold »

Kanske kunde man försöka använda orginal infästningen i 1800:an och försöka få till en 240liknande infästning på bakaxeln?

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo det kan man ju tänka sig.. tyvärr vet jag inte hur bakaxeln ser ut på p1800 men om det är som på 140 så kan man ju förlänga momentstagen & fästa dom över bakaxeln istället.. men mer ultimat är att kapa upp golvet & höjja upp momentstagen så att dom får ca 15 graders lutning när bilen står på startlinjen.. då trycks däcken ner i backen med maximal kraft vid acc..
nu så vill du inte kapa så det jag skulle rekomendera är att du tar en 240 axel & svetsar på nya fästen så dom passar till din infästning på 1800an & sedan nöjja dig så.. för så enormt stor skillnad kommer du nog knappast märka.. polyurethan bussningar är dyyra!! men nya bussningar duger väll oxå bara att dom slits mycket snabbare..
jag tycker du ska låta bli att kapa i bilen & byta ut alla slitdelar så att du kan återställa den till orginal om du nångång vill... motor har du redan bytt, drivlina kardaner osv kan du ju byta, bakaxel ta en diffad 1031 axel & svetsa dit nya fästen så den passar.. sen försök fixa en intercooler som inte är så stor så att du kan klämma in den framför kylaren.. risken e ju att bakaxeln smäller av rätt va d e när du börnar.. & börja leta p1800 grejjer e nog inge vidare.. :( dyra e dom
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

förresten skit i att köra med M46 låda.. varför ska du kasta i än så ohållbar låda? är det bara för att du vill skona den lådan du har nu, M40'n?
M40 e ju rätt vanliga lådor iofs.. men kasta i en getrag 262 låda isället den har bara 4 växlar så den e antagligen lika lång.. då behöver du inte röra kardantunneln.. sen så tar du bara en bakaxel med lite högre utväxling.. du kanske tappar lite acc 0-100 men bilen blir bekvämare att köra på motorväg om den inte ligger i 4000 rpm..
mvh
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

växellåda

Inlägg av 1800skold »

Det sitter en m41 J-typ i min 1800, samma överväxel som m46 men utgående axel från själva lådan är mycket klenare. Kanske borde satsa på en annan låda än m46 men kul med överväxel eftersom det sitter det orginal. Inte så mycket RACE med överväxel iof. Finns det sprängkåpor till b20-getrag?

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Ja det finns det ,kolla under transmission på forumet
Bild
Skriv svar