En annan sak att tänka en tanke över är...

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Är det viktigare att veta vem det är som skriver ...
Än vad som skrivs, och om det ligger något i uttalandet..??
Om en profil uttalar sig att vara en känd motorbyggare. Har han då automatiskt rätt i det han skriver?? Är han en form av lag??

Vi söker ju kunskap och vetande.
Svara därför utifrån ett praktiskt provande..
eller en förklaring, hur man kommit fram till det vetande, man har i hur det fungerar.
Ställ frågor som hjälper oss att komma vidare med problemet. inte frågor om vädret eller annat ovidkommande. Den som har problem och startat tråden får fylla i luckor och svara.

/ Anders N
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Oldog
Lite mer laddtryck

Inlägg av Oldog »

Senast redigerad av Oldog den ons maj 13, 2009 4:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Re: En annan sak att tänka en tanke över är...

Inlägg av Martin H »

Anders N: håller helt med dig, bara för att man är en känd trimmare betyder absolut inte att man är kunnig i ämnet.
Jag är en sån där jobbig en som alltid frågar "varför är det så" och har pratat med många genom åren och det är få som kan förklara sig. jag misstänkte att du hakat upp dig på mitt inlägg tidigare då du skrev din meritlista i presentationen :)
men jag tycker ändå att ett sätt att stå för vad man skriver är att skriva vem man är.
mvh martin häggström
Senast redigerad av Martin H den sön maj 10, 2009 11:39 am, redigerad totalt 1 gånger.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jo, visst är det som ni säger men..

Ibland kanske man inte riktigt kan konstatera om ett uttalande är riktigt, eller att det går emot vad man har haft för uppfattning förut.

Eller det fallet när någon säger typ så här:
Nej, så är det inte. Resten får ni räkna ut själva, nu avslöjar jag inte mer.

Då tycker jag det kan vara intressant vem det är och vilken bakgrund personen har.

Tex. har någon en avvikande uppfattning och har jobbat med motorutveckling väger den ju gärna tyngre, än om det är något någon bara läst någon annan stans på internet.
Oldog
Lite mer laddtryck

Inlägg av Oldog »

Senast redigerad av Oldog den ons maj 13, 2009 4:24 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck

Inlägg av Krull »

För oss (jag iaf) som inte kan så mycket (inget känns det som) så är det lite lättare att ta till sig vad någon säger om man vet vem personen är, det behövs ju ingen livsbiografi. Det räcker med en post i Presentations delen. Men bara för att man är känd eller okänd motorbyggare så är det ju inte säkert att det som sägs är den allsmäktiga sanningen. Men då vet man iaf att det är någon som har lite hum om vad han pratar om som sitter och skriver, vilket gör att man tar åt sig mer av det som sägs.

Mina 0,388334434kronor

//Johan
Johan Högström
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Krull skrev:För oss (jag iaf) som inte kan så mycket (inget känns det som) så är det lite lättare att ta till sig vad någon säger om man vet vem personen är, det behövs ju ingen livsbiografi. Det räcker med en post i Presentations delen. Men bara för att man är känd eller okänd motorbyggare så är det ju inte säkert att det som sägs är den allsmäktiga sanningen. Men då vet man iaf att det är någon som har lite hum om vad han pratar om som sitter och skriver, vilket gör att man tar åt sig mer av det som sägs.

Mina 0,388334434kronor

//Johan
håller med :thumbright: jag är en av dom som läser och snappat upp så mkt jag kan när jag är här o surfar, kollar massor på hur folk har byggt osv.
det känns alltid skönt att kunna få veta lite mer om personen som gjort det :D men jag måste säga att man nog påvärkas lite kraftigare av det "de erfarna" säger :P

jag brukar alltid kolla runt överallt där man kan hitta info om en sak och söka så många uppfattningar jag kan för att få lite kläm på saker o ting :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Oldog
Lite mer laddtryck

Inlägg av Oldog »

Senast redigerad av Oldog den ons maj 13, 2009 4:23 pm, redigerad totalt 2 gång.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Ps. Förklara:Mina 0,388334434kronor

Jag antar att han översätter mina "50 cent" :hihi:

(Edit,Hur översätter jag egentligen :doh: )
Senast redigerad av j björk den ons maj 13, 2009 7:41 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: En annan sak att tänka en tanke över är...

Inlägg av Jens Gustavsson »

ANorberg skrev:En annan sak att tänka en tanke över är...

Är det viktigare att veta vem det är som skriver ...
Än vad som skrivs, och om det ligger något i uttalandet..??
/ Anders N
det fins väldigt många experter på internätet som kan allt men som alldrig haft nån egen bil eller haft skitiga figrar :hihi:

som tur är så har vi väldigt få sånna här då de oftast blir genomskådade och ned plockade på jorden på vårt forum rätt snabbt.

jag tycker att ett bra sätt att framstå som seriös och trovärdig är att ha med sitt ricktiga namn i sin signatur eller som användar namn då man blandar in sig i avancerade diskussioner.
då vet man att det är folk som törs stå för sina inlägg också och det minskar skit snack och smuts kastning.

jag hjälper gärna en 16 årig nybörjare som har seriösa frågor och funderingar men jag orkar inte, eller jag har inte tid, att ha avancerade diskussioner med dem om saker som är väldigt avancerade som de egenteligen inte har en aning om. att de läst om saker på andra forum och kan allt och att de tror att det kan allt.

jag själv är nu med många år i branschen rätt osäker på många saker och jag tar inte nått för givet då allt är mycke mer avancerat än vad nybörjarna tror.
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Ofta kan det räcka med lite detektivarbete så vet man snart vilka folk är.

För att ta mig själv som ett exempel så tar det inte mer än 2 minuter innan folk vet var jag bor och jobbar. Många faller under denna kategori.
Andra kan kräva lite mer tid där får man gå igenom inlägg efter inlägg och pussla. Men man kan till slut nå fram.
Ytterligare vissa kör man fast. Man får inte tillräckligt underlag och personen ifråga har sett till att hålla sig anonym.

På samma sätt är det med vad folk skriver och deras kunskaper.

Man har den stora massan där det är mycket som skrivs och tycks.
Man har några som skriver ibland, det kommer ett inlägg eller två i veckan.
Och så dem som kanske har 50 inlägg max totalt sedan registreringen.

I alla tre dessa grupper finns det folk från hela skalan. Från loser till kung.

När jag känner att det är någon som kommer in från sidan med något som slår mot majoritetens åsikter antingen helt eller bara lite så brukar den nyfikne hobby-journalisten i mig sätta igång. Man får helt enkelt kolla upp personen ifråga och spåra bakåt, vad har vederbörande sagt och gjort tidigare. Hittar man en projekttråd, vad har personen frågat och sagt innan, osv osv.
Men detta orkar man inte göra med precis varenda person. Och när man gör det och kammar noll så blir man "internet-vis" som man blivit då man suttit över 10 år med internet, misstänksam.
Därmed kan man kanske inte avskriva personen som okunnig men "vis" av erfarenhet med alla bullshitsnackare som finns så blir trovärdigheten lite lidande.

Jag har lagt ner ALLA forum och liknande diskussionsforum förutom Sävarturbo. Detta av den enkla anledningen att här så behöver man inte sålla speciellt hårt. Här får man initierade svar från källor som kanske inte alltid har hela svaret eller kanske flera svar från flera olika källor.
Med det har ju krävt tiden man lagt för att "lära känna" folket som hänger här.

För övrigt i marginalen:
Mina 2 cent heter det väl ändå låter herr Messerschmitt hälsa.
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck

Inlägg av Krull »

Oldog skrev:Livsbiografi........syftar du på mej? Kul att du är vaken i så fall. När jag skrev min presentation så tänkte jag att nu tar jag i ordentligt, som motpol till dom som skriver: Hej jag heter Skäggobald Svensson och kör en 142:a, den tänkte jag trimma till 1674hk hejdå. En sån presentation ger inget :doh:. Sen är det så här, att på alla forum så måste man sålla kraftigt, försöka hitta av dom som inte bara snackar skit och far med ren lögn (mer vanligt en vad man tror). Vi som ser det, har många gånger svårt att skriva: Den där jäveln ljuger eller snackar skit........Det är så lätt att det slår tillbaka, därför låter vi det vara. Vad gäller anonymitet skriver den personen vettigt, så låt texten tala.......kolla om några "välkända" hakar på, det kan vara ett tecken på att det finns substans i det som skrivs.
Synes Gammhunn.
Ps. Förklara:Mina 0,388334434kronor
Nej jag syftade inte på dig, din presentation var kanon. Tänkte mer i banorna "Och när jag var 6 började jag på lekis, där mötte jag Bengt... osv."

Mina 0,388334434kronor = My 5 cents. Efter lite efterforsking så såg jag att det ska va 2 cent så mina 0,156256104kronor ska det vara och inget annat.
Johan Högström
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Krull skrev:Mina 0,388334434kronor = My 5 cents. Efter lite efterforsking så såg jag att det ska va 2 cent så mina 0,156256104kronor ska det vara och inget annat.
Hur ska du lösa detta då valutakursen ändras? Gå tillbaks och ändra inlägget? :hihi:

"Kända trimmare" blir inte kända trimmare utan anledning, De har (oftast) mycket erfarenhet och därför kan det vara lättare att ta till deras fakta då två olika faktan ifrån två olika källor uppstår.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Börjar med att säga att jag anser mig definitivt som en nybörjare på motortrimmning, speciellt med turbo då jag aldrig ägt någon annan turbo bil än min Bi-Turbo 635a.

På internet som på alla andra ställen där man ställer frågor får man olika svar, beroende på vem man frågar, så man får försöka pussla ihop sin egen sanning.

Många gånger beror det nog på att "folk" väljer att kompromissa på olika vis, och/eller har olika mål med sina projekt.

Tyvärr ? är många frågor Väldigt komplicerade
Hur ska ett Turbo grenrör se ut ?
Ja inte som mina, med 50% längre rör på en cylinder och ett av dom bara 8cm långt, men det funkar till mitt behov och mer plats finns inte.

Skulle jag rekomendera denna konstruktion, nej knappast....

Dock tycker jag att det är kul att det blandas rena dragrace bilar med gatbilar då det bidrar till bredden på forumet.

Avslutar med att säga att utan Internet och speciellt Sävarturbo hade jag och 635an definitivt inte vart där vi är idag.

Tack allihopa för idéer hjälp och inspiration.

/ Daniel
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Stener skrev: "Kända trimmare" blir inte kända trimmare utan anledning, De har (oftast) mycket erfarenhet och därför kan det vara lättare att ta till deras fakta då två olika faktan ifrån två olika källor uppstår.
jo man kan ha tjockast/fränast katalog :) eller hemsida nuför tiden.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Skriv svar