BMW 325 Dubbelturbo för bana TILL SALU

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Karlsson
För mycket laddtryck

BMW 325 Dubbelturbo för bana TILL SALU

Inlägg av Karlsson »

Slänger in lite info om min bil här. Målet är ställt på att fara runt banor med hyfsat tempo.

Kaross: Totalt urrensad e30, DTM inspirerad fullbur svetsad i karossen samt i fjädertornen, uppstagade silentblock. Kolfiber dörrsidor, flockad instrumentpanel. Racingstolar och bälten.
M3ans skärmar bak och fram. Plast rutor alla utom framrutan, glasfiber skärmar bak, huv, bagagelucka, frontspoiler, bakspoiler samt takspegeln i glasfiber. Ställbar vinge. Naca scoop i rutorna. Golvplåt i aluminium.
Raka baljor. Tomvikten var under 1000kg vid vägning men det har tillkommit och försvunnit grejor sedan dess.
Halva bilen lackad än så länge i Saab Eduardo grå.

Motor: 2,5 liters m20, nyrenoverad, smidda kolvar, smidda vevstakar, stödgördel Modest portad topp med omsvetsade vattenkanaler. ENEM Z45 turbokam, special ventilfjädrar CrMo retainers, 900cc/min spridare, ställbar bränsletryckregulator, specialgrenrör, dubbla TD04HL-16T #7, Haltech E6K, Haltech tändspolar, 3 bars mappsensor. Special laddluftkyl (dubbla kammare in, en ut). Större vattenkyl bak dubbla elfläktar, större oljekyl Hemmabygd insug.
Sachs hårdast tryckplatta och Helix sinterlamell. Dubbla bosch 044 med fuelcell. AN8 i hela bränslesystemet. Ingenlagd vevshusventilation på motorn, ventilerade i torrsumpstanken.
Torrsumpsystem med 5-stegspump. Motorn sänkt 35mm mot orginal. (Lättare) generator och servopump monterat så lågt ner som möjligt.
Bromsad till 440hk i motorn vid 0,9 med dalande laddtryck på höga varv. Kommer snart mappas med så mycket laddtryck snurrorna orkar med.

Chassie Rörbärarmar fram justerbara, justerbart typ Grupp A bak. Öhlins coilovers. Ställbar svepvinkel bak för att få olika rollcentran.
Ställbara kniv krägningshämmare bak och fram (lindskog enginering). Nyrenoverad 40% diffbroms med oljekylning. Snabb styrväxel strax över 2 varv totalt.

Bromsar Porsche turbo S ok med 320x30 skivor fram, Brembo fyrkolvsok bak 300mm skivor. Wilwood pedalställ med bromsvåg. Kylscoopfram in i naven

Transmission M3 E36 växelåda, 328 kardan, 535 drivknutar med specialdrivaxlar i sviktstål. Kardanring.

Lite bilder:
Bild
Motorn sitter som synes lågt, 35mm säkning.

Bild
Bild
Har m3 kjolar som skall sitta på sen, utblåset går ut i höger kjol.

Bild
Slangar till kylaren, eventuellt byts de till någon svart sort sen så det blir lite mindre sci-fi över dem.
Bild
Många grejor som trängs i bagagen, vet inte var jag skall ställa matkassarna sen...
Bild
Fästena är svetsade i karossen för montering av vingen.

Vingen blir GTR-stil i kolfiber.

Så här ser mina krängare ut. Den bakre kommer sitta i baksätet. På sikt kan det bli en vajerreglering på dem.
Bild
Bild

Fotade med blixt och mobilkamera så allt ser ut som det är rostigt och eländigt men ser bättre ut i verkligheten. Notera att jag förstärk framvagnsbalken på undersidan. När jag sänkte motorn var jag tvungen att jacka ur orginalbalken för att komma ner.
Bild
Bild
Senast redigerad av Karlsson den mån apr 16, 2012 6:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
skogsboo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av skogsboo »

sjuk BIL alltså! vill se filmer på den sen :lol:
bmw 2002 turbo
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Mkt fint bygge, vad har du för vikt balans mellan fram och bak?

Fina kränghämmar har du gjort dom själv eller har du köpt dom!

kul att har jobbat som bara den med väghållningen.... hojta om du behöver m3 diffar E46:)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Verkar jäkligt väl :thumbright:

Mer info om chassit?
Vad för ben etc.
Turbokoftan
Alltid på trycket

Inlägg av Turbokoftan »

Oho, reedigt :) Ser ut att ligga många timmar bakom bygget!
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

tackar alltid kul med lite positiva kommentarer.
Balansen vet jag inte i dags läget men en vägning är nära förestående. Är rädd att den är ganska framtung men en tillbaka flyttning av motorn ligger i framtidsplanen. Går ta tillbaka den hela växelföraravståndet utan något större problem om man vill men det är ett vinterprojekt.

Krängarna har Ole Lindskog på lindskog engineering gjort. Det är lite räknat och klurat för att passa bilen så jag hoppas de fungerar bra. Har dubbla rör till framkrängaren så man kan byta.

Chassit är plockat från en bil som jag tror gick SLC en m3 e30 med m5 v8. Det är öhlins coiloverben bak och fram av racingtyp med lös behållare. Fjädrarna fram är 120N/mm2 så de är rejält hårda.
Bärarmarna är som synes av rörtyp, jag har byggt om dem efter min bil och utgått från bilder på chassit från en DTM bil där jag tagit ut måtten för att få så bra grundläge som möjligt.

Väghållningen blir nog bra, är mest rädd för att det är svårt att få ner effekt i marken. Lagom för bana blir grundladdet på 1 bar där det då verkar bli ca 450-460hk. Nu har jag 235or men vill ha 255 detta i kombination med en riktig diffbroms (med extra lameller istället för schims) hoppas jag ska räcka. Vingen lär nog göra sitt till också i fart.

Det ligger många timmar bakom denna bilen har byggt om med ett antal modeller på både motor och chassi utan att ha kört något vidare mellan. Men nu börjar de bli som man vill ha det.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Kul med en tråd här Andreas! :thumbright:

Som jag sagt tidigare, du bygger en frän bil och ska bli kul och se filmer med den! 8)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Vore kul att se lite bilder maskineriet, speciellt rördragningen kring aggregaten.

Jag hade själv tänkt använda likadana aggregat men framförallt platsbrist gjorde att det blev GT17 istället.

Helt klart ett intressant projekt :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

ska fota av motorummet bättre, tidigare hade jag kylaren fram så jag har bara ett filter till bägge snurrorna, nu tänkte jag bygga om och köra med dubbla. Tror inte det spelar någon större roll men då sliper man gnällare på mässorna :lol:
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

grymt bygge :thumbright: går nog fint på banan.
tel 0707149931
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

lite miniupdate:
Fixat lite med växelspaken...

Bild
Går få valfri höjd och shortshift med lite laborerande. Vill har lite längre väg så man känner tydligt vilken växel man har i. Vill helst inte tänka allt för mycket innan man växlar :bang:

Bild
Retas lite med japsfolket :D
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Imponerande bil, och då tänker jag på annat än motorn..
Finns du på rejsa.nu ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

japp har en tråd där med men den sköts mest i monologform :(
Användarvisningsbild
Pelle Persson
För lite laddtryck

Inlägg av Pelle Persson »

Karlsson skrev:japp har en tråd där med men den sköts mest i monologform :(
Jäkligt imponerande bygge :thumbright:

ang rejsa....jag skriver inget heller i min biltråd..är man inte i den inre kretsen så är där 0 respons. Tyvärr!
Sen är det konstigt nog helt fel att köra med mkt effekt och överladdning är fy fy.
Mvh Pelle
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

precis! Kommer ha två lägen på bilen magnetventil av = 1.0 bar 450hk för bana, magentventil på = 1,5-1,7 bar? mer ork för eventuell stripp och drifting.

Provmonterade min hydrauliska handbroms, blev en färdig D2 sport, snygg och billig.

Fick äntligen igång varvräknaren efter ett samtal till ett gäng glada norrlänningar (Mattias här ovan antar jag?) och fick tips på lagom motstånd på pullupen, provat innan utan succe pga fel motstånd.

Har även börjat dra elsystemet till lysen etc. Går ganska fort så de är snart klart.

Beställde även en 65 graders termostat. Är skönt att ha så låg temp som möjligt på motorn om man ska åka bana. Har i dagsläget ingen defroster eller så.

Gjorde också dragöglor så man kan bogsera hem skiten om den går sönder :) Var svårt fram med diverse ömtåliga kylare osv.
Skriv svar