Volvo PV 544 2.7L 16V. Projekt till salu.
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Har helt bommat denna tråd, sjukt dålig jag är.
Låter som en go maskin, skulle nog få bra sprutt på båten min. Hehe, törs inte ens tänka på hur vild den skulle bli.
Hur mycket jobb har du kvar på bilen innan du kan plocka ut den? Sitter det GL kamaxlar i den?
Ross kolvarna är förjävla snuskiga, måste köpa mig ett par snart..
Lycka till.
Mvh
Låter som en go maskin, skulle nog få bra sprutt på båten min. Hehe, törs inte ens tänka på hur vild den skulle bli.
Hur mycket jobb har du kvar på bilen innan du kan plocka ut den? Sitter det GL kamaxlar i den?
Ross kolvarna är förjävla snuskiga, måste köpa mig ett par snart..
Lycka till.
Mvh
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
Intressant, men som sagt en riktig projekttråd skulle ju vara kul
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo 2.7L 16V
Vad har hänt med denna bilen?
Erland
Erland
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
Re: Volvo 2.7L 16V
Det gäller att ha motivation.Erland Cox skrev:Vad har hänt med denna bilen?
Erland
Har dock varit på inspirationsresor med hojen..
Höljes EM-rallycross 1-3/7. Check.
Kalix SM + Norrlandsveckan delt.1 9-10/7. Check.
Piteå SM + Norrlandsveckan delt.2 13-14/7. Check.
Skellefteå Final Norrlandsveckan 17/7. Check.
360mil hojkörning avklarad.
/Nicke
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
Lillhemsken är till salu.
Projektet är till salu.
Kaross står i nuläget EJ på hjul.
Diverse delar som finns tex:
2x Sellholm fjäderben bak. (NYA)
2x Gängade fjäderbenstorn. (NYA)
Sellholm knivkrängare komplett fram & bak. (NYA) *Såld.
Sellholm MPG växellåda. *Såld.
2x Recaro framstolar vikbara ryggstöd.
2x Compomotive MO5. 8x15" med slicks.
2x Compomotive MO5. 10x15" med slicks.
2x Öhlins 2-vägs stötdämpare fram.
1x Nyrenoverad lamelldiff från bakaxeldelar.se.
1x Motor 2.7L 16V byggd av Gunnar Lundström +290hk.
2x Original kamaxlar B234.
1x B23-block med 86mm vev och M-stakar.
1x Stående pedalställ komplett med cylindrar.
1x Styrväxel m.servo (Ej el) från Opel Corsa B.
4x Lappi rallydäck 7mm dubb på std PV fälgar.
1x Std M47. (volvo 5vxl)
Skicka PM för frågor, bud och priser, det kommer upp annonser senare med tiden.
Länk till några få bilder på fejjan
Kaross står i nuläget EJ på hjul.
Diverse delar som finns tex:
2x Sellholm fjäderben bak. (NYA)
2x Gängade fjäderbenstorn. (NYA)
Sellholm knivkrängare komplett fram & bak. (NYA) *Såld.
Sellholm MPG växellåda. *Såld.
2x Recaro framstolar vikbara ryggstöd.
2x Compomotive MO5. 8x15" med slicks.
2x Compomotive MO5. 10x15" med slicks.
2x Öhlins 2-vägs stötdämpare fram.
1x Nyrenoverad lamelldiff från bakaxeldelar.se.
1x Motor 2.7L 16V byggd av Gunnar Lundström +290hk.
2x Original kamaxlar B234.
1x B23-block med 86mm vev och M-stakar.
1x Stående pedalställ komplett med cylindrar.
1x Styrväxel m.servo (Ej el) från Opel Corsa B.
4x Lappi rallydäck 7mm dubb på std PV fälgar.
1x Std M47. (volvo 5vxl)
Skicka PM för frågor, bud och priser, det kommer upp annonser senare med tiden.
Länk till några få bilder på fejjan
Senast redigerad av Nicke Lindgren den ons feb 11, 2015 6:34 am, redigerad totalt 1 gånger.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo 2.7L 16V. Projekt till salu.
Är detta fräna objekt sålt, Nicke?
Det var några år sen vi stötte ihop med varandra på "Ume skrattar och ler" "RixFM festival" eller vad det nu var
Trist att du säljer för övrigt.
NXJ
Det var några år sen vi stötte ihop med varandra på "Ume skrattar och ler" "RixFM festival" eller vad det nu var
Trist att du säljer för övrigt.
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re:
Har motorn bromsat på nån annan bänk pånytt under alla år? 340nm/6000 ger 290hk som Lindqvist sa, så man kan tro att vid 6500 effekten är något helt annat, jag avskyr bromsbänkar som ger någotsånär siffror + eller - Fanns det korrigering factors på bänken?Nicke Lindgren skrev:Effekten ligger något över 290hk. Varvräknaren stämmer inte till 100%.Lindqvist Racing skrev:Du skrev att toppeffekten var 285 hk, men om vridmomentet är 340
Nm vid 6000 rpm så är ju effekten vid det varvtalet ca 290 hk. ???
Men ska man jämföra andra motorer som körs på samma bromsbänk
säger jag att effekten är 285hk.
Jag byggde ett år sen en 2784cc 8 valve volvo motor, 48 dellortos, 42 halsringar, 272hk 338nm, bästa vrid var ca. 5000
om du vill få effekt på låga och mellanregister, 8 valve är bättre val men på utseendemässigt 16v ser bättre ut i motorrummet, jag gillar sleeper stuk på gamla bilar, då en 531 topp skulle få plats.