Är min topp trasig? (Behöver experthjälp!)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
MiZt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:54 pm
Ort: Arjeplog/Arvidsjaur

Är min topp trasig? (Behöver experthjälp!)

Inlägg av MiZt »

Hallå

Min motor är nu färdigbyggd och provstartad, men den ryker som en skorsten!

Från början när motorn gått 20sek och man öppnade oljepåfyllningen så var det övertryck där + att det hade kommit vatten i oljan (dock ingen olja i vattnet). När tändstiften monterades loss så rök det en del ur 4:e cyl. Dessutom verkade det lite fuktigare/oljigare i den när vi tog loss toppen. Vi hittade dock inga fel på packningen och heller inga synliga sprickor i toppen.
Toppen monterades tillbaka men samma fel uppstod igen...dock ryker den mindre när oljepåfyllningslocket tagits loss.

Ikväll har vi gjort ett hål i ventilkåpan för att få någon sorts ventilation, och det ryker mindre, men trots detta så blir det en massa vatten i oljan (men fortfarande ingen olja i vattnet).

När motorn körts ca 5min på tomgång börjar det ticka lite från toppen och vi drar upp oljestickan. Oljan verkar nu vara ca 30% vatten ser det ut som :cry: och det både ryker lite och skvittrar olja från röret. Expansionskärlet öppnas för att vi ska se om det är nån olja i vattnet, men istället väller det ut typ en halvliter vatten, som om det är tryck i den.

Jag tar loss tändstiften, men dom ser nu helt normala ut och ingen rök kommer från nån cylinder.




Så nu till frågan...kan det vara så illa att jag har köpt en topp som är sprucken? Eller har någon nåt annat förslag?
Jag har "roterat" både avgashuset och kompressorhuset 180grader på turbon för att få lagerdelen åt rätt håll och anslutningarna mer lättillgängliga...kan detta ha med saken att göra?

Har inga andra toppar att montera, förutom en B21A topp, ska jag montera den och testa eller?

HJÄLP!!

/MiZt
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Du kan utesluta turbon å vevhusventilationen problemet e att kompet går
ut via packningen därför får du vatten i oljan + övertryck i kylaren beror oftast på att toppen e skev el taskig packning .Om toppen skulle vara sprucken så skulle bilen ryka kraftig vitt i 9 fall av 10 + att det sällan går ner vatten i oljan om den e spräkt .Läste presis packos inlägg det värkar som att du har köpt en spräkt topp . Kolla nära ventil säterna det e där dom spricker
Ta en stållinjal å lägg på längden å mät i mellan topp å linjalen me blad mått
e det mellan 0-0,05 mm e det okey e det 0,010 å mer då e det bara att
plana toppen Lycka till
AFFE
MiZt
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 31, 2005 12:54 pm
Ort: Arjeplog/Arvidsjaur

Inlägg av MiZt »

SUCK!!

Jag får väl montera loss toppen igen och kolla om jag hittar några sprickor på den... BUHUU! :cry:

Borde det inte synas på packningen om det läcker där? Antingen mellan topp/packning eller block/packning? Alltså...spår av olja eller vatten mellan kanalerna? Var nämligen inga spår när jag tog loss toppen senast.

Joo, det vitryker ju rätt friskt...men det blir som sagt rätt mycket vatten i oljan...
Skriv svar