Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Okej det låter ju vettigt :) Får ta o smida till såna i höst sen :thumbright:

Tack för hjälpen !
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Efter en brutal insatts av bra kompisar, bror samt en far som ställer upp så lever äntligen snurran och jag skulle inte bli förvånad om båten imorgon är sjösättnings klar.

Huven har några timmar kvar på sig men det spelar mindre roll, Erik har fixat till lite på den så nu blev den ännu bättre dessutom.
Sjukt skönt att ruppa igång maskin och höra att den spinner som en katt, inte en droppe olja eller läkage.. Hmm, oroväckande?

Galet tacksam för Hasse, Ecke, Pappa & Mickes insatts.. Samt min egna, börjar känna mig lite trött nu. Jobba 06-16 sedan garaget till ~22 samt somnar vid 23-00 någon gång, blir tunga veckor. Men nu börjar det ju närma sig :D

Anders.N ska också ha ett stort tack som byggde om mina kontakter till Peltor intercomen.. Var några gammla kontakter där, bytte till peltors 4 poliga, "nexus" .. Vart 688kr för två kontakter, sjukt???

Nåväl, lite jobb kvar, lite tuning sedan testkörningar samt "chaffuörs" övning bra många timmar. Blir inget Simpnäs då jag tycker att motorn måste utvärderas och framför allt, jag måste utvärdera mig själv.

Bild

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=776 ... ment=2.141

Natti ;)

Natti...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kul att lambda-mätaren verkar ha överlevt badet sist, fick ni ut några vettiga siffror från den när motorn var igång?
Dom brukar bli bättre efter lite gång-tid om dom fått smaka lite föroreningar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja 0.75 på tomgång sedan då motorn gått ett tag vart det 0.80, verkar funka. Idag blir det lite tuning tror jag :)

VEMS prylar, hårda som apnävar helt klart :D
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Bra väder för bra snyt idag, märks inte minst på bestyckningen.. Då 180 huvud börjar gå mot 0.90 på fullast.

Vi har averkat nästan 40 distans idag, och vi noterade på topp 71 knop. Det med ovaxad båt och en trasig speedrail, och vindstilla.

Motorn verkar funka fint.

Mvh
Henke2
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: sön sep 25, 2005 10:47 am
Ort: Umeå

Inlägg av Henke2 »

peppe skrev:Bra väder för bra snyt idag, märks inte minst på bestyckningen.. Då 180 huvud börjar gå mot 0.90 på fullast.

Vi har averkat nästan 40 distans idag, och vi noterade på topp 71 knop. Det med ovaxad båt och en trasig speedrail, och vindstilla.

Motorn verkar funka fint.

Mvh
Jo man hörde dig nöta på utanför bredskär och sabbade min eftermiddag i solstolen. 8)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Hehe, den bjuder vi på :)
Linus P
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: ons maj 24, 2006 6:11 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av Linus P »

F-n, kul att du är på gång igen!!
Bild
Linus Pettersson - Boden, Norrbotten
Mazda 818 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Turbo | MSD
Mazda RX-3 Coupe '73 | 13b streetport | Weber 50 | Racing Beat
Mazda RX-8 '04 | Velocity Red
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du lät som nöjd på telefon, men kom nu ihåg att kolla stift och inte lita endast på lambda-värdet.. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jorå, får ta en koll någon dag. Just nu är det i med nya lashcaps på insugsidan, spelet hade blivit större, inte mindre som jag hoppades på efter en provtur..

Nåja, bara att meka och se glad ut.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur ser det ut för helgen?

hadde farsan din problem?

jag har hjälpt tomas pernbrink lite med topparna men han hadde beställt fel kolvar (fel balanns) så han hinner nog inte få ihop sin maskin.
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Inlägg av Lacke »

peppe skrev:Jorå, får ta en koll någon dag. Just nu är det i med nya lashcaps på insugsidan, spelet hade blivit större, inte mindre som jag hoppades på efter en provtur..

Nåja, bara att meka och se glad ut.
Hej Peppe det låter roligt att du är lgång igen!
appropå lachcaps du kanske gjorde samma fel som mej en gång
för lite fasning på ventilskaftet så anligget rider på radien
i lachcapsen då ökar spelet på kort tid i värsta fall stansa skaftet
ut anligget på lachceps det har jag varit med om,
vrid på lachcaps och kolla att den snurrar lätt på skaftet.

Häls Lacke
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jens du fick ju updaten per telefon idag.. Nu sitter 540in i båten imorgon blir det nog uppstart av den, håller tummarna. Är ca 2h arbetstid kvar där innan vi kan testa.

Min båt river jag insugs på imorgon, och håller ännu mer tummar att jag har nog med lashcaps.

Lacke: Ska kolla det där med fasningen. Men mina lashcaps dom sitter inte trädda över ventilskaftet, utan trycker bara på dom, men principen kanske är den samma?

Mvh
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mekar kväll igen..

Ecke och pappa mekade Arrow och jackade upp motorn medans jag och bror styrde till lite lashcaps.

Lite irriterande..

Konstaterade att alla lashcaps, nya endast 40 distans blandad körning ~1.5h åkning(?) har gått ned sig lite.

Man ser ganska tydligt vart ventilskaftet har legat. Och spelet har som sagt skenat iväg.

Dom ser ungefär ut som förra årets lashcaps gjorde efter en hel säsong, 400 distans minst, och nästan bara på 7.000 rpm.

Vad har vi ändrat då? Inget, materialet är detsamma fast ny införskaffat, och dom är tillverkade hos samma två firmor. Inte speciellt "ovala" heller då man mäter dom.

Ända som inte är sig likt från förra året är två saker. 1. Insugskamaxeln som gick av, den ersattes med en begagnad som gått ett fåtal timmar i Rally cross, same same båda från GL.

Olja. Mobil 1 har slutat tappa 20-50 åt Hydro så det fanns inte hos Ume Bränslen. Istället vart det från Laitis i panik Wolf head (sjukt namn?) 20-50.

Oljan tycker jag ser ganska svart och äcklig ut redan efter så kort gångtid, samt slitaget på lashcapsen. Kan man skylla på oljan eller är det något annat som spökar för mig?

Vart några timmars skruvning men nu är maskinen ihop igen och alla värden är check, dock inte uppstartad, vet inte om jag vågar starta och kolla spelet igen? Bättre att snyta och ha kul ett tag och bry sig om det där någon dag efter Poker Run på Lördag?

Mvh
Skriv svar