Opel Manta A -72 byggprojekt..

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Opel Manta A -72 byggprojekt..

Inlägg av Åden »

Jag och min polare chrille har mekat nu några kvällar i sträck med att byta motor på min a-manta.... hittils har det gått relativt bra men än är det inte slut... :)

Gamla 1.9an... :twisted:
Bild

Bild på den nyare 2.2e motorn... lägg märke till topplockskåpan som min vän har gnidit i sinne för att få bort all ful mattsvart färg och fått den fin ! :) dock så är den polerad nu, even better :lol:

Bild
Bild

bilder på insprutningen, opel original 8)
Bild
Bild

Allt för idag, ikväll ska vi försöka dra all el som har med motorn att göra, får se hur det går.. tack för oss /markus och chrille
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

har varit lat nu i två dagar så de har inte blivit så mycket gjort, lägger inte en bild med luftfilterboxen monterad :P

Bild
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Rikard B »

Ser bra ut d där :) .Har du ingen bild på hela bilen,ska bli kul o följa detta projekt.Brorsan har en ascona a-75 som det ska bli 2,2 liters spis i :D .
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

Tack så mkt! jo lägger upp 2 FINA bilder.. trevligt, du har inga bilder på hans bil då ? min är en -72 btw..

Bild

Bild
Rikard B
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: sön jun 12, 2005 12:14 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Rikard B »

jo d har jag men jag vet inte hur man lägger upp dom.än så länge så har jag bara på originalaren 1600 sport 75- det med.Men jag kan ta en sväng med kameran så finns den trimmade med på bild.
old volvos never die they only go faster
bmw m5
bmw m3
volvo 244 t5 bilen volvo glömde bygga
bmw m535
bmw 528 "lill hajjen"
Användarvisningsbild
Chilli
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor apr 07, 2005 3:38 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Chilli »

Shit blev fan lite rädd! Är hur lik min a-traktor som helst minus solluckan. Gå in å kolla om du vill.. ligger på manta_racing depå på zatzy. Blir nog betydligt roligare än original motorn... Den är inte såååå sportig ;)
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

haha ,den måste jag kolla... Njae den är rätt slö......

kan passa på att uppdatera lite när jag licka skriver:)

Vi börjar med motorn, den är igång. Ett problem är att den spikar på varven just över tomgång, hur jag än ställer fördelaren så spikar den, ändrar bara varven på var den spikar, men just över tomgång+-några varv....

Bild

Tänkte de kunde vara stiften, de va de som jag hade i 1900motorn, NGK BR 6hs tror jag de hette... har iaf beställt likadana fast med värmetal 8.

Sen har baslådsbygget dragit igång, har bara planerat basbygge än så länge, det kommer att bestå av ett Jensensteg 500watt, 350w RMS 2kanaler.
Bild

Samt två MDS Fanatic Power 12or.

Steget kommer byggas in(ner), allt ska antingen plastas eller bara lackas senare.
Bild

Här är början på vaggan till steget.
Bild

Allt för idag. Herra
Skriv svar