Amstaff´s 2x Supra MK3 Targa

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Amstaff´s 2x Supra MK3 Targa

Inlägg av Amstaff »

Här skriver jag om mina just nu 2st Supror, en Svart 3.0T årsm -89 samt en Röd 3.0T årsm -91.

Tråden kommer att handla om båda 2 och jag kommer att skriva lite titt som tätt om hur projekten fortlöper.
Svarten blir en ren effektmaskin men samtidigt en brukis under sommaren. Röden är en brukis som blir mer en glidare med runt 400hk som kan tas fram när man bara ska utföra behov och åka runt stan etc.

Info om bilarna.

Svarten

3.0i Turbo
R154 5vxl med shortshift
3" system från Turbo
HX50
Rostfritt grenrör
Clevite Lager
Nya kolvar
Balanserad samt viktad motor
Troligtvis Vems
Ny färg, lutar mot Laser Blå
Ny inredning
Karossen nerslipad med motorn uppradad i delar på hylla

Såhär såg svarten ut innan isärtagning

Bild

Såhär idag

Bild



Röden

3.0T motor
R154 manuell låda
6-puck koppling
Renoverad motor med nya lager
Boss 500hp turbo
Rostfri 3" DP
Gracer Frontspoiler
Sportstol och i övrigt Grått skinn
5x mätare bl.a bredbandslambda, vatten & oljetemp etc
Silikonslangar
18" röd / svarta fälgar
Talande billarm som varnar vid närvarelse eller liknande, radarsensor

Röden efter hämtning

Bild

Innan den ställdes bort

Bild

Resten kan ni följa i tråden!

Obs, från början till mitten kan bilderna strula, men bakåt i tråden funkar alla bilder.
Senast redigerad av Amstaff den sön dec 12, 2010 1:04 am, redigerad totalt 6 gång.
niiko
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: tis jun 09, 2009 5:50 pm

Inlägg av niiko »

kommer bli super det här =)
suppra_mkIII
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: lör sep 16, 2006 10:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av suppra_mkIII »

jag har ett block liggandes som ev är till salu
Eagle H-profil stakar
CP kolvar
Borrat 1 överdim
Clevite lager överallt
ny olje pump
planat block
O-ringat (gjort av motormecano)
allting balanserat och viktjusterat.
allting är nytt

Har även topp som är planat och portat gjort av LRE, Garrett agg GT45 (ny), grenrör (kina kopia) m.m

Tanken var att sätta ner motorn i en kadett coupe jag har men det verkar inte bli av, total tidsbrist. Tänkte bara om det fanns något intresse :).
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

suppra_mkIII skrev:jag har ett block liggandes som ev är till salu
Eagle H-profil stakar
CP kolvar
Borrat 1 överdim
Clevite lager överallt
ny olje pump
planat block
O-ringat (gjort av motormecano)
allting balanserat och viktjusterat.
allting är nytt

Har även topp som är planat och portat gjort av LRE, Garrett agg GT45 (ny), grenrör (kina kopia) m.m

Tanken var att sätta ner motorn i en kadett coupe jag har men det verkar inte bli av, total tidsbrist. Tänkte bara om det fanns något intresse :).
De va som faen, har du bara motordetaljer? :P

Vad hade du tänkt satsa på dv.s ECU eller vems?

Börsen talar nog inte för en till motor just nu eftersom denna redan är renoverad med det mesta.

Men jag är inte omöjlig, inget du behöver eller vill byta mot?

Ska du iväg med turbo & allt?

Pris?

Turbon är väl prio 1 just nu då den orginala har knäckta impellerblad och drar olja som faen och den medföljande T04e glappar så den ids jag inte montera :D (Går ju att använda om man gillar bondmek men är inte så sugen på att placera turbo delar i en nyren motor)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du skulle hittat en lämplig Garret GT, Holset HX eller nyare Schwitzer till den där motorn. Dom blir elaka direkt man tar bort allt skit utanpå motorn som fabriken satte dit för att effekten inte skulle skena.. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

mattias skrev:Du skulle hittat en lämplig Garret GT, Holset HX eller nyare Schwitzer till den där motorn. Dom blir elaka direkt man tar bort allt skit utanpå motorn som fabriken satte dit för att effekten inte skulle skena.. ;)
Tror du hx50 skulle vara svår att få snurr på med denna motor?

Lutar väl mest mot hx40 eller gt42/47.

Är inte ute efter ketchup utan hellre ett jämnare ladd över registret.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Inga problem med en HX50, du skulle åkt med Anders N som har en Mk2 här i stan, med en HX55.. Men på något sätt är 55orna riktigt fina, är som det är några steg bättre respons än vad man väntat sig.

Men en HX40 är nog lämplig för gatan, det är ju ändå 400 hk vid bara 1 bar på en sån här motor, och även minsta borde räcka till 1.5 bar (500 hk).
GT-aggen du nämner är för "stora" för dig om du vill ha laddtryck vid 1500 varv..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
suppra_mkIII
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: lör sep 16, 2006 10:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av suppra_mkIII »

Nää jag har ju bil oxå men med en "BPU" motor kan man säga... Har ju som hunnit hålla på ganska mycket med dom där bilarna.

Min står nerplockad igen efter motorbyte och ska monteras kjolpaket nu..
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

mattias skrev:Inga problem med en HX50, du skulle åkt med Anders N som har en Mk2 här i stan, med en HX55.. Men på något sätt är 55orna riktigt fina, är som det är några steg bättre respons än vad man väntat sig.

Men en HX40 är nog lämplig för gatan, det är ju ändå 400 hk vid bara 1 bar på en sån här motor, och även minsta borde räcka till 1.5 bar (500 hk).
GT-aggen du nämner är för "stora" för dig om du vill ha laddtryck vid 1500 varv..
Såg och hörde den bränna förbi bangården i helgen eller om det var förra.

Eftersom det är min första supra så har jag studerat varenda forum & tips som finns.

Problemen som känns viktigast är väl oljetryck & oljetemp.
Men vid motor bygget verkar detta ha ordnats upp då det sitter en sjukt stor oljekylare i fronten. Fick ner ca 6L olja också vid bytet.

Oljetemp är ca 75-80*c stadskörning och 85*c fullt ös samt oljetryck 0.3bar tomgång (standard) och ca 2.8-3bar vid 4000rpm.
Givarna sitter då monterade via en filteradapter så det får duga tillsvidare även fast tempen helst tas från tråget.

Om någon har tips på hur man flödesmäter oljan i en motor så skriv gärna!

Väntar på att Cennie (Audi 90QT snubben från motorcentralen) ska få tummen ur och få mitt grenrör planat eftersom flänsen mot toppen är något skev.


Så prio är bra / rätt turbo och att få tag på en HKS FCD (Ta bort fuelcut som har knäckt min näsa 3ggr hittils mot ratten) alternativt installera ett piggyback som te.x Safc2 tillsvidare.
Senast redigerad av Amstaff den ons jul 15, 2009 1:45 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

suppra_mkIII skrev:Nää jag har ju bil oxå men med en "BPU" motor kan man säga... Har ju som hunnit hålla på ganska mycket med dom där bilarna.

Min står nerplockad igen efter motorbyte och ska monteras kjolpaket nu..
Vafalls, så du har 2 motorer och 1 supra? :O

Varför är inte vi bästa vänner?

Kjolpaket säger du, ville ju igentligen inte tamagochi modda min bil men ett cleant paket med lite större gap fram skulle sitta fint. (Inga hej svejs hajfenor i fronten!)
suppra_mkIII
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: lör sep 16, 2006 10:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av suppra_mkIII »

Det stämmer bra det :)..

Ja du, säg det.. haha

Min front var ganska risig så jag tyckte det var lycka bra att kosta på ett helt nytt paket. Do-luck med Gracer front..
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

suppra_mkIII skrev:Det stämmer bra det :)..

Ja du, säg det.. haha

Min front var ganska risig så jag tyckte det var lycka bra att kosta på ett helt nytt paket. Do-luck med Gracer front..
PM:a en lista om du har grejor över, te.x om fronten går att rädda!

Söker lite allt möjligt, just nu sänkningssats då de kapade fjädrarna bak blev för mycket :D

Vart köpte du kjolarna samt pris?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

hehe va kul å se denna igen :D

bjuder på et par bildr hur den såg ut för drygt ett år sen, jävla stockholmare å knöggla till bilarna sina så jävligt. tom taket va inbucklat, många timmars riktning å spackling innan det blev bra, för å inte tala om fälgarna, kulblästerskåp å sen 3 lager slipgrund för å få nån yta alls å kunna måla på :hihi:

bakluckan va rätt rutten med under vingens fästen, så det fick bytas ut mot färsk plåt..

hoppas du byter kopplingen med för den va lite rutten om jag minns rätt :doh:


jag är på jakt efter ett block, enda kravet är en fin vev å inga sprickor i blocket, resten har jag redan.
skicka pm om nån har ett som kan skcikas eller som jag kan hämta i närheten av östergötland

:thumbright:

http://upload.projekteffekt.se/_dok/_Kn ... elack1.JPG

http://upload.projekteffekt.se/_dok/_Kn ... elack2.JPG

http://upload.projekteffekt.se/_dok/_Kn ... elack3.JPG
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

knotan skrev:hehe va kul å se denna igen :D

bjuder på et par bildr hur den såg ut för drygt ett år sen, jävla stockholmare å knöggla till bilarna sina så jävligt. tom taket va inbucklat, många timmars riktning å spackling innan det blev bra, för å inte tala om fälgarna, kulblästerskåp å sen 3 lager slipgrund för å få nån yta alls å kunna måla på :hihi:

bakluckan va rätt rutten med under vingens fästen, så det fick bytas ut mot färsk plåt..

hoppas du byter kopplingen med för den va lite rutten om jag minns rätt :doh:


jag är på jakt efter ett block, enda kravet är en fin vev å inga sprickor i blocket, resten har jag redan.
skicka pm om nån har ett som kan skcikas eller som jag kan hämta i närheten av östergötland

:thumbright:

http://upload.projekteffekt.se/_dok/_Kn ... elack1.JPG

http://upload.projekteffekt.se/_dok/_Kn ... elack2.JPG

http://upload.projekteffekt.se/_dok/_Kn ... elack3.JPG
haha ja den v ar ju inte i vackraste laget men nu blir det ändring ;)

Karossmässigt så tycker jag den är bra, inte nån rosthög vad gäller underede / balkar eller skärmar, inte hittat nån rostfläck än igentligen som man bör bry sig om.

Sen går ju allt att polera, har våtslipat ner hela klarlacken och sen polerat upp den så den är jämnare. Det är inte 100% men kanske 75-80 numera.

Dock vill jag ju ändå få bilen omlackad igen så det gör mig ingenting så länge den inte samlar massa rost. (Jämfört mot dom supror man sett).

Vad gäller kopplingen så har jag inte hittat nått fel än :O Förutom slavcylindern som läker men så fort man luftar så funkar kopplingen som en ny, inget slir heller när man plågar den efter luftning.

Vill dock ändå smälla dit nått fetare hursomhelst, finns ju flera bra modeller på Ebay som duger efter lite läsning. Mest intressant är ju den 6-puckade med fjädrat centrum för 6-700hk.

Men behöver nog renovera slavcylindern först.

Får se om man dyker förbi Gustav N och kikar på ett hx50 och sen ska ju grenröret planas och ny DP, lutar mot 3.5 - 4" eftersom den som sitter där är rostig och ful.

Så lite småprylar som är påväg / ska göras närmast är:

*slavcylindern renoveras / bytas (tips mottages på försäljningsställen)
*större turbo (nästan klart redan)
*bättre styrsystem, piggyback duger men helst ett ensamstående
*xenon H4 påväg redan
*nya lysen fram / blinkers påväg
*lister / stänkskydd samt andra små grejor landar på posten imorn
*lacken ska poleras ner någon vända till
*sänkningssats (köper beggat av någon eller beställer nytt)

Sen är det ju sådant som kommer med tiden, större spridare, hålla koll på oljan.

Så långt jag förstått så är inte oljekylaren orginal eftersom det sitter klammer vid den (gör nog inte det på den orginala) + att den är groteskt bred, typ 50cm.

Är livrädd för lagrena i motorn just nu så oljan är också en prioritet, köpte först större oljafilter ala´Zooloo (0.7L) men den fick bytas bort direkt eftersom adaptern till mätarna satte filtret för nära motorbalken.
Användarvisningsbild
Amstaff
För mycket laddtryck
Inlägg: 397
Blev medlem: sön sep 23, 2007 12:11 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Amstaff »

Dubbelpost
Senast redigerad av Amstaff den ons jul 15, 2009 1:47 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar