Volvo 244 -81 "Den taksänkte röde"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Volvo 244 -81 "Den taksänkte röde"

Inlägg av warp »

Hej gott folk.


MOTOR (uppdaterad Jan 2014):
B230ft
H-stakar
Viktade kolvar
405 topp portad, 46/38 ventiler, B20 brons-styrningar (special för rallycross) mirafrästa säten
Ajden grenrör
Holset H1E Bytt avgashus till ett med utan intern VX (hx40)
3" Avgasystem
950 CC spridare
Scania intercooler
960 El kylfläkt

KRAFTÖVERFÖRING:
BMW låda
Sachs 765.
4-P Sinter

BRÄNSLE:
10 mm tur och retur.
3 liter catch tank.
1 förpump
2 huvudpumpar
E85 + SI alcohol (smörjning)

STYRSYSTEM:
Megasquirt V3.52
Styr både bränsle och tändning
Triggar från fördelaren
TPS: från en ford


Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av warp den tor jan 16, 2014 1:34 pm, redigerad totalt 2 gång.
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

Grenröret som är på bilden är nu demonterat. Den enda det kan användas till är som ankare till båten. Det sprack 4 gånger sen så tröttna jag och köpte ett riktigt grenrör ifrån Robert Ajdén

Bild

Bild
Ursäkta kvalitén men mobilen var lite oljig efter meckandet.

Turbon som ska användas är en Holset H1E


Här kommer lite bilder på toppen jobbet:

Rostfria större entilen och en elleman-kam

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Ser fin ut
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

Här kommer lite bilder ifrån vintras när ja byggde väghållning
Svarvade polyrethan HD bussningar i hela fram & bakvagnen.

Bild

Bild
Förstärkning under

Bild
Elda bakvagnsbussningar

Bild
Brinner fint

Bild
Hammarlackade

Bild
Bilstein Racing dämpare

Bild
justerbart panhardstag


Bild
Här ser man skillnad på kardan.


Bild
Monterat en Aussie-locker


Bild
Förstärkning på bakaxeln.
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

snyggt bygge du har där. :thumbright:
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Ascona 400
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Ascona 400 »

När ska vi mappa då?
Kommer bli mycket roligare med den turbon! :D
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

Ascona 400 skrev:När ska vi mappa då?
Kommer bli mycket roligare med den turbon! :D
Tjenare Mapparn !
Jo fan, ja ska köpa mig avgasfläns till turbon och bygga downpipe. Denna gång kommer ja defenetivt att placera lambdasonden så man kan kruva av den uppifrån.

(Kör med LC-1 som har en tendens att kalibrera sig helt spontant å då krävs det att man gör en ny kalibrering i fria luften)
Användarvisningsbild
baRRe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor jul 02, 2009 12:41 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av baRRe »

Sedär ja!

Dags att bygga klart den röde, så du kan tävla lite med den gule! ;)
Användarvisningsbild
Rillan_142
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 10, 2007 12:54 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Rillan_142 »

snyggt byggt :thumbright:
Funkar aussie-lockern bra för dig? Har hört många som haft problem med dom.
Mvh Rickard!

Growing old is mandatory, growing up is optionally :D
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

Rillan_142 skrev:snyggt byggt :thumbright:
Funkar aussie-lockern bra för dig? Har hört många som haft problem med dom.
den funkar fint. både jag och Barre. (den taksänkte gule) kör med dom och det funkar fint. allt föruton handbromsen. drar man det klonkar det till som fan
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

warp skrev:
Rillan_142 skrev:snyggt byggt :thumbright:
Funkar aussie-lockern bra för dig? Har hört många som haft problem med dom.
den funkar fint. både jag och Barre. (den taksänkte gule) kör med dom och det funkar fint. allt föruton handbromsen. drar man det klonkar det till som fan
EDIT: Kom på att den gule kör med ESAB diff, Däremot har han Aussie på sin 240 Brukis :thumbright:
Användarvisningsbild
baRRe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor jul 02, 2009 12:41 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av baRRe »

warp skrev:
warp skrev: den funkar fint. både jag och Barre. (den taksänkte gule) kör med dom och det funkar fint. allt föruton handbromsen. drar man det klonkar det till som fan
EDIT: Kom på att den gule kör med ESAB diff, Däremot har han Aussie på sin 240 Brukis :thumbright:
och det fungerar finfint! :)
Ska byta till aussie locker i den gule så fort som svetsdiffen går sönder.
Jag har kört ett halvår med aussie i brukisen, och det fungerar superbra! Det är lite bökigt ibland när man kör på trånga gator i centrala göteborg, eller små rondeller. Men så fort som man vant sig vid körsättet så fungerar det alldeles utmärkt.

En annan kul grej är att alla tror att bakaxeln är ras när dom hör klickljudet, men ack så fel dom har :)
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

Här kommer lite bilder på hur jag löste vevhusventilationen

Bild

Bild

Bild

Bild

Hittade en lagom bit från ett 3" avgasystem och en liten rör bit.
Blev 25 mm anslutningar

Anslutningar mot motorn sitter vid orginal oljefälla, bränslepumpslocket & Oljepåfyllningslocket.
Användarvisningsbild
Thurgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön jul 06, 2008 7:28 pm
Ort: Gotland/Barlingbo

Inlägg av Thurgren »

Dra åt *** vad fint!!

Stort PLUS i kanten för att du använder riktigt ventilpasta:D
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

Thurgren skrev:Dra åt *** vad fint!!

Stort PLUS i kanten för att du använder riktigt ventilpasta:D
hehe tackar. Ja göta´s pasta ska man inte underkasta :hihi:
Skriv svar