Volvo 142 -70 B20Turbo->B230ft (Rostlagning...)
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Volvo 142 -70 B20Turbo->B230ft (Rostlagning...)
Tja, Mikael heter jag, 19 år gammal, och jobbar som elektriker. Bilintresset har jag haft så länge jag kan minnas och detta blir alltså mitt första riktiga bygge (om man nu kan kalla de så).
Nybörjare som man är så kommer det väll inte bli några extrema saker, men jag tror den kommer bli rätt rolig till slut ändå
Historien börjar likadant för mej som för så många andra; jag spakade en epa på den tiden... Självklart en 142. Sen jag sålde den har jag vart sugen på att göra detta som ska påbörjas nu; En 142 med lagom effekt och kurvtagningsförmåga
Förra hösten började jag med motorn, en 6-bultad B20 med turbo var tanken.
Receptet är i stora drag:
Svarvade kolvar (1mm) Annars orginal botten.
Portad E-topp.
E-insug (med spridarkoppar)
Hemmabyggt grenrör med en T04E
Styrningen är inte bestämd än, kanske MS och stummad tändning?
Nått sånt här såg det ut i starten:
Med lite färg osv. såg det ut såhär:
En portad topp fick ny ägare:
Med lite färg så blev den fin Notera att generatorn är dåligt placerad...
..ungefär så långt har jag kommit med motorn, men har lite bilder på inköpta prylar:
38 mm wastegate:
E-insuget:
Och givetvis ska jag ju visa turbon för er :
Även lite flänsar (fel avgasfläns..) :
Nu till själva bilen, som inköptes i februari i år, rost ingick... Fast jag slipper laga golv, det är mest hörnen osv som är angripna.
Såhär såg den ut när den inhandlades:
Rosten..:
När min bruksbil pajade var jag ju tvungen att förflytta mej på något sätt, så jag fick fixa iordning 142an över en dag och åka in till besiktningen... Som tur var fick jag bara 9 fel
Däribland var framvagnen rostig och styrleder och bussningar hade gjort sitt.. Så när bruksbilen var igång var det dags för framvagnen att få sej en behandling:
Jodå det gick fint att hänga motorn i ett spännband
I verkstan:
Prövade en 17" fälg på den, vad tycks?:
Lite prylar från CVI:
Nått sånthär blir det, fast inte detta oket:
Bussningarna från KG, kom fram igår:
Återstår att se om kängrur kan detta med bussningar...
Så "långt" har jag kommit hittills, härnäst blir det bromsar, rostlagning och lite sånt sen ska det besiktigas. Sen börjar allvaret med den riktiga motorn
Ska försöka uppdatera så fort det händer något, ska bara hitta någon som pressar bussningar först..
Nybörjare som man är så kommer det väll inte bli några extrema saker, men jag tror den kommer bli rätt rolig till slut ändå
Historien börjar likadant för mej som för så många andra; jag spakade en epa på den tiden... Självklart en 142. Sen jag sålde den har jag vart sugen på att göra detta som ska påbörjas nu; En 142 med lagom effekt och kurvtagningsförmåga
Förra hösten började jag med motorn, en 6-bultad B20 med turbo var tanken.
Receptet är i stora drag:
Svarvade kolvar (1mm) Annars orginal botten.
Portad E-topp.
E-insug (med spridarkoppar)
Hemmabyggt grenrör med en T04E
Styrningen är inte bestämd än, kanske MS och stummad tändning?
Nått sånt här såg det ut i starten:
Med lite färg osv. såg det ut såhär:
En portad topp fick ny ägare:
Med lite färg så blev den fin Notera att generatorn är dåligt placerad...
..ungefär så långt har jag kommit med motorn, men har lite bilder på inköpta prylar:
38 mm wastegate:
E-insuget:
Och givetvis ska jag ju visa turbon för er :
Även lite flänsar (fel avgasfläns..) :
Nu till själva bilen, som inköptes i februari i år, rost ingick... Fast jag slipper laga golv, det är mest hörnen osv som är angripna.
Såhär såg den ut när den inhandlades:
Rosten..:
När min bruksbil pajade var jag ju tvungen att förflytta mej på något sätt, så jag fick fixa iordning 142an över en dag och åka in till besiktningen... Som tur var fick jag bara 9 fel
Däribland var framvagnen rostig och styrleder och bussningar hade gjort sitt.. Så när bruksbilen var igång var det dags för framvagnen att få sej en behandling:
Jodå det gick fint att hänga motorn i ett spännband
I verkstan:
Prövade en 17" fälg på den, vad tycks?:
Lite prylar från CVI:
Nått sånthär blir det, fast inte detta oket:
Bussningarna från KG, kom fram igår:
Återstår att se om kängrur kan detta med bussningar...
Så "långt" har jag kommit hittills, härnäst blir det bromsar, rostlagning och lite sånt sen ska det besiktigas. Sen börjar allvaret med den riktiga motorn
Ska försöka uppdatera så fort det händer något, ska bara hitta någon som pressar bussningar först..
Senast redigerad av M Bengtsson den ons maj 12, 2010 1:41 pm, redigerad totalt 5 gång.
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Jo jag tänkte på b230 jag med men det blev helt enkelt B20 Jo då, jobba ska jag göra, har ju tre veckors semester
Dagens update består av montering av framvagn
Bilder:
Borde de inte sitta något emellan bussningen och framvagnen?? Kommer inte ihåg hur de satt, då de var ett tag sen den plockades ner..
(jodå den ska målas mera..)
Allt för idag!
Dagens update består av montering av framvagn
Bilder:
Borde de inte sitta något emellan bussningen och framvagnen?? Kommer inte ihåg hur de satt, då de var ett tag sen den plockades ner..
(jodå den ska målas mera..)
Allt för idag!
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Jodå detta ska nog bli bra tillslut Framvagnen är i princip klar, saknas typ nått gummi till kh-staget bara.
Nya bromsskivor, 740GLT (287x22), Dvs ventilerat
Jag kommer inhandla 240ns 4-kolvs-ok till dessa, vet att detta fungerar då en viss escort kör med denna kombinationen
...och till dagens FAIL... om du funderar på att sänka en 142 ta INTE 3 varv
Visst blev den lite fräck, men man ska ju svänga också
Köpte en sprängkåpa också, B20-M45:
Härnäst blir de rostlagning, ska bli gött att få bytt skärmkanter Sen är de lite under vid tanken. Dörren ska bytas.
Nya bromsskivor, 740GLT (287x22), Dvs ventilerat
Jag kommer inhandla 240ns 4-kolvs-ok till dessa, vet att detta fungerar då en viss escort kör med denna kombinationen
...och till dagens FAIL... om du funderar på att sänka en 142 ta INTE 3 varv
Visst blev den lite fräck, men man ska ju svänga också
Köpte en sprängkåpa också, B20-M45:
Härnäst blir de rostlagning, ska bli gött att få bytt skärmkanter Sen är de lite under vid tanken. Dörren ska bytas.
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
- mulle meck
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 70
- Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
- Ort: GBG
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Tackar, de som kör med 240skivor slipar ju fästet på oket för att få rätt offset, jag får nog göra likadant men inte lika mkt...
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
As i wrote, I am going to use calipers from 240 (4-piston). I dont know if it fits, but probably kinda good, the problem is the offset. But thats just an adjustment away
(Yes, my English sucks..)
(Yes, my English sucks..)
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Okey, does it fit better with 164-disc?
I know that this combination of caliper/disc works, becuse its on Fredriks Escort:
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9189
(weight ~900 kilos)
It says he had a problem with the fluid boiling, guess i gonna find out if it happens to me to...
Håller på med min bruksbil nu så 142an är prio2 nu... Måste bara fixa 10 2or...
I know that this combination of caliper/disc works, becuse its on Fredriks Escort:
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9189
(weight ~900 kilos)
It says he had a problem with the fluid boiling, guess i gonna find out if it happens to me to...
Håller på med min bruksbil nu så 142an är prio2 nu... Måste bara fixa 10 2or...
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
[quote="Killroy_swe"]Jodå detta ska nog bli bra tillslut Framvagnen är i princip klar, saknas typ nått gummi till kh-staget bara.
Nya bromsskivor, 740GLT (287x22), Dvs ventilerat
Jag kommer inhandla 240ns 4-kolvs-ok till dessa, vet att detta fungerar då en viss escort kör med denna kombinationen
...och till dagens FAIL... om du funderar på att sänka en 142 ta INTE 3 varv
Visst blev den lite fräck, men man ska ju svänga också
Haha! Sånn ble min også seende ut førstegangen Også har du lavskjermer og da blir det brrrrrrrr! i hver sving
Nya bromsskivor, 740GLT (287x22), Dvs ventilerat
Jag kommer inhandla 240ns 4-kolvs-ok till dessa, vet att detta fungerar då en viss escort kör med denna kombinationen
...och till dagens FAIL... om du funderar på att sänka en 142 ta INTE 3 varv
Visst blev den lite fräck, men man ska ju svänga också
Haha! Sånn ble min også seende ut førstegangen Også har du lavskjermer og da blir det brrrrrrrr! i hver sving
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 45
- Blev medlem: fre mar 05, 2004 10:45 pm
- Ort: Canada [ not US ;) ]
- Kontakt:
The center "hat" of the 164E rotor is the right depth to mount the 240 vented-type caliper with no spacers. The diameter is the same, 164E as 140. So this is easier, yes.Killroy_swe skrev:Okey, does it fit better with 164-disc?
I know that this combination of caliper/disc works, becuse its on Fredriks Escort:
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9189
(weight ~900 kilos)
It says he had a problem with the fluid boiling, guess i gonna find out if it happens to me to...
Håller på med min bruksbil nu så 142an är prio2 nu... Måste bara fixa 10 2or...
But the 700 rotors are somewhat nicer in the way they are vented, and much easier to get.
I think the hat is going to result in a need for spacers. Diameter looks close.
I know someone who built a 140 race car ~2150lbs (975 kg) for the US IMSA GT3 series. He used brake pads which were nothing too special (this was ~1985-1993) and said the brakes were great.
He should have done more weight reduction, as he never could get the power and the lap times where they needed to be, but the car is still campaigned today by the new owners.