Nobbe (vw turbo buggy)
Nobbe (vw turbo buggy)
Tjo man måste kanske presntera sig!
Ni kan se lite mer om mina projekt på :
http://nobbe.kicks-ass.net
håller på med en 2.4L T4 Turbo maskin i en 700 kg buggy......
sundsvall / omnejd
Ni kan se lite mer om mina projekt på :
http://nobbe.kicks-ass.net
håller på med en 2.4L T4 Turbo maskin i en 700 kg buggy......
sundsvall / omnejd
- Hjorleifsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön dec 18, 2005 9:33 pm
- Ort: Sundsvall
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Nobbe (vw turbo buggy)
Nobbe skrev:Tjo man måste kanske presntera sig!
Ni kan se lite mer om mina projekt på :
http://nobbe.kicks-ass.net
håller på med en 2.4L T4 Turbo maskin i en 700 kg buggy......
sundsvall / omnejd
NEJ INTE EN TILL BUGGY !!!!
Förlåt... menar inget illa, har bara förlorat för många streetrace mot sånna
Sånna hära bilar blir alltid otäckt snabba , speciellt på gatan.
lägg gärna upp lite bilder och berätta lite mer om motor drivlina tider mm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jo det blev totalt urspårat.....
Jag vet dock inte om jag kommer att tordas rejsa med en volvo som gör hjullyft !!!
Så här ser den ut i alla fall...
byggt om hela bakvagnen till IRS, bytt till 091 6 ribbad låda
Efter dessa bilder är lådans fäste även förstärkt med vantskruvar i kryss.
Motorn är ursprungligen en vw Buss 1.8 L (samma block som porsche 914) som blivit upptagen till ~2.4L 71mm slag 103 mm JE kolvar,)
Tydligen skall original vevstakarna klara mkt effekt så jag har bara renoverat dem och kompletterat med arp bultar.
Greg Aronsson plockade fram en kamaxel som skall fungera utmärkt med min kombination FC-444 en ganska vass kamaxel för turbo men den har bra överlappning och är gjord för stor turbo i lätt bil den monterades med rakskurna kamdrev för att minimera sidkrafterna på kamaxeln.
Topparna är original bortsett från massiv bearbetning av förbränningsrum (cc till strax över 8 kg i komp) samt portning av Anders Roman, har även bytt till 44*40 ventiler)
Som turbo fick jag tag på en Garret GT25-40 kullager turbo, den är keramiskt behandlad (tack gode gud för ebay! ) och den kommer att trycka genom en ganska stor intercooler
Kylningen är ombyggd till porsche 911 kylning och oljan kyler jag genom en extern Settrab kylare
Motorn kommer att matas med E85 (550 cc spridare) och styras av ett haltech E6X vilket skall bli kul att börja mappa
Status idag är att bakvagnen är klar,bränsle systemet med dubbla pumpar är klart samt att motorn är klart som "longblock" jag behöver bygga ett nytt grenrör till turbon samt ett nytt insug för turbomatningen och givetvis koppla in all el, tyvärr har ett husköp kommit i mellan så tempot är inte som man hadde kunnat önska , men jag hoppas på uppstart på semestern!
Jag vet dock inte om jag kommer att tordas rejsa med en volvo som gör hjullyft !!!
Så här ser den ut i alla fall...
byggt om hela bakvagnen till IRS, bytt till 091 6 ribbad låda
Efter dessa bilder är lådans fäste även förstärkt med vantskruvar i kryss.
Motorn är ursprungligen en vw Buss 1.8 L (samma block som porsche 914) som blivit upptagen till ~2.4L 71mm slag 103 mm JE kolvar,)
Tydligen skall original vevstakarna klara mkt effekt så jag har bara renoverat dem och kompletterat med arp bultar.
Greg Aronsson plockade fram en kamaxel som skall fungera utmärkt med min kombination FC-444 en ganska vass kamaxel för turbo men den har bra överlappning och är gjord för stor turbo i lätt bil den monterades med rakskurna kamdrev för att minimera sidkrafterna på kamaxeln.
Topparna är original bortsett från massiv bearbetning av förbränningsrum (cc till strax över 8 kg i komp) samt portning av Anders Roman, har även bytt till 44*40 ventiler)
Som turbo fick jag tag på en Garret GT25-40 kullager turbo, den är keramiskt behandlad (tack gode gud för ebay! ) och den kommer att trycka genom en ganska stor intercooler
Kylningen är ombyggd till porsche 911 kylning och oljan kyler jag genom en extern Settrab kylare
Motorn kommer att matas med E85 (550 cc spridare) och styras av ett haltech E6X vilket skall bli kul att börja mappa
Status idag är att bakvagnen är klar,bränsle systemet med dubbla pumpar är klart samt att motorn är klart som "longblock" jag behöver bygga ett nytt grenrör till turbon samt ett nytt insug för turbomatningen och givetvis koppla in all el, tyvärr har ett husköp kommit i mellan så tempot är inte som man hadde kunnat önska , men jag hoppas på uppstart på semestern!
_______________________
http://nobbe.kicks-ass.net
http://nobbe.kicks-ass.net
Tufft att nån fler går på typ4 också.
Jag har en avsomnad buggy med 1.7liters bussmotor ståendes i garaget, dock utan överladdning.
Många som jag snackat med ang. 103mm cylindrar verkar vara av åsikten att man behöver en femte bult för att hålla topparna på plats så det inte börjar pysa ut kompa...
Är det nåt du funderat över eller ?
Jag har en avsomnad buggy med 1.7liters bussmotor ståendes i garaget, dock utan överladdning.
Många som jag snackat med ang. 103mm cylindrar verkar vara av åsikten att man behöver en femte bult för att hålla topparna på plats så det inte börjar pysa ut kompa...
Är det nåt du funderat över eller ?
Kul med fler som kör T4 och buggy! du har inga bilder och så på den ?
Bara att sätta fart och trimma på den lite i sommar!!
Jo jag har hört att de skall vara problem med detta oxå, men man kan komma runt det. Antingen med Nickacil cylindrar vilket är dyrt som fan eller så svetsar man ihop kylflänsarna så att toppen inte kan vrida sig under last. typ bilden nedan (ej mina toppar tyvärr)
man kan även svetsa på ett par andra ställen vilket stärker upp topparna ganska bra
så jag väljer svetsa!
Bara att sätta fart och trimma på den lite i sommar!!
Jo jag har hört att de skall vara problem med detta oxå, men man kan komma runt det. Antingen med Nickacil cylindrar vilket är dyrt som fan eller så svetsar man ihop kylflänsarna så att toppen inte kan vrida sig under last. typ bilden nedan (ej mina toppar tyvärr)
man kan även svetsa på ett par andra ställen vilket stärker upp topparna ganska bra
så jag väljer svetsa!
_______________________
http://nobbe.kicks-ass.net
http://nobbe.kicks-ass.net
Ett par gamla bilder har jag... http://race.ulkhyvlers.net/buggyn/
Sen dess har jag hunnit klämma dit nya weber 40 idf istället för solexarna som satt där tidigare,
och bytt dit större ventiler (42 x 36), nya ventilstyrningar & fjädrar, och portat avgassidan.
Just ja, en argare kam från Webcam har jag klämt dit också. Men jag minns inte gradantalet på den...
Sen dess har jag hunnit klämma dit nya weber 40 idf istället för solexarna som satt där tidigare,
och bytt dit större ventiler (42 x 36), nya ventilstyrningar & fjädrar, och portat avgassidan.
Just ja, en argare kam från Webcam har jag klämt dit också. Men jag minns inte gradantalet på den...
Snacka om lågkompskolvar..richard skrev:Ett par gamla bilder har jag... http://race.ulkhyvlers.net/buggyn/
Sen dess har jag hunnit klämma dit nya weber 40 idf istället för solexarna som satt där tidigare,
och bytt dit större ventiler (42 x 36), nya ventilstyrningar & fjädrar, och portat avgassidan.
Just ja, en argare kam från Webcam har jag klämt dit också. Men jag minns inte gradantalet på den...
Den lär röra på sig bra!
snygg konvertering till stående fläkt!
annars har jag ett litet webtips till dig här som kanske kan vara lite kul för dig....
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=256041
snygg konvertering till stående fläkt!
annars har jag ett litet webtips till dig här som kanske kan vara lite kul för dig....
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=256041
_______________________
http://nobbe.kicks-ass.net
http://nobbe.kicks-ass.net
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
- Ort: Karlskrona
Starta projekttråd! den kommer iaf jag garanterat att följa
//Ludde
//Ludde
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Jodå ! hadde glömt bort denna tråd !
var in i motosrtyrningstråden med lite frågor. men lika bra att uppdatera här lite oxå !
Bilen är uppstartad och jag väntar på att mappa / bromsa den
En kass mobilkamerafilm.... som kanske inte e så intressant, men ett bevis på att den efter alla dessa år äntligen ger oljud ifrån sig :=)
http://nobbe.kicks-ass.net/diverse/buggy_started.3gp (kräver quicktime)
Har inte börjat belasta motorn ännu då jag bara har en "startmapp" laddad. men den går fint upp til ca 3500 sen skjuter den lite.
har ett par bilder på motorn här:
skall montera på wastegateklockan idag och koppla in styrningen av laddtrycket, ville inte ha klockan monterad under inkörningen,
den vil ha sås 20 min inkörning och bara att tanka igen ,,,,,,,,,
men då har jag iofs den ganska fet med flit!
däremot kanske relativt låg komp och E85 inte var så bra "ide" den e lite tjurig att starta när den e kall ! men de hoppas jag löser sig med mappningen
//Nobbe
var in i motosrtyrningstråden med lite frågor. men lika bra att uppdatera här lite oxå !
Bilen är uppstartad och jag väntar på att mappa / bromsa den
En kass mobilkamerafilm.... som kanske inte e så intressant, men ett bevis på att den efter alla dessa år äntligen ger oljud ifrån sig :=)
http://nobbe.kicks-ass.net/diverse/buggy_started.3gp (kräver quicktime)
Har inte börjat belasta motorn ännu då jag bara har en "startmapp" laddad. men den går fint upp til ca 3500 sen skjuter den lite.
har ett par bilder på motorn här:
skall montera på wastegateklockan idag och koppla in styrningen av laddtrycket, ville inte ha klockan monterad under inkörningen,
den vil ha sås 20 min inkörning och bara att tanka igen ,,,,,,,,,
men då har jag iofs den ganska fet med flit!
däremot kanske relativt låg komp och E85 inte var så bra "ide" den e lite tjurig att starta när den e kall ! men de hoppas jag löser sig med mappningen
//Nobbe
_______________________
http://nobbe.kicks-ass.net
http://nobbe.kicks-ass.net
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
frän bil saknar min gamla buggy men men får nog skaffa en ny igen.fortsätt att mappa och gärna filma lite.hmm måste fråga en här i umeå om man kanske får köpa hans avsomnade projekt en 4wd buggy mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!