Turbo i majoren
Turbo i majoren
Jag har nu monterat turbo i min supermajor
4cyl 3.6l med simms minimecpump
Jag tänkte lägga ut några rader om min MAJOR
Hela byggtiden är ca 2 helger & då är tiden för byte av turbo inräknat.
Första snurran jag monterade var nog för stor, Garrett AiResearch t04 jag fick inget laddtryck alls 1hekto typ.
Så jag monterade en från bmw 524 som var betydligt mindre, det är oxå en AiResearch men jag har ej hittat nå mer info om den
Som det är nu så laddar jag 1bar och har ställt upp pumpen på max samt tagit bort maxvarvstoppet helt. Men den laddar fortfarande alldeles för sent, det finns inget tryck på låga varv utan jag måste köra på högsta växeln då kommer trycket mot de högre varven.
Det blir såklart bättre om jag drar tungt men har ingen möjlighet till de just nu.
Så kan ni som är mer kunnig rekomendera en lämplig turbo, jag vill såklart att den ska ladda vid lägre varv samt ändå kunna trycka 1bar minst.
Har ni några tips?
/Henke
4cyl 3.6l med simms minimecpump
Jag tänkte lägga ut några rader om min MAJOR
Hela byggtiden är ca 2 helger & då är tiden för byte av turbo inräknat.
Första snurran jag monterade var nog för stor, Garrett AiResearch t04 jag fick inget laddtryck alls 1hekto typ.
Så jag monterade en från bmw 524 som var betydligt mindre, det är oxå en AiResearch men jag har ej hittat nå mer info om den
Som det är nu så laddar jag 1bar och har ställt upp pumpen på max samt tagit bort maxvarvstoppet helt. Men den laddar fortfarande alldeles för sent, det finns inget tryck på låga varv utan jag måste köra på högsta växeln då kommer trycket mot de högre varven.
Det blir såklart bättre om jag drar tungt men har ingen möjlighet till de just nu.
Så kan ni som är mer kunnig rekomendera en lämplig turbo, jag vill såklart att den ska ladda vid lägre varv samt ändå kunna trycka 1bar minst.
Har ni några tips?
/Henke
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
- Ort: Näsum
Spjället i turbon är låst i sitt stängda läge, så den laddar som den ska.Rasmus 85 skrev:Är det inte de som har något typ av gasspjäll kan ju vara det som spökar,annars så är de ju ganska svårt att få en traktor att ladda om man inte belastar den
Men det ska väl vara en mycket mindre eller dubbelturbo
Jag lägger in en liten film till att börja med, mer kommer när huven är på plats och allt är som det ska.
Men det fungerar mycket bra må jag säga, det behövs inte alltför mycket varv innan trycket kommer, alldeles över 1bar.
http://www.youtube.com/watch?v=cfPH1fKsN5Y
_________________
Men det fungerar mycket bra må jag säga, det behövs inte alltför mycket varv innan trycket kommer, alldeles över 1bar.
http://www.youtube.com/watch?v=cfPH1fKsN5Y
_________________
Han menar att allt ser ut att sitta snett, man ska ju ha "olja till" längst upp och returen rakt ner, iom att det är självrinn och inget tryck på returen. Men jag (vi) kanske luras av bilderna, men det ser inte ut att sitta rakt. Du får vrida huset på turbon så allt hamnar rakt. Det satt ingen strypning på oljematningen på orginalbilen? För mycket olja är ju också negativt för spoolen tyvär.Henkeb20 skrev:Vad menar du med fel anslutningar, det är ju inte original men diam på tryckslangen är lika som förr men returen är lite mindre._Bulan_ skrev:Du verkar ju ha satt turbon med fel oljaanslutningar.. kan göra en del på spooluppen när oljan inte är vertikal
I övrigt säger jag bara att jag älskar sådana här projekt och hade gärna sett lite helhetsbilder på traktorn!