Nybörjare, tips på modell?

Har du en radiostyrd bil, flygplan, båt, tåg, helikopter?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Lätt överdrift på mängden smileys i postsen här uppe..

Det som brukar gå sönder som nybörjare är i allmänhet bärarmar och bärarmsinfästningar då det är dessa som tar i mest och hårdast när man kör på saker eller voltar.

Beroende på konstruktionen så kan även stötdämpartornen gå sönder, dvs om de är väldigt högt uppstickande över karossen. Tex fram på en buggy.

Har personligen aldrig testat en riktigt 4wd Truggy, då det inte fanns några tävlingsklasser för dem när jag höll på. Men som lekbil verkar de ganska optimala. Rena monstertrucks har för kass väghållning för att vara speciellt roliga att busa med i längden.
En truggy är ju en buggy med större hjul.

Ang 2WD konvertering är det sällan något större problem att fixa, varken FWD eller RWD. Däremot finns det ingen som helst vits att göra det då 4WD är så otroligt mycket bättre och roligare att köra som RC.
RWD på rätt underlag med rätt däck kan iofs vara lite småskoj, men som sagt så är fyrkrafset klart överlägset. Några koner på en is-plan och ett gäng häftstift eller annan typ av dubb så kan man ha extremt kul is-racing med enkla medel om man är några st 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

The skrev:Lätt överdrift på mängden smileys i postsen här uppe..

Det som brukar gå sönder som nybörjare är i allmänhet bärarmar och bärarmsinfästningar då det är dessa som tar i mest och hårdast när man kör på saker eller voltar.

Beroende på konstruktionen så kan även stötdämpartornen gå sönder, dvs om de är väldigt högt uppstickande över karossen. Tex fram på en buggy.

Har personligen aldrig testat en riktigt 4wd Truggy, då det inte fanns några tävlingsklasser för dem när jag höll på. Men som lekbil verkar de ganska optimala. Rena monstertrucks har för kass väghållning för att vara speciellt roliga att busa med i längden.
En truggy är ju en buggy med större hjul.

Ang 2WD konvertering är det sällan något större problem att fixa, varken FWD eller RWD. Däremot finns det ingen som helst vits att göra det då 4WD är så otroligt mycket bättre och roligare att köra som RC.
RWD på rätt underlag med rätt däck kan iofs vara lite småskoj, men som sagt så är fyrkrafset klart överlägset. Några koner på en is-plan och ett gäng häftstift eller annan typ av dubb så kan man ha extremt kul is-racing med enkla medel om man är några st 8)
:oops:

mm, tänkte på de delarna med, de har kompisen lyckats pajja på hans med. ( vi va o körde på asfalt för första gången, så kör jag först o sladdar lite, så ska han köra o göra likadant eller nåt, men de går rakt fram o in i ett träd, hehe )

Stötdämparna ser inte ut att vara så utsatta på den här modellen :)

ok, ja detta ska ju bara vara lekbil. provat en monstertruck, som sagt är de ju rätt kas väghållning så man rullar lätt o däcken är inte så bra heller till att sladda med.

ok, skönt, för jag vill gärna prova iaf =) det där med isracingen lät jäkligt spännande med :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Rovers
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: sön jul 16, 2006 7:41 pm
Ort: Boden/Unbyn

Inlägg av Rovers »

Annars vill jag gärna tipsa om 1/8 buggy med borstlös motor..
Offantligt roligt och enkelt att köra med.. Plus att jag har en till salu :thumbright:
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

truggy och buggy har jag kört och tävlat med en hel del truggyn går dubbelt så snällt i kurvor än buggyn lite segare men hittar ej på bus på gropiga underlag och i gropigt underlag och tvättbräde gubb äger den buggyn.ända nackedelen den är lite slöare på rakor men bättre på allt annat.mer skillnader mellan buggy och truggy är längre länkarmar vilket gör att bilen är nästan lika bred som lång tippbenägen inte ett skit jämfört med buggy och monstertruck har själv 9st rc bilar
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Rovers skrev:Annars vill jag gärna tipsa om 1/8 buggy med borstlös motor..
Offantligt roligt och enkelt att köra med.. Plus att jag har en till salu :thumbright:
haha, ska va nitromotor ;)
readytorace skrev:truggy och buggy har jag kört och tävlat med en hel del truggyn går dubbelt så snällt i kurvor än buggyn lite segare men hittar ej på bus på gropiga underlag och i gropigt underlag och tvättbräde gubb äger den buggyn.ända nackedelen den är lite slöare på rakor men bättre på allt annat.mer skillnader mellan buggy och truggy är längre länkarmar vilket gör att bilen är nästan lika bred som lång tippbenägen inte ett skit jämfört med buggy och monstertruck har själv 9st rc bilar
ok :D låter riktigt vettigt dehär 8)
köpet kommer nog förskjutas lite dock. har ganska många bollar i luften nu så att säga o ganska mkt att lägga pengarna på. får se om ett tag, sen är ju säsongen snart slut. eller man kan väl köra på vintern med ioförsig :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

En annan fråga, hur länge/mkt bör man köra in dem? inkörningen är ganska viktig va?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

en tank tomgång 2tankar pluttrande sen kan man börja snåla på dem lite.ett tips till kan vara att värma toppen med hårtork eller nått innan första uppstart lättare att dra igång den då om det är mycke komp.en ir tempmätare är nästan måste kostar 2-300kr lättare att ställa in bilen rätt då och ej för snålt
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

readytorace skrev:en tank tomgång 2tankar pluttrande sen kan man börja snåla på dem lite.ett tips till kan vara att värma toppen med hårtork eller nått innan första uppstart lättare att dra igång den då om det är mycke komp.en ir tempmätare är nästan måste kostar 2-300kr lättare att ställa in bilen rätt då och ej för snålt
ok :D bra tips :thumbright: hhm, hur ser en sån tempmätare ut? :) har ju LCD display om jag köper truggyn, är det nåt som går att fixa så man ser temp i den tro? :D vore ballt :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Bild

Finns på bla jula
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

vill ej verka negativ men är ej julas asstor??

http://www.umearc.se/tempmatare-flashpoint-ir.html den är ca 5cm man kan ha den i jeansfickor.
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

:o så man lyser bara på motorn me en såndär så ser man temp? fränt :P
dock tyckte jag den du länka till readytorace var lite dyr. hittade inte den på jula.

finns de ingen billigare variant? är de så viktigt att se temp?
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Rovers
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: sön jul 16, 2006 7:41 pm
Ort: Boden/Unbyn

Inlägg av Rovers »

www.kullagergrossisten.se har för ca 300:- Liten och funkar klockrent
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

sub om du ändå skall importera köp hem en då.med rc bilen
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Rovers skrev:www.kullagergrossisten.se har för ca 300:- Liten och funkar klockrent
270kr =) sen blir de väl frakt o grejer på de..

readytorace skrev:sub om du ändå skall importera köp hem en då.med rc bilen
men rc-mushroom värkar inte ha nån, jag kan inte hitta iaf =)

men man kanske kan hitta nån här hemma på claes ohlson eller nåt :) hittade ju ingen på jula.

EDIT: hittade denna på clas ohlson :D http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=88598237
värkar ju vettigt, smidig och till typ samma pris som de andra på internet :) o så slipper ja frakt o grejjer då jag har en sån butik i närheten :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
jonny_h
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: tor jul 19, 2007 8:07 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av jonny_h »

Om du är sugen på elbil så rekommenderar jag Traxxas Slash en helt underbar bil med fantastisk kvalitet, den tål verkligen att misshandlas och priset ynka 2500kr :D
Bmw 525i -95
Honda xr650r -00
Skriv svar