beräkna spridare.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Finns det nån speciell formel för E85?
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Räkna på bensin sen så plusar du på 30-40% så kommer du rätt nära sanningen :thumbright:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Inlägg av mickehr »

us90anjo skrev:Hej, tänkte bara fråga, visst är det hög ohmiga spridare på en 940turbo -95a? :S Har för mej det iaf.

Mvh Andreas
Nej det är låg ohmiga spridare på dom, samma som 740 turbo. Dock så är 940:s på 337cc och dom tidiga 740 på 300cc

Mvh Micke
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

Melkutt skrev:Räkna på bensin sen så plusar du på 30-40% så kommer du rätt nära sanningen :thumbright:
Men om vi tar det baklänges, dvs jag vill veta hur långt de spridare jag har räcker. Ska jag dra ifrån 30-40% då?
Användarvisningsbild
Andreas Öhman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: tis jul 15, 2008 5:10 pm
Ort: Alnö

Inlägg av Andreas Öhman »

mickehr skrev:
us90anjo skrev:Hej, tänkte bara fråga, visst är det hög ohmiga spridare på en 940turbo -95a? :S Har för mej det iaf.

Mvh Andreas
Nej det är låg ohmiga spridare på dom, samma som 740 turbo. Dock så är 940:s på 337cc och dom tidiga 740 på 300cc

Mvh Micke

Okej :)
Nisse977
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

TheDagger skrev:Finns det nån speciell formel för E85?
Om man använder den här uträknaren så går det att välja e85, förklaring får du om du håller muspilen ovanför "Energi innehåll" och "SAFR".
Från sida 1 i denna tråden: http://hem.bredband.net/b132378/

Men jag fick lite lustigt svar tycker jag...? Om jag väljer att knappa in värden för E85, ska jag då inte också knappa in ett lägre bränsle luft förhållande för att nå maxeffekt? Det står ju på 12 från början, men man ändrar ju SAFR till 9 för E85, så ska inte bränsle luft förhållande för maxeffekt vara högst 9 då??

Om jag inte ändrar bränsle luft förhållandet står det att 614cc (100% duty) ska räcka till 585hk med 1,4 bar på en 2,7L sexa vid 7500rpm, men ändrar jag från 12 till 9 så står det att jag bör ha 820cc spridare...

Mvh
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

Nisse977 skrev:
TheDagger skrev:Finns det nån speciell formel för E85?
Om man använder den här uträknaren så går det att välja e85, förklaring får du om du håller muspilen ovanför "Energi innehåll" och "SAFR".
Från sida 1 i denna tråden: http://hem.bredband.net/b132378/

Men jag fick lite lustigt svar tycker jag...? Om jag väljer att knappa in värden för E85, ska jag då inte också knappa in ett lägre bränsle luft förhållande för att nå maxeffekt? Det står ju på 12 från början, men man ändrar ju SAFR till 9 för E85, så ska inte bränsle luft förhållande för maxeffekt vara högst 9 då??

Om jag inte ändrar bränsle luft förhållandet står det att 614cc (100% duty) ska räcka till 585hk med 1,4 bar på en 2,7L sexa vid 7500rpm, men ändrar jag från 12 till 9 så står det att jag bör ha 820cc spridare...

Mvh
Jag tycker att det låter rätt så logiskt att det går åt större spridare för fetare AFR . :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Nisse977
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Jo visst, men det jag menade var att det inte står någonstans att man ska ändra AFR också. Men det bör ju vara så...

Känner att mina 630cc spridare inte lär räcka till i mitt bygge :roll: Kanske 850cc vore bättre att satsa på.
Senast redigerad av Nisse977 den ons mar 25, 2009 9:49 am, redigerad totalt 1 gånger.
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Inlägg av TheDagger »

ogge skrev:
Nisse977 skrev: Om man använder den här uträknaren så går det att välja e85, förklaring får du om du håller muspilen ovanför "Energi innehåll" och "SAFR".
Från sida 1 i denna tråden: http://hem.bredband.net/b132378/

Men jag fick lite lustigt svar tycker jag...? Om jag väljer att knappa in värden för E85, ska jag då inte också knappa in ett lägre bränsle luft förhållande för att nå maxeffekt? Det står ju på 12 från början, men man ändrar ju SAFR till 9 för E85, så ska inte bränsle luft förhållande för maxeffekt vara högst 9 då??

Om jag inte ändrar bränsle luft förhållandet står det att 614cc (100% duty) ska räcka till 585hk med 1,4 bar på en 2,7L sexa vid 7500rpm, men ändrar jag från 12 till 9 så står det att jag bör ha 820cc spridare...

Mvh
Jag tycker att det låter rätt så logiskt att det går åt större spridare för fetare AFR . :)
Det står etanol i formeln, inte E85. Är väl troligt att det åsyftar ren etanol, dvs E100?
sidny
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 29, 2008 1:28 am
Ort: närpes/finland

Inlägg av sidny »

kan man provflöda en spridare och hur gör man isåfall? och är det någon större skillnad att köra med tex 4bar i bränsletryck? annat än att det borde väl slå sönder "dimman" finare?

mvh
sidney karlsson

Bmw 318i e36 -96 bruksbil
Bmw 325i e36 -91 busbil
toyota celica -72 repobj
Lincoln continental -62 finbil
warp
För mycket laddtryck
Inlägg: 168
Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av warp »

sidny skrev:kan man provflöda en spridare och hur gör man isåfall? och är det någon större skillnad att köra med tex 4bar i bränsletryck? annat än att det borde väl slå sönder "dimman" finare?

mvh
man borde kunna köra en spridare i en behållare i en minut och sedan mäta hur mycke bränsle man får. Får du en liter på en minutblir det ju 1000 cc (eller 30 sec x 2)

Ang bräsnletrycker få har jag bara filosoferingar om att tex en 1200 cc spidare borde få finare dimma med ett högre grundtryck.

Men som sagt så har ja inte testat detta så ja svär inte på att de är så
TB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 13, 2009 11:40 am
Ort: Trollhättan/Uddevalla

Inlägg av TB »

Jonas CRX VTi 94 skrev:Samma formel uppsatt anorlunda.

Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3 X utnytjandegrad)/(BSFC X 10.2)

BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5

Utnytjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg ohmiga spridare som kan överhettas och låsa sig.
Hög ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekomendera.

Räknexempel på 600ccm spridare 4cylders motor
================================
Hp=(4 X 600 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 376hp vid 80% duration


Vad ger en bränsletrycksförändring ger i flöde?

nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5

Räknexempel på 600ccm spridare där man ändrat
trycket från 3bar till 3.8bar.
================================
nytt flöde = 600 X ( 3.8 / 3 )^0.5 => 675ccm

(^0.5) är samma som "roten ur" Ex: 600 X roten ur(3.8/3)
Överkurs, men ja jag säger att det inte är helt sant.
Med soppa konstant flytande igenom spridarna, så är överhettning rätt svårt.
Har kört vanliga lågohm bosch på max i min bil hela sommarn, å hösten, å de lirar ännu. De slutar bara å öka soppan, efter 100% DC.
Volvovetare. Mappare.
TB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 13, 2009 11:40 am
Ort: Trollhättan/Uddevalla

Inlägg av TB »

warp skrev:
sidny skrev:kan man provflöda en spridare och hur gör man isåfall? och är det någon större skillnad att köra med tex 4bar i bränsletryck? annat än att det borde väl slå sönder "dimman" finare?

mvh
man borde kunna köra en spridare i en behållare i en minut och sedan mäta hur mycke bränsle man får. Får du en liter på en minutblir det ju 1000 cc (eller 30 sec x 2)

Ang bräsnletrycker få har jag bara filosoferingar om att tex en 1200 cc spidare borde få finare dimma med ett högre grundtryck.

Men som sagt så har ja inte testat detta så ja svär inte på att de är så
Jo, men tänk på att Static flow, (konstans flöde) och de pullsade flödet är sällan samma, inte heller spridar bilden. Så de blir snarare bara en fingervisning.
Volvovetare. Mappare.
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

vi har en riktig spridar test
där går de kolla allt från flöden på olika varvtal och tryck till skillnader mellan olika ohm antal och så ser man ju spridarbilder mm
samt så går de tvättas spridarna i olika steg

verkligen en skitbra sak då de oftast är någon spridare som inte ger riktigt vad de lovar speceillt eftersom de har dykt upp en del spridare på marknaden som är väldigt dåliga

kör man på e85 så bör man rengöra sina spridare minst en gång per år
Stettler
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: ons feb 11, 2009 1:47 pm

Re: beräkna spridare.

Inlägg av Stettler »

Varför räkna själv?
http://www.bjprace.se/rakna.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar