190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?
190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?
Har läst en del matnyttigt på dessa sidor och tänkte att jag reggar mig för att bidra med mitt lilla projekt.
Tanken är en 190E med rak 12V sexa (M103) på tre liter, twin entry grenrör, megasquirt, Sachs 618 platta med sinter, 044 pump, 600-800cc spridare, ombyggt originalinsug mm.
Siktar på 400-450 kusar.
Shoppade en 190E 2.0 förra veckan, väldigt fräsch och nästan helt rostfri för bara 5000.-, en W124 ståendes på kneget fick sponsra med motorn, och idag genomfördes bytet.
Självklart var jag innan bytet tvungen att tokrasa 2,0.an så på med oljesugen samtidigt som jag höll plattan i mattan med kall motor, tog c.a en minut innan allt packade ihop
Lite bilder:
Här är objektet, en riktigt fräsch 92.a endast lite rost på förardörren, annars helt rostfri i kaross och platta, målet är en grym sleeper, ska inte synas att det är en turbobil
Gamla rasade 102.an, tog mig och en kille till typ 25 minuter att plocka ur är det något ni behöver, hojta så skruvar jag loss och skickar.
Tomt utan morot, ska tvättas när jag orkar knuffa bort bilen till tvätthallen.
Idag knuffade jag in W124 300.an och knökade ur motorn, efter många svordomar och en del svett gick den ner i 201.an
Plats för grenrör och snurra
Måste försöka loosa huvisoleringen, ser inget vidare ut.
Här är ett av mina större problem, måste ha tag på en 190 2.6 kylare och sedan försöka komma på hur fasen laddluftkylaren ska få plats
I värsta fall får den sitta med halva cellpaketet utanför under stötfångaren, men då tappar jag sleeperlooken ganska drastiskt
Fortsättning följer och tips mottages tacksamt, detta är mitt första bilprojekt med lite omfattning så jag kan behöva all hjälp jag kan få
Tanken är en 190E med rak 12V sexa (M103) på tre liter, twin entry grenrör, megasquirt, Sachs 618 platta med sinter, 044 pump, 600-800cc spridare, ombyggt originalinsug mm.
Siktar på 400-450 kusar.
Shoppade en 190E 2.0 förra veckan, väldigt fräsch och nästan helt rostfri för bara 5000.-, en W124 ståendes på kneget fick sponsra med motorn, och idag genomfördes bytet.
Självklart var jag innan bytet tvungen att tokrasa 2,0.an så på med oljesugen samtidigt som jag höll plattan i mattan med kall motor, tog c.a en minut innan allt packade ihop
Lite bilder:
Här är objektet, en riktigt fräsch 92.a endast lite rost på förardörren, annars helt rostfri i kaross och platta, målet är en grym sleeper, ska inte synas att det är en turbobil
Gamla rasade 102.an, tog mig och en kille till typ 25 minuter att plocka ur är det något ni behöver, hojta så skruvar jag loss och skickar.
Tomt utan morot, ska tvättas när jag orkar knuffa bort bilen till tvätthallen.
Idag knuffade jag in W124 300.an och knökade ur motorn, efter många svordomar och en del svett gick den ner i 201.an
Plats för grenrör och snurra
Måste försöka loosa huvisoleringen, ser inget vidare ut.
Här är ett av mina större problem, måste ha tag på en 190 2.6 kylare och sedan försöka komma på hur fasen laddluftkylaren ska få plats
I värsta fall får den sitta med halva cellpaketet utanför under stötfångaren, men då tappar jag sleeperlooken ganska drastiskt
Fortsättning följer och tips mottages tacksamt, detta är mitt första bilprojekt med lite omfattning så jag kan behöva all hjälp jag kan få
Senast redigerad av JohanK den tis jul 03, 2012 7:04 am, redigerad totalt 16 gång.
Har sett dina 16V projekt Johnny, mycket impad!
Förslag på snurra mottages tacksamt, har kikat på turbobanditernas TB60 , den ska tydligen komma med twin entry T4 fläns,
ganska uppskattat med T4 när man ska bygga grenrör på en sexa
Nån som har koll på fler rimliga snurror kapabla för 5-600 pållar för rimliga stålar, typ 5K?
Förslag på snurra mottages tacksamt, har kikat på turbobanditernas TB60 , den ska tydligen komma med twin entry T4 fläns,
ganska uppskattat med T4 när man ska bygga grenrör på en sexa
Nån som har koll på fler rimliga snurror kapabla för 5-600 pållar för rimliga stålar, typ 5K?
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 710
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Kul projekt!
Det låter som det kan bli roligt för rätt peng!
Jag skulle satsa på en Holset HX40 till dina effektmål. Fördelen mot Garretts GT serie är att Holset har 360 graders axial lager, vilket GT saknar.
Jag har bara bra erfarenheter av HX serien iaf!
Lycka till med valet!
Mvh Gordon
Det låter som det kan bli roligt för rätt peng!
Jag skulle satsa på en Holset HX40 till dina effektmål. Fördelen mot Garretts GT serie är att Holset har 360 graders axial lager, vilket GT saknar.
Jag har bara bra erfarenheter av HX serien iaf!
Lycka till med valet!
Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Vattenkyl på plats, fick bygga om balken mellan rambenen och sätta den under kylet istället, nästa problem är hur IC.n ska få¨plats, är rädd att jag måste kapa i stötfångaren något, där rök sleeperlooken
Nån som har koll på hur mycket en väldigt standard 717.412 låda pallar?
Är rädd att lådan kommer ge upp ganska omgående och har ännu inte budget till att shoppa "717.404 getrag-med-ettan-neråt-låda" ..
Nån som har koll på hur mycket en väldigt standard 717.412 låda pallar?
Är rädd att lådan kommer ge upp ganska omgående och har ännu inte budget till att shoppa "717.404 getrag-med-ettan-neråt-låda" ..
Äntligen lite "nya" bilder, tyvärr blir det inte mycket mektid över när man har hus, barn och en fru som måste skötas också
Köpte en mockaratt billigt, slängde ut den monstruösa original bussratten.
Ska försöka tvätta sätet, förarsätet är det enda som är småsunkigt, i övrigt är inredningen kanon.
Sönderkapad stötfångare, blir nog fram med sågen igen när tryckrören ska på plats.
Ska måla vattenkylet mattsvart så ser det inte så sunkigt ut sen, en oljekyl ska leta sig in till höger om vattenkylet.
Äntligen fått fläns, väntar bara på snurran så att jag kan fixera turboflänsen för att sedan börja mecka på grenröret.
Köpte en mockaratt billigt, slängde ut den monstruösa original bussratten.
Ska försöka tvätta sätet, förarsätet är det enda som är småsunkigt, i övrigt är inredningen kanon.
Sönderkapad stötfångare, blir nog fram med sågen igen när tryckrören ska på plats.
Ska måla vattenkylet mattsvart så ser det inte så sunkigt ut sen, en oljekyl ska leta sig in till höger om vattenkylet.
Äntligen fått fläns, väntar bara på snurran så att jag kan fixera turboflänsen för att sedan börja mecka på grenröret.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det blir nog en rolig bil
har du läst om min polare "conny kompa" turbo bygge? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 91&start=0
har du läst om min polare "conny kompa" turbo bygge? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 91&start=0
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
för stort! conny kör ju en HX55 turbo men den är helt klart lite stor på en standard motor men den fungerar ändå ricktigt fint nu också.JohanK skrev:Tackar för tipset, har inte sett hans projekt men ska lusläsa sidorna
Fick förresten snurran idag, blev en HX50 med twin entry T4-fläns, kanske blir för stort men måste ju börja med något
den varvar och låter mer som en ferarri än en gammal mersedes nu
till nästa år så ska toppen portas och jag ska hjälpa han med större ventiler mm sen ska den bromsas i vinter så då kommer nog turnbon bli förliten ändå, men när conny byggde grenröret mm så låna han en hx 60 av mig så den skulle va lätt att montera dit sen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Hm, är ju iaf en bra snurra att utgå ifrån som du säger, bygger jag grenröret så att HX50.n får plats så får ju de flesta andra mindre snurror också plats..
Är rädd för att få megasent ladd, när börjar connys turbo att ladda?, en HX55 med T6 är väl ganska mycker större än en HX50?
Är rädd för att få megasent ladd, när börjar connys turbo att ladda?, en HX55 med T6 är väl ganska mycker större än en HX50?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm