BMW 750 V12 Dubbelturbo
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Har ju tidigare synkat wastegatestängerna så de skulle bara vara att hänga på flapprarna och dit med låsclipsen. Är inte så lätt då det är jäkligt trångt men det skulle bli svårare än så.
Det visade sej att ena örat eller vad man ska kalla det gängat lös sej själv och ramlat av stången helt enkelt. Jättekul då den ju var "special" och synkningen mellan höger vänster rök ju också all världens väg, går inte att få dit nått att mäta om det igen heller när jag byggt en ny.
Men jag fick ju läge att fota lite underifrån iaf, den är läckagefri och tät nu men man kan ju ana lite olja från tidigare synder.
Tråget rakt underifrån:
Bilens högra sida under:
Bilens vänstra sida under:
Downpipes:
Det visade sej att ena örat eller vad man ska kalla det gängat lös sej själv och ramlat av stången helt enkelt. Jättekul då den ju var "special" och synkningen mellan höger vänster rök ju också all världens väg, går inte att få dit nått att mäta om det igen heller när jag byggt en ny.
Men jag fick ju läge att fota lite underifrån iaf, den är läckagefri och tät nu men man kan ju ana lite olja från tidigare synder.
Tråget rakt underifrån:
Bilens högra sida under:
Bilens vänstra sida under:
Downpipes:
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 89
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Köpte en sån här bil i Strängnäs i våras, mycket trevlig bil, enda tills jag lyfte på motorhuven och tittade ner.
Sen när jag läst din tråd här så fattar jag ännu mindre, hur f***n får du plats
Du måste ju händer som en treåring men riktigt fränt bygge.
Jag ska fixa startmotorn på min bil annars är den helt felfri, besiktad och redo för vägen.
ps.
jag gav 1500 pix för den he he he he
ds.
Sen när jag läst din tråd här så fattar jag ännu mindre, hur f***n får du plats
Du måste ju händer som en treåring men riktigt fränt bygge.
Jag ska fixa startmotorn på min bil annars är den helt felfri, besiktad och redo för vägen.
ps.
jag gav 1500 pix för den he he he he
ds.
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Rallyfinnen, -jag kan nog inte skylla på Murphy när det gäller att jag inte skruvat fast sakerna ordentligt Fläkten var ju otur iaf....
PiteRobban, jag ger mej inte
Mats L, Vissa tycker det är svårt att byta tändstift på de här motorerna Jag har händer som dasslock, men har ett hemligt trick. Jag bröt av alla benen i fingrarna, sen lät jag dom aldrig ligga still när det läkte, -vips så hade man några extra leder. Gjorde likadant med underarmen. Bra pris på pråmen förresten
Ikväll har jag kopplat in båda wastegatesen. Det var ingen lek och utan de extra lederna i armarna hade det inte gått. Det jobbiga är att det finns ju inte en chans i h-e att de vart lika förspänning på dom efter fadäsen som jag skrev om i tidigare inlägg....
Så den fina synkningen med indikatorklocka av motorhalvorna vad det gäller tryck vs wastegateöppning är bortkastad Det blir den klassiska känslan som gäller, den har ju aldrig orsakat problem tidigare... Gammal bild från den manövern:
PiteRobban, jag ger mej inte
Mats L, Vissa tycker det är svårt att byta tändstift på de här motorerna Jag har händer som dasslock, men har ett hemligt trick. Jag bröt av alla benen i fingrarna, sen lät jag dom aldrig ligga still när det läkte, -vips så hade man några extra leder. Gjorde likadant med underarmen. Bra pris på pråmen förresten
Ikväll har jag kopplat in båda wastegatesen. Det var ingen lek och utan de extra lederna i armarna hade det inte gått. Det jobbiga är att det finns ju inte en chans i h-e att de vart lika förspänning på dom efter fadäsen som jag skrev om i tidigare inlägg....
Så den fina synkningen med indikatorklocka av motorhalvorna vad det gäller tryck vs wastegateöppning är bortkastad Det blir den klassiska känslan som gäller, den har ju aldrig orsakat problem tidigare... Gammal bild från den manövern:
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Jag vet inte om jag törs prova den Ligger ju flera års lidande bakom, är lite rädd för ett fiasko (till). Kommer nog sluta med att jag åker ner till garaget och dammsuger och polerar den eller nått. Kanske knäpper en kall en så är det färdigkört sen
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Känns väl som en överflödig kommentar i denna tråden, men
Man måste våga för att vinna
Man måste våga för att vinna
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Och självklart vågade jag
Vart ju inte helt otippat olika laddtryck, väldigt olika faktiskt. Men satan vad det byggde laddtryck tidigt. Jag har inte kunnat gasa i närheten av fullt. Laddtrycket klev upp på 0,6 bar direkt på ena sidan vid halvgas på ca 2000rpm, sinnessjukt. Hur tidigt kommer det om man stämplar? Vågade inte prova det då det vart lite mycket av det goda under omständigheterna.
Men ett problem uppstod ju förstås, jag hann aldrig synka wastegatearna då det visade sej att SMT6an inte orkade driva spridarna fullt ut. Går bra bara på lägre värden i mappen.
Någon som har två rejäla spridare till salu billigt? Högohmiga och goda för minst 100hk/st, ,gärna mer.
Nu nalkas det fest så jag återkommer med mer detaljer sen.
Vart ju inte helt otippat olika laddtryck, väldigt olika faktiskt. Men satan vad det byggde laddtryck tidigt. Jag har inte kunnat gasa i närheten av fullt. Laddtrycket klev upp på 0,6 bar direkt på ena sidan vid halvgas på ca 2000rpm, sinnessjukt. Hur tidigt kommer det om man stämplar? Vågade inte prova det då det vart lite mycket av det goda under omständigheterna.
Men ett problem uppstod ju förstås, jag hann aldrig synka wastegatearna då det visade sej att SMT6an inte orkade driva spridarna fullt ut. Går bra bara på lägre värden i mappen.
Någon som har två rejäla spridare till salu billigt? Högohmiga och goda för minst 100hk/st, ,gärna mer.
Nu nalkas det fest så jag återkommer med mer detaljer sen.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Jag har just läst igenom hela tråden och jag fattar bara inte hur f*an ni har fått plats med grejerna
Men nu vill vi se film med körning och ladd:D
Men nu vill vi se film med körning och ladd:D
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Enligt lärda personer finns det ingen plats och det går helt enkelt inte, och det kan jag hålla med om. Jag är "lärd" men jag förstår inte, det är fördelaktigt att vara en kilometer bakom abborreflötet ibland.
Jag har ju hängt ut mej själv lite som en idiot då jag mest redovisat tabbar och misstag men det är ju lite för underhållningens skull. Jag är inte helt efterbliven, bara lite. Jag vet att det mörkas en hel del i andra projekt-trådar, men i det här projektet så är det ju så stört svårt även de enklaste sakerna. Så det blir ju roligare att fokusera på det som går fel. Vem vill läsa "jag beställde X och Y och det passade perfekt.
Det fanns en videokamera vid provkörningen, vi får se om det blir en 1.1-film eller en 2.0 som slutar med däcksprängning kokning, spikning, frenetiskt brandsläckande och/eller en hederlig däckbrännare.
Det har ju ropats en del efter "burn-film" men det är ju ingenting att se egentligen, coolt är det ju men det gör man ju enkelt med originalets 300hk/450Nm. Lite laddtryck på det gör det bara lite lättare att vrida loss skorven. -Vem kan se skillnaden på 300hk hysterisk burn out och en 500hk som gör samma?
Men jag måste erkänna att ljudet när det började ladda på är pornigrafiskt...
Jag har ju hängt ut mej själv lite som en idiot då jag mest redovisat tabbar och misstag men det är ju lite för underhållningens skull. Jag är inte helt efterbliven, bara lite. Jag vet att det mörkas en hel del i andra projekt-trådar, men i det här projektet så är det ju så stört svårt även de enklaste sakerna. Så det blir ju roligare att fokusera på det som går fel. Vem vill läsa "jag beställde X och Y och det passade perfekt.
Det fanns en videokamera vid provkörningen, vi får se om det blir en 1.1-film eller en 2.0 som slutar med däcksprängning kokning, spikning, frenetiskt brandsläckande och/eller en hederlig däckbrännare.
Det har ju ropats en del efter "burn-film" men det är ju ingenting att se egentligen, coolt är det ju men det gör man ju enkelt med originalets 300hk/450Nm. Lite laddtryck på det gör det bara lite lättare att vrida loss skorven. -Vem kan se skillnaden på 300hk hysterisk burn out och en 500hk som gör samma?
Men jag måste erkänna att ljudet när det började ladda på är pornigrafiskt...
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jag tänkte just svara på frågan "-Vem kan se skillnaden på 300hk hysterisk burn out och en 500hk som gör samma?"
Men sedan kom ju svaret i din egen text
"Men jag måste erkänna att ljudet när det började ladda på är pornigrafiskt..."
Men sedan kom ju svaret i din egen text
"Men jag måste erkänna att ljudet när det började ladda på är pornigrafiskt..."
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am
Trevligt att det går framåt!!
Om du har svårt att hitta spridare så borde det funka att parallellkoppla två högohmiga, kanske med lite seriemotstånd i värsta fall. Två spridare från en turboladdad 4-cylindrig standardbil (Saab/Volvo) borde flöda omkring 100hk..
Saabspridarna jag använder är högohmiga och flödar ca350cc. Två sådana hade räckt eller hur? Så kan du ju klämma regulatorerna en aning också för det lilla sista
Ok, lite mer jobb blir det ju, men det är ju en nödlösning ifall du inte hittar större till rätt pris.
Har du kopplat in motorlampan för att se vad som händer i motronic när du börjar ladda? Kan ju vara att den går i limp home.
Med lampan inkopplad kan du kolla felkoder mha blink-koder, och du ser ifall den tänds också naturligtvis.
Tändning till och 5 snabba stamp på gasen för bank1 och 6 för bank2 om jag minns rätt.
Bara att skruva i en lampa i instrumentet så är det klart
Om du har svårt att hitta spridare så borde det funka att parallellkoppla två högohmiga, kanske med lite seriemotstånd i värsta fall. Två spridare från en turboladdad 4-cylindrig standardbil (Saab/Volvo) borde flöda omkring 100hk..
Saabspridarna jag använder är högohmiga och flödar ca350cc. Två sådana hade räckt eller hur? Så kan du ju klämma regulatorerna en aning också för det lilla sista
Ok, lite mer jobb blir det ju, men det är ju en nödlösning ifall du inte hittar större till rätt pris.
Har du kopplat in motorlampan för att se vad som händer i motronic när du börjar ladda? Kan ju vara att den går i limp home.
Med lampan inkopplad kan du kolla felkoder mha blink-koder, och du ser ifall den tänds också naturligtvis.
Tändning till och 5 snabba stamp på gasen för bank1 och 6 för bank2 om jag minns rätt.
Bara att skruva i en lampa i instrumentet så är det klart
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Rallyfinnen, det vart två högohmiga 720cc Motorlampan är inkopplad men ingen limp än, jag har ju även carsoft att kolla felkoder med om det strular. Är lite besviken på SMT6-sprutet som inte klarade två parallella lågohmiga, nu visade det sej att dom gamla spridarna hade läckt en hel del också så dom var ju rätt slut. Hade misstänkt det då den verkade tappa bränsletrycket när den stått ett tag och att det luktade en del bensin.
Jag har alltså köpt nya högohmiga spridare nu och monterat dem, inte hunnit synka laddtrycket än, men nu skall det väl gå att mappa upp mot 90% på spridarna. Det borde ge runt 500hk.
En kollega svarvade till slanganslutningar till spridarna, -tack Tomas!
Jag har alltså köpt nya högohmiga spridare nu och monterat dem, inte hunnit synka laddtrycket än, men nu skall det väl gå att mappa upp mot 90% på spridarna. Det borde ge runt 500hk.
En kollega svarvade till slanganslutningar till spridarna, -tack Tomas!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)