Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Turbo BelAir.

Inlägg av Pro-Mille »

Lägger upp en tråd på min jänkare. :)

Hittade en Chevrolet BelAir 66 i Phoenix Arizona 14 oktober förra året.
Mailade till säljaren, fick massor med bilder och info.
Fick sedan hans nummer och ringde upp frågade lite mer om bilen,
tänkte vad f_n det är bara att slå till och köpa bilen och så blev det.

Han blev något "paff" när jag sa att jag ringer från sverige :lol:

Flög till Phoenix 22 oktober.
Marcel som äger bilen hämtade upp mej på flyget, provkörde bilen då på kvällen.
Dagen efter så traila vi den till gränsen till Kalifornien.
Körde sedan sista 30milen med bilen till LosAngeles.


Lite bilder på bilen som Marcel skickade till mej.


Bild

Bild

Bild

Bild

Här syns tydligt hur hög den är :lol:
Bild

5pet manuell T5Borgwarner låda
Bild

Bild

Bild

Cheva 350sb 4bult, 030" borrad, comp.kamkit 280H, tvåplans insug, Carter förgasare, MSD tändning.
Bild

Dubbelt 3tums system
Bild

med "CutOuts" :lol:
Bild

10 bultat axel med diff
Bild

Höjningskit, ska bytas eller kapas av lite.
Bild

RallyWheels 15x7 tum fram
Bild

Och 15x10 bak :)
Bild

Gjorde ett par "SummitRacing" beställningar innan jag åkte till Usa... Blev skuffen full med prylar.
Det enda som jag beställde till Chevan var en ny ratt.
Visst ratten som sitter i bilen e helt ok, men gillar Grants valnöts mer, lite mer retro stuk.
Något större med, 15" i diameter.

Bild
Senast redigerad av Pro-Mille den mån jun 11, 2018 3:18 am, redigerad totalt 73 gång.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Lite bilder från Usa när ja köpte bilen...

Utanför hos Marcel
Bild

Fin dragbil Duramax diesel :)
Bild

Här lastar vi av bilen mitt i öknen...
Bild

Schyst av Marcel att jag fick behålla skylten, inte så lagligt men vad f_n..
Bild

Kom en HawayPatrol förbi när vi hade lastat av bilen.. han ville bara se BelAiren tyckte att bilen var cool :lol:
Bild

Dom 30milen gick kanon fint, kan bara säga att det var jävligt skönt med ac i den värmen ca.30-35grader under dagen.
Bilen går kanon tyst o fint, varvar bara 1700rpm vid 75mph = 120km/h med 5:an i :D
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Tanka bilen var ett nöje från 2.89$ per gallon :lol:
Var på vägen till LosAngeles från öknen...
Bild


Åkte klockan 05.40 lördag morgon.
till HuntingtonBeach på Donut Derelicts bilutställnig

Var fullt redan före klockan 6 imorse på Donut Derelicts utställningen.
Bild

Så där ja, första bilutställningen med BelAir 66:an :)
Donut Derelicts är varje lördag från tidig morgon till runt kl.9 på morgonen...
Bild

Fin Nova 66:a
Bild

Solen börjar gå upp runt 7tiden...
Bild

Impala BubbleTop 61:a, mycket fin :)
Bild

Nomad med cheva smallblock och sprut.
Bild

Finns alla möjliga slags bilar här. :)
Bild

Chevelle 66:a med BB572:a o sprut.
Bild

Cool gasser med stel framvagn 8)
Bild

En till bild på min BelAir.
Bild

El-Camino med BB572:a och stora hjul.. 22" bak :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

"Resedagboken"
Sista kvällen i LosAngeles....



Har varit en händelserik dag idag.
Lämnade BelAir 66:an hos Henrik Forss efter ett litet haveri,
vi var ute och skulle busa lite med bilen, innan jag äns han börja burna med den så
gick ett kopplingstag av vid svetsen. Perkele! Mitt ute i ett indrustri område utanför Orange.
Men Forssen ringde ett par samtal och fick tag i Thomas på Socal (jobbade tidigare åt Boyd), han kom och bogserade oss
till sin Shop 4-5km. Jag skruvade bort staget och Thomas tiggade ihop det.
Mekade dit den och allt verkade lira bra.
Ut till indrustri området igen och testa om det går att burna med Chevan.
Första burnisen blev så där, inte mycket till rök.
Forssen var nöjd men inte jag.
Så jag elda på utan h_vete, runt 6300rpm i 1-2 minuter.. Då blev det fint med rök :lol:
Men när jag släpte av gasen så hörde jag världens ventil slammer, Perkele..
Hmm.. var bara att puttra sakta till Forrsen, där lyfte jag ventilkåporna, anade att ett par "inpressade" stödbultar
till vipporna hade kommit upp en bit, mycket riktigt så var fallet..
Testade och knacka in dom men det gick ingen vidare. justerade då ner så mycket det gick.
Motorn lät direkt mycket bättre.
Men när jag trampade ner kopplingen så brast hela koppling staget..
Då gav vi upp.

Forssen körde mej till en resturang där Thomas och ett par andra svenskar käkade, skulle få låna Thomas PickUp.
Thomas kör även en as brutal M5 E60.. Säger bara fyfan vad den går, har aldrig åkt med i en värre bil.
Kika på filmen, det är bilen jag åkte med i http://www.youtube.com/watch?v=GKQD_Eb5218
Imorrn bitti ska jag följa med Thomas på en "bil och flyg utställning"

Föresten så träffade jag även Mike som oxå jobbade i tv-programmet åt Boyd Coddington.
Han har startat egen fälgtillverknings firma, verkar vara en trevlig kille.
Hade en as cool 50 tals Chrysler där.. 24" sulor bak.
Ska till "bil o flyg utställningen" imorrn.
Han var till Playboy mansion med bilen nyligen på en stor fest, lykos kille :lol:
Även Thomas har varit där på fest tidigare, vissa har det bra.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Den fräna Chryslern som Mike hade i sin verkstad.
Motorn är byggd på en modern 6.1liter Hemi, lät väldigt högkompad. 8-)

Frågade om det var ok att fota bilen.. Inga problem sa Thomas o Mike. :)
Bild

Små fälgar..
Bild

405/25ZR24 8)
Bild

Riktigt fränt bygge...
Bild

Bild

Stora bromsar oxå.
Bild

Fin inredning. :)
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Passade på att lämna in bilen på handtvätt i LA, 11.95$ för handtvätt ink. dammsugning, däckputs,
puts av inredning, och rutor. Billigt :lol:
Vara hela fem killar som tvättade och putsade på Chevan :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Lite mekbilder från garaget...

Lite äldre bilder först.
Då när jag fick hem bilen.
Bild

Bild

Gängning av stödbultshålen med gängfixturen.
Bild

Första hålet färdigt. :)
Bild

Fick lyfta toppen pga. en krokig avgasventil.
Bild

Hade en ny topp packning hemma. :)
Bild

Toppen på plats igen.
Bild


Lite bilder när bilen var nytvättad.
Lite hög är den. :lol:
Bild

Ingen svensk reg.skylt än. :)
Bild


Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Fredagen 6:e mars körde "DFF" rakt fram race och konbana ute på BM.
Jag och Stefan var i garaget och skruvade lite när MrBlack ringde tio i åtta.
Han frågade om Stefan skulle ut och gasa...

Jag sa till Stefan vore kul och ta ut Chevan, men har tyvärr inte mina däck och fälgar hemma,
lämnade fälgarna till "Vicken" på pulverlack i måndags.
Men vi testar om Bmws BBS19" passar.. :wink:
Japp dom gick på utan problem, såg bara små ut på bilen.

Sedan hade jag hunnit tappa ur oljan, bytte filtret och skulle skruva i pluggen..
Perkele! det var helt rensat på gängor i tråget, i med pluggen och fram med svetsen.
Svetsade fast pluggen. :lol:
Stefan hällde i 5liter Penzoil 20W50 olja.
Släppte ner bilen, sedan var det bara och brumma ut till BM. :)

Kan säga att det är pissig grepp med 19" 265:or heh he..


Mr HighTower.. :lol:
Bild

Små hjul.. :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Hämtade hjulen från SmeDäck 18 mars.
Stefan kom över och hjälpte till med luftningen av bromsarna.
Sedan skruvade vi på hjulen..
Blev sugen på att testa bilen lite, tog en sväng till Nike garaget.

Så här ser bilen ut med helsvarta pulverlackade hjul.
Bild

Bild

Fick låna en Pv snobbring och testa med av Jesper.
Ser fränare ut.. eller vad tycks? :)
Bild


Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Regbesiktade bilen den 6:e april här i Eskilstuna.
Bilen gick igenom med blankt papper :)

Roger som besiktade ville kontrollbesikta oxå men fick inte
fram regnummer till bilen från transportstyrelsen.
Han skickade regnumret via sms till mej direkt när han fick fram det.
Så jag bokade tid till kontrollbesiktning i Västerås till 7:e april
Den blev godkänd även där. :)

Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Vi hade lite V8 busrace ute på Kjula i lördagen 11 april. :)

Så klart ställde jag upp med Chevan. :)

Lite bilder..

Bild

en repa mot Jockes Camaro
Bild

Så klart att även Dario skulle få gasa lite, tyvärr blev bilden lite suddig.
Bild

Körde mot Thommys Camaro
Bild

Enda icke V8 bil, Davutts brutala Volvo240
Bild

Blev även matchrace mot Karis kompressor Chevelle
Bild

Lill-Micke burnade helt slut på sina däck. :lol:
Bild

Burnis i "bredstil" :lol:
Bild

Så där ja.. heh he
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Så här ser bilen ut idag, något lägre.
Bild

Gjorde en ny vxllådsbalk med.
Förra hade säkert en haschrökande mexare svetsat ihop, av tjock u-profil.
Sviktade duktigt...
Tjoa hjälpte till med kapnigen av nya balken på jobbet, blev 60x40x3mm.

Bild

Bild

Bild

Svetsade dit ett par stöd för att få det ännu stadigare.
Bild

Bild

Blev klart stabilare jämfört med den gamla fula U-profilsbalken.
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Jodå denna balk lär hålla :)

Var till Thomas på VilstaDäck, han hjälpte till med att ställa framvagnen.
Dom hade köpt in en fin "framvagnsbrygga" :)

Här ser ni nya vxl.balken.
Bild

Nu kan jag höjja avgassystemet en bra bit vid "CutOutsen" :)
Bild

Krallig kränhämmare... Skivbromsar vore inte fel.
Bild

Thomas monterar mätutrustningen.
Bild

Bild

Minus Camber är ingen vidare.. Justerade "Toe" tidigare med måttband, var 7mm fel då heh he.
Ställde Camber plus 0.8-0.9grader per sida och Toe in 1.5mm. :)
Bild

Thomas är en blyg kille.. :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Var ute och testade bilen fredag 30maj med Stefan, skulle kolla
hur Bredbandsloggen med varvtal o avgastemp funkade.
Blev en dyr historia.
Körde en provrepa på BMrakan, tydligen så stog en civilsnutbil där som jag missade.
"Onödigt buller med motorfordon" 1000kr jaja tänkte jag det var ju inte så farligt.
Stog sedan en stund o sacka med några polare och skulle åka tillaks till garaget.
Ruppade lite lätt på ettan o tvåan på rakan, skulle inte gjort det.
Blev tagen av nästa snut som sköt mej med laser, 80km/h på 50väg.
Jaha 3600kr till.. PERKELE vad kass man är!!
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Renoverade och trimmade motorn lite lätt under powermeet veckan.
Blev så less på att motorn drog så mycket olja.
Motorn är skapligt nyrenoverad, sitter nya styrningar i topparna, blocket är .040" borrad, men sitter gjutna 9.5:1 kolvar.

Men det var tur att jag bestämde att meka isär motorn.
Den högra oljepluggen bakom kamdrevet hade släppt helt, dom ser ut som små "frostpluggar".
Gängade om dom tre oljekanalshålen till 1/4" rörgänga och pluggar dom med rörplugg.
Vev och ramlagrerna hade tagit bra med stryk, men vevaxeln hade klarat sej bra.
Blev nya 10:1 kolvar och GMs smidda stakar.
Kammen blev en ExtremeEnergy kam från CompCams, 284H, duration vid 0.050" 240in och 246ut.
Lyft med 1.5 vippor 0.507" in och 0.510"ut.
Blev även en beggad Torker2 enplansinsug. 700kr
Beställde packningar, bättre stödbultar till vipporna, guideplates och en CompCams ExtremeEnergy kam.
Motorn blir något varvvilligare, kammen funkar mellan 2300-6500rpm.

Bjuder på ett par mobilbilder på motorrenoveringen.

Först några bilder som MrBlack tog, tack för mekhjälpen! :)
Mexarmek pågång! :lol:
Bild

Jag portar för fullt...
Bild
Bild
Bild

Sedan ett par som jag har tagit..
Blocket skrapad och tvättad, alla oljekanaler borstade.
Cylinderloppen honade.
Bild

Största problemet jag stötte på var att ventilfjädrarna ville bottna.
Enklaste lösningen var att fräsa upp från 1.26" till 1.55" fjärderbrunnar.
Fjädrar från Mopar440 och retainers från Pontiac400. :lol:
Bild

Blocket ihopskruvad med nya kolvar, GM stålstakar.
Bild

Mäter fram nya nollpunkten till svängdämparen.
Bakom gradskivan skymtar Erson geardriven. :)
Bild

Sedan gradade jag in kammen, ställdes in på 105grader "intake centerline"
Bild

Bottendelen på väg ner i bilen.
Bild

Så där, nu sitter den på plats igen. :)
Bild

Lämnade topparna till TomsMotor på mirafräsning, nu är sätena fina oxå. :P
Skriv svar