B18 Turbo - Startproblem - AKUT!!! Det roliga tog slut...

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Fick till det där med laddtrycket ikväll...
Men när jag drog en repa på bynn så vart rutan helt plötsligt vatten täckt...
Blåst toppackning...illa...
Ladda strax under kilot...det gick bra så länge det vara...hehe...
På söndag så lyfts toppen och en nya (enkel 2.0mm) packning läggs dit...Har nu kört med dubbla 0,85 mm....
Men men...nya friska tag!!!

(Kom med uppmuntrande ord nu..hehe...)
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

gött att de löste sig! köp annars en skärringspackning på mekonomen?!
var sitter slangen till WG'en nu? mekka på bara
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

larsat skrev:gött att de löste sig! köp annars en skärringspackning på mekonomen?!
var sitter slangen till WG'en nu? mekka på bara
Slangen till wg:n sitter som förut...mellan turbinhus och wg men har satt ett t-kors på slangen så lite luft pyser ut där..verkar funka...
Skärringspackning finns ju tyvär inte till B18..bara B20...var nämligen å skulle köpa mig en sån men det fanns bara till B20...
Imorn åker toppen av så får jag se hure ser ut...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

b18 turbo

Inlägg av Fredrik Y »

kör på b20 92mm dim skärkants packning på min b18. det fungerar.
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Ok...vad är borret på en B18 då då???
Så det funkar alltså???
Ja går denna packning sönder också så får jag väl testa då...denna 2mm packningen var ju gratis å det är ju inte skärringspackningen direkt...SÅ jag testar detta å ser vad som händer...
Bogserlinan får bli min första med åkare...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: b18 turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

egut skrev:kör på b20 92mm dim skärkants packning på min b18. det fungerar.
skulle inte rekomendera det då det kan bli skum förbräning i glepan mellan topp och block. (84mm-93mm) jag skulle köra på en B18 koppar marin packnig, men en org packnig ska hålla om inte motorn spikar, byter man till en kopparpackning utan att fixa spiknigarna så får du byta kolvar ganska omgående i stället :cry: .
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: b18 turbo

Inlägg av elajl »

Jens Gustavsson skrev:
egut skrev:kör på b20 92mm dim skärkants packning på min b18. det fungerar.
skulle inte rekomendera det då det kan bli skum förbräning i glepan mellan topp och block. (84mm-93mm) jag skulle köra på en B18 koppar marin packnig, men en org packnig ska hålla om inte motorn spikar, byter man till en kopparpackning utan att fixa spiknigarna så får du byta kolvar ganska omgående i stället :cry: .
Var det jag tänkte på jag å...
skilljer det så innå helvete i borr??? 84mm-93mm???
Hoppas nu 2mm packningen är till B18..hmm...men är en Amazon freak jag fått den av å där fanns ju bara B18...
Nu lär jag hem å mäta...men men..det visar sig...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Nu får jag tupp juck!!!
Ute å provkörde ikväll igen...
Blir inte klok på det där med ladd trycket..antinge för lite..eller massor...
Har testat med staget max indraget och en pysventil från KL Racing på slangen...då laddar den max 0,5. Plockar jag av slangen laddar den hej vilt.
Vill kunna ligga runt 09-1 kilo...då skjuter det på bra...
Testade även med att plocka slangen och skruva ut WG staget lite..då blir det antingen 0,5-0,6 åsså vrider man ett varv till så blir det 0,8 men vid massa varv...
Får filura på det där...
Nå idéer och tips???
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Klockan har väl bara fjäder för det laddet, byt klockan mot en 1.5bars? Eller meka dit en egen extra fjäder :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Hur menar du nu? Hehe...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

slaget på westgaten blir för kort när du gängar den mot botten. slaka på den som den står org ca 0.5bar. sen sjusterar du trycket med en extra fjäder. kasta sen pysventilen den ställer bara till huvudvärk.
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Ok ok...men det där med fjädern...Drar jag å en fjäder ifrån WG armen till WG klockan ungefär..så det blir mera spänning på armen...
Om ni fattar vad jag menar...hmm
Eller?

Å pysen hamnar på hyllan...eller har redan hamnat!
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

elajl skrev:Ok ok...men det där med fjädern...Drar jag å en fjäder ifrån WG armen till WG klockan ungefär..så det blir mera spänning på armen...
ja det var så jag menade.
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Ok...tack för tipsen....
Får ta å testa det där imorrn kväll...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Skriv svar