Ascona A 500whp It´s alive

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Ascona A 500whp It´s alive

Inlägg av Audi_danne »

Hej på er!


Bilen är en Opel ascona A -1973

-tillbakaflyttad rakställd motor, b5234t-3 från volvo s60
-zf växellåda från bmw 525
-bakvagn, volvos 1031 med 4-link
-hemmabyggd wattlänk m16
-kommer att låna ett nirasprut från s2an och bara köpa ett kablage
-bygga eget chassie
-kommer byggas fuelcell och matas med e85
-egentillverkat grenrör, insug, rör, tank osv...

+ + en massa massa mer som förhoppningsvis kommer uppdateras under tiden :thumbright:









Har du något som du tror jag behöver så skicka ett PM!! Allt är intressant :thumbright:





Mvh Danne
Senast redigerad av Audi_danne den ons apr 10, 2013 5:50 pm, redigerad totalt 23 gång.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Kul projekt! borde väl gå att genomföra för 50k kr?

Funderar eventuellt på att sälja av grenrör, turbo kanske wastegate och nirasprut från min 745a med rakställd t5 spis, om något kanske är intressant?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28444
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Instämmer! Är själv sugen på något liknande projekt, fast med tightare budget :)

Liten tanke bara, amazonen är ju väldigt smal så det kanske vore bättre med bakvagn från e30:in om du ska åka med bmw prylar (dryga decimetern smalare). Framvagnen skulle jag nog behållt original, kanske jagat rätt på några ventilerade bromsar o bättre bromsok bara..

Själv har jag ju en e34:a och är väldigt sugen på att byta till stel axel då jag haft väldiga problem med fästet, men ska tillägga att jag inte modifierat min bakvagn något.
Ganska många använder sig av PPF's camberkit för att få vettig fason på bmw bakvagnen (säkert lätt att tillverka själv med). http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=796
Finns även bra trådar där på deras forum om hur man plockar ihop en stabil e30 bakvagn av diverse bmw prylar (om man söker på t.ex. "skottsäker and bakvagn").

Kommer följa tråden, gillar verkligen amazon karossen! (haft 3st, o fler lär det bli :) )

Lycka till!
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

Budgetbygge för 50k :shock:

Inget jag skulle kalla budgetbygge iaf ^^
Men de är jag de :wink:
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Vill inte knäppa någon på näsan nu, men många misstolkar nog uttrycket budget som i själva verket innebär att man gör en kostnadskalkyl- ett finansiellt uppsatt mål (ofta till uppgift att hålla kostnaderna nere). Därav sammanhanget att t.ex. större företag sätter upp t.ex. investeringsbudgetar som kan röra sig om miljoner, ibland miljarder.. Inga småpärer alltså :)

Men i vanlig slang benämner man nog en billig produkt/vara som "budget", där man lyckats hålla kostnaden nere.. Var inte ute efter att leka språkpolis, bara göra en rättelse till något jag sett förekommer ofta. Snik förblir däremot snik.. :)

Dags för uppdatering snart? =) Hittat någon lämplig kaross?
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

Turbokoftan skrev:Instämmer! Är själv sugen på något liknande projekt, fast med tightare budget :)

Liten tanke bara, amazonen är ju väldigt smal så det kanske vore bättre med bakvagn från e30:in om du ska åka med bmw prylar (dryga decimetern smalare). Framvagnen skulle jag nog behållt original, kanske jagat rätt på några ventilerade bromsar o bättre bromsok bara..

Själv har jag ju en e34:a och är väldigt sugen på att byta till stel axel då jag haft väldiga problem med fästet, men ska tillägga att jag inte modifierat min bakvagn något.
Ganska många använder sig av PPF's camberkit för att få vettig fason på bmw bakvagnen (säkert lätt att tillverka själv med). http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=796
Finns även bra trådar där på deras forum om hur man plockar ihop en stabil e30 bakvagn av diverse bmw prylar (om man söker på t.ex. "skottsäker and bakvagn").

Kommer följa tråden, gillar verkligen amazon karossen! (haft 3st, o fler lär det bli :) )

Lycka till!
Tack för tips! Är e30 bakvagnen lika mellan modellerna? tex 318, 320 m3?
Var på en skrot igår och kollade in en motor från volvo 850t-5, funderade över natten och imorses ringde jag och tog den :thumbright:
4000:- komplett med startmotor, generator, elsystem osv.

Funderar över tryckplattan som sitter orginal på dom ihop med en 4-p sinter, kan de va nåt?
Åker förbi skroten senare och kollar hur det går för dom, hoppas på en bild :)
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

8200rpm skrev:Budgetbygge för 50k :shock:

Inget jag skulle kalla budgetbygge iaf ^^
Men de är jag de :wink:
50k är inte så mycket för en gatbil med 500whp och bra prestanda, finns ju folk som plöjer ner 5ggr så mycke bara för att man köper nya delar av de "bästa" märket........
Mvh
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Nä det skiljer på dom med, finns lilla och stora diffen till både e30 och e34:a. Skulle tro att det är stora 325 diffen och tillhörande axlar som gäller, men här har du två stycken läsvärda trådar om främst e30:is:

Faq drivlina:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2316

Bakvagn:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... pt+bakvagn

Mvh
8200rpm
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre mar 06, 2009 6:38 pm
Ort: Piteå

Inlägg av 8200rpm »

Audi_danne skrev: 50k är inte så mycket för en gatbil med 500whp och bra prestanda, finns ju folk som plöjer ner 5ggr så mycke bara för att man köper nya delar av de "bästa" märket........
Mvh
Jo helt klart men 50k är ändå mycket tycker jag :P

Ajja lycka till :thumbright:
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

50k för 500 hållbara hästar är inte mycket. Att bygga en motor på 500 häst för 50k är ju inga problem men sen för att få resten att hålla kostar ju en hel del.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

Stener skrev:50k för 500 hållbara hästar är inte mycket. Att bygga en motor på 500 häst för 50k är ju inga problem men sen för att få resten att hålla kostar ju en hel del.
precis.. Måste ju hitta en drivlina som funkar bra till en billig peng också. Jag pratade med ppf förut och frågade lite om bmw:s bakvagnar, modeller med stora 6:an eller i stort sett alla modeller med stor motor hade stöddig bakvagn :thumbright:

känns som att 5-seriens hjulbas är för bred för en amazon, och M-3ans blir för dyr.....Alltså vet jag inte om bmw kommer funka för mig.
En annan lösning hade ju vart volvos 1031 axel i 4-link upphägning med några billiga "kina" fjäderben. Bakaxeln har jag och en 4-link kan jag bygga nästan helt gratis. Vad tycker ni?




En bild på motorn som jag köpte för 4000:- komplett
Bild


Och en bild på nya garaget som jag skaffat ihop med en kompis
min Audi s2 VS Fredriks Ford mustang
Bild

Mvh
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

Har vart och köpt en kaross nu :thumbright: Opel Ascona A blev det :)
Lägger ut lite bilder ikväll :!:
lille-skutt
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
Ort: ljungby

Inlägg av lille-skutt »

skall du bygga ett snikbygge men me ballt sprut så hade ja ju personligen direkt satsat på en m50b25 snurra, å hellre tagit dom eventuella platsbekymren senare!
learning by trail and error
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

lille-skutt skrev:skall du bygga ett snikbygge men me ballt sprut så hade ja ju personligen direkt satsat på en m50b25 snurra, å hellre tagit dom eventuella platsbekymren senare!
Skulle man kunna gjort, men nu är det b5254t som gäller :thumbright: Så sparar jag ju lite vikt också :wink:
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Vill du köra E30 bakvagn så har du här en Opel GT som fått en sådan monterad: http://www.opelgt.com/forums/performanc ... t-1-a.html

GT'ns bakvagn är väldigt väldigt lik asconans så det är förmodligen inte besvärligare att montera en sådan där :)

Framvagnen på asconan är bra, rekords 2.2 skivor med ok passar rakt av och fungerar bra. Även 240 ok med rekord skivor ska fungera ganska fint utan större modifikationer alls! (schimsa in oket så de ligger centrerat bara vad jag läst)

Kul ide! Ska bli intressant att följa :) Byggs det enbart för rakt fram eller ska den kunna ta kurvor också?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar