Turbo i majoren
Ja, du lär se vad du ska lossa för att vrida mittendelen i förhållande till avgashuset, sen lär du ju vrida luftsidan också, men den sitter ju bara med några skruvar och långbrickor. Ibland kan det sitta stift för att förhindra att man vrider på grejerna, då får man få väck dom först. Passa på att kolla skicket på O-ringen på insugssidan när det ändå är isär.Henkeb20 skrev:Ok, nä de sitter snett som fan. Är det bara att lossa skruvarna mot avgashuset och vrida tills det hamnar rakt upp/ner?
Bilder på trakorn var det!
Ok tackar för tippsen.
Själva lufthuset har jag redan vridit, men ja visste inte att man behövde/kunde ändra mittendelen men de säger ju sig själv egentligen att oljeanslutningarna ska vara upp/ner.
Bilder på traktorn känns onödigt då den ser ut som skit...skulle va roligare att lägga ut när allt är iordningställt med lack & allt.
Själva lufthuset har jag redan vridit, men ja visste inte att man behövde/kunde ändra mittendelen men de säger ju sig själv egentligen att oljeanslutningarna ska vara upp/ner.
Bilder på traktorn känns onödigt då den ser ut som skit...skulle va roligare att lägga ut när allt är iordningställt med lack & allt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
hej törs man fråga vad du skall ha power majoren till??är det till traktorträffen där games nått eller har hammerdal börjat få förbannat mycke sursnö??mvh morgan ex strömsunds bo hotingbo nu umeå bo
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Det är en Super Major (måste påpekas)readytorace skrev:hej törs man fråga vad du skall ha power majoren till??är det till traktorträffen där games nått eller har hammerdal börjat få förbannat mycke sursnö??mvh morgan ex strömsunds bo hotingbo nu umeå bo
Nä alltså ja tycker bara de e ballt när de ryker lite extra och ännu fränare med pysljud oxå. Jag tror inte de blir nå pulling för min del men man vet ju aldrig, annars är de ju bra med lite mer krut när man ska ut o vräka sursnön...
Nu har jag vridit mittendelen så oljeansl är upp/ner, jag tycker att den ryker mindre blått nu, kan det stämma?
Förut började bägge ryka rätt mkt efter ett tag, kan oljetrycket orsaka det?
Jag vet ju inte vad det är för tryck/flöde på traktorn utifall det kanske är för mkt så den trycker olja igenom tätningarna.
Det var olja både i avgas och tryckhuset.
Förut började bägge ryka rätt mkt efter ett tag, kan oljetrycket orsaka det?
Jag vet ju inte vad det är för tryck/flöde på traktorn utifall det kanske är för mkt så den trycker olja igenom tätningarna.
Det var olja både i avgas och tryckhuset.
- no1_martin
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 106
- Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:36 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Normalt sett så spelar trycket ingen roll för tätningarna så länge huset tömmer sig som det gör nu men inte gjorde innan kanske? Däremot så påverkar vehustrycket tätningarnas täthet men jag kan inte tro att det skulle vara så högt i en sån lågvarvig diesel.
Kör 965T 440bwhp
Bygger 244 Banracebil
Bygger Speedcraft 17" lekbåt. Har kommit ett hus emellan men nån gång skall den bli klar.
Bygger 244 Banracebil
Bygger Speedcraft 17" lekbåt. Har kommit ett hus emellan men nån gång skall den bli klar.
Ok, då är det väl dags för en reparation av turbon som gäller, om det visar sig att de e samma blårök nu.no1_martin skrev:Normalt sett så spelar trycket ingen roll för tätningarna så länge huset tömmer sig som det gör nu men inte gjorde innan kanske? Däremot så påverkar vehustrycket tätningarnas täthet men jag kan inte tro att det skulle vara så högt i en sån lågvarvig diesel.
Jag har oxå funderat på dubbla snurror för som sagt plats är det gott om...Jösse skrev:Byggen av denna klass är riktigt coola.
Hade man haft en egen traktor så hade man ju bara varit tvungen att ladda i två steg.
Ont om plats ser det inte ut att vara
Men det räcker såhär så länge, nu har jag satt spjällhuset på ett annat ställe och svetsat om tryckrören så allt hamnar innanför huven.
Nu har jag varmkört rejält och nu har den slutat trycka olja med avgaserna, förut kände jag hur det skvatt så de va rejält...
Men nu är det torrt och fint i kröken bara den gamla oljan som torkat in som e kvar men de skall bort de med.
Som det är nu fungerar det helt klart godkänt, jag e nöjd om man säger så.
/Henke
Men nu är det torrt och fint i kröken bara den gamla oljan som torkat in som e kvar men de skall bort de med.
Som det är nu fungerar det helt klart godkänt, jag e nöjd om man säger så.
/Henke
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
- Ort: Hoting
skoj att höra att den funkar bra lycka till med traktorn i vinter knäpp gärna en del bilder och filma ibland och posta här.mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Det skulle vara kul med fler bilder!
Jo, det tål att påpekas igen att för stor oljetrycks-matning inte är bra för respons/spool. Se till att restriktionen är i anslutningen mot lagerhuset, så att hela slangen blir en buffer med olja. Det ska räcka med 2-3 mm ID på kopplingen. Även om det inte blåryker av olja så kan det vara för högt tryck..
Jo, det tål att påpekas igen att för stor oljetrycks-matning inte är bra för respons/spool. Se till att restriktionen är i anslutningen mot lagerhuset, så att hela slangen blir en buffer med olja. Det ska räcka med 2-3 mm ID på kopplingen. Även om det inte blåryker av olja så kan det vara för högt tryck..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.