HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av dundersmurfen »

Slutsatser:
Det funkar med vanlig biltema avgaspasta istället för packningar mellan turbo topp och grenrör. Fortfarande tätt!
Man kan inte lita på volvos oljepumpsdrev (B234F iaf).
Det funkar att "ställa" oljetrycket genom att "shimsa" pumpen. Hjälper även upp trycket innan regulatorn har öppnat, vilket jag inte riktigt fattar men så är det.
Kopparpasta på bromsbelägg hindrar skrik och gnissel. Ja inte smeta det på friktionssidan då..
Biltema honen är inte ett proffsverktyg.
Söla inte med locktiten, får du någon droppe på ytan mellan svänghjul och vev så lossnar svänghjulet efter du varvstoppat några gånger :hihi:

Med några special knep och väl planade ytor på både block och topp kan man köra utan toppackning :thumbright:

:D :D :D
Senast redigerad av dundersmurfen den ons maj 15, 2019 10:57 pm, redigerad totalt 69 gång.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Fränt med riskokare och volvo motor :thumbright:

satsa på en B230FT med årsmod 96(?) och framåt, då dom har oljekylda kolvar. är dock osäker på vilken årsmodell dom kom men det var där i krokarna.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

Tackar för infon stener :thumbright:

Sätter in en köpesannons lite senare enligt ditt tips.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det låter som du tänkt ta i en hel del med motorn ändå, på ytan kanske det ser ut som ett enkelt recept men jag skulle rekommendera dig att nöja dig med GLT-kamaxlar och en enkel portning för att få upp flåset. 500 vilda hästar kommer då springande relativt lätt på lägre tryck. I utgåva två nästa vinter kan du ju uppgradera toppen med kamaxlar och fjädrar, för hur du än ser det blir plånboken lite ledsen när man tittar på dubbla kamaxlar med fjädrar.

Jag vet inte vad du ska med den "jättestora" oljepumpen till, Volvo orignal har väl fungerat förut? Eller är det pga diverse lager haverier i dina Nissan-motorer som du tänker så? ;)

Du kan ju handla ett kit med kolvar+stakar från Parner, mät bara upp stakarna så det blir rätt spel på grejerna.

Sen varför inte ta en enkel wastegate = hälften så mycket problem som dubbla, förutom att det inte låter lika coolt att säga.

Nä nu har jag kapat tillräckligt, det låter som en vettig satsning! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

Äsch gammalt fjolleri.
Senast redigerad av dundersmurfen den fre jan 20, 2012 10:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

dundersmurfen skrev:Klart man ska ha dubbla wastegates, med mina svetskunskaper så är det lättare att inte behöva dra två rör ihop :doh:
Sen har jag upplevt skenande laddtryck också, det är inte jättekul direkt :doh:
Om det skenar eller inte har mer med rör-dragninen att göra. Har man ett stort aggregat måste man hjälpa pulserna att hitta in in wastegate-ventilen också. Det beror förstås på hur pass högt tryck man normalt ska köra med också, det kan ju vara ok att det minsta man kan ha är att det skenar till 1 bar på höga varv..
Sen är väl själva grenröret långt mycket svårare än att smida till två rör som går ihop till wastegaten? ;)
dundersmurfen skrev:Kom på en sak till, om jag använder volvos trigger med missing tooth, kan jag ändå köra sekventiellt och slippa söla i onödan med 1600spridarna? Sen är det onödigt att fjutta på tändspolarna i onödan också...
Som VEMS firmware ser ut idag spelar det ingen roll om du har kamsynk eller inte för styrningen av spridarna, men du kan ju alltid köra dom sekventiellt (även om det inte är fullt sekventiellt) så du bara öppnar dom 1 gång var annat varv. Dom är ju lite slaskiga dom där..
Vi ska se om jag inte kan få in spridar-vinkel i firmware någon gång. Sen är det verkligen inte alla motorer som behöver det..
Att spolarna tänder varje varv är nog ett mindre problem, men det är bara att ordna kamsynk så är det löst. Förslagsvis på bränslepumps-nocken på mellanaxeln, i blocket där den pumpen normalt suttit - men det finns nog inte på en B230?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

Det låter fint Mattias, tackar och bockar :thumbright:

Ska vi se nu, per varje varv så kommer vi ha 2 tändevents?
drar man inte en spridare på varje event så att säga?
Senast redigerad av dundersmurfen den fre jan 20, 2012 10:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

dundersmurfen skrev:laddtrycket sticker till 0,8 vid 8000varv ligger på 0,7 vid 4300.
Det skulle inte jag kalla att det "skenar", men allt är relativt. Att skena i min värld är när det laddar 0.5 bar "fullt" vid 4000 och över 1 bar vid 6-7 tusen, som exempel.
Sen kan det finnas många mekaniska saker att förbättre på en wastegate så den fungerar bättre, t.ex att öppna upp flödet på låga lyft, kolla att den är tät i klockan och ventilsätet, samt att ventilen klarar fullt lyft utan problem.

Ang events, du har 4 tändevents per 4-takt. Alltså 2 två varv. Varje spole i wasted spark avfyras varje varv, ett i onödan. Divider ska vara 1, så det händer något vid varje cylinder - du har en spridar-tabell som är 4 "händelser" lång innan den repeteras = sekventiellt. Varje gång en cylinders spridare öppnas har en cylinder gått i tändläge. Det är så du vill ha det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

Tankevurpa tror jag haha, jag får ju 2 tändevents per varv nu ju, det är klart kopplar ju bara spolarna i wastespark... Av någon anledning tänkte jag 4 tändevents/vevvarv alldeles nyss men det går ju inte kan inte dela 58 med 4 ju.

Risken är ju att spridarna öppnar i olika takter bara men det kanske inte gör så stor skillnad? Får nog bli kamsynk ändå...

Tillägg: skrev helt fel på det skenande laddtrycket, det stack en bra bit över 2bar i den rb25det jag använde på den tiden, fick väl till en för bra kollektor och fick problem med att få leda ut tillräckligt med avgaser fast jag gjorde mitt bästa för att få en fin vinkel å grovt rör till wg som jag tror var 50mm
Senast redigerad av dundersmurfen den tor mar 07, 2019 9:14 am, redigerad totalt 2 gång.
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

motornord har de du behöver till motorn

snygg bil förövrigt dock va inte vingen i min smak.
ska bli kul å följa denna tråd
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

Tankevurpor i mängder. Tar bort så jag inte förvirrar i onödan.
Senast redigerad av dundersmurfen den fre jan 20, 2012 10:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

mattias skrev: Att spolarna tänder varje varv är nog ett mindre problem, men det är bara att ordna kamsynk så är det löst. Förslagsvis på bränslepumps-nocken på mellanaxeln, i blocket där den pumpen normalt suttit - men det finns nog inte på en B230?
Jodå! :)
Nocken finns på alla rödblock utom 16ventilarna som saknar den axeln helt.
Nyare motorer som inte har mekanisk bränslepump har oxå nocken, skillnaden är bara att den är helt o-bearbetad, så man har lite mer att slipa på helt enkelt :)
Gustav Sundberg
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Vad roligt! Mera 200:or, mycket snygg kaross!
Kör själv med en 2,4l 16v i min s13, det är dock en nissanmotor.
Mycket relativt billiga delar till den är det också, finns väll dock inget som heter billigt när man ska upp i högre effekter :(
Magnum
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: ons sep 05, 2007 6:27 pm

Inlägg av Magnum »

holder på med noe av det samme på drifting bilen til en kompis
s13 med b230blokk og b234 topp.

link til tråden hans
http://www.powerdrift.no/phpBB3/viewtop ... f=5&t=2864
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Inlägg av Plump »

Stener skrev:Fränt med riskokare och volvo motor :thumbright:

satsa på en B230FT med årsmod 96(?) och framåt, då dom har oljekylda kolvar. är dock osäker på vilken årsmodell dom kom men det var där i krokarna.
oljekylda kolvar kom redan 94a om jag inte missminner mig..
Skriv svar