Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Bild
Renault Dauphine 1962, 30 omutbara hästkrafter och motorn monterad bakom bakaxeln. 760 kg i tjänstevikt gör bilen ändå rätt pigg, säger dom som var med på den tiden.
Jag planerar att bevara bilens karisma, och samtidigt montera en Audi 1,8t motor FRAMFÖR bakaxeln, alltså mittmonterad.
Alla som sett uppbyggnaden av en Audi a4 vet vad jag menar. Avsikten är att flytta över motorbalk, länkarmar och fjäderbenstorn från a4:an. En störtbur måste det också bli som håller ihop bilen :D. [/list]
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:24 pm, redigerad totalt 5 gång.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

ite bilder på doffen

Inlägg av Mattias Jonsson »

  • bilen hämtades på Orust Juni 2009, och den var faktiskt körbar, dock utan färdbroms :(
  • Innan jag plocka ner bilen ville jag se om den hade någon lowriderpotential. Här står den utan fjädrar fram och bak :D
Bild
  • Den kan ju bara bli snyggare, eller hur
Bild
  • Jag har börjat göra bilen ren från underredsmassa och färg undertill. Det finns ingen rost under som synes, det är väl första och sista gången man har tur på det området. Finns lite rost vid skärminfästningar, men bilen fyller ju snart 50 år. Längst bort på bilden syns motorrummet, ja bilen har svansmotor original, och visst ser det ut som att en Audi 1,8t motor med tillhörande växellåda skulle trivas där. Det är i alla fall min tanke. SFRO-bes som ombyggt fordon är avsikten, med störtbur och riktiga stolar bland annat.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Kul å annorlunda bygge, sådana gillar jag :thumbright:
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Inlägg av Kaxxen »

Roligt projekt! :thumbright: Ser ut att vara ganska fri från rost? :)
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av hedman »

mäktigt 8) ska bli roligt att se resultatet :thumbright:
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Användarvisningsbild
Galant turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 332
Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Galant turbo »

Underbart projekt!

Så vackra dom här Ahlgrens-bilarna! Har haft liknande tankar, med "liknande" bilar. Men man är ju en drömmare och tidsoptimist. Ser fram emot uppdateringar i denna tråd, mycket foton vill vi se!

Men en Audimotor skulle jag inte stoppa i, men det är ju mera en smaksak :)
*När nyfikenheten överträffar förståndet*

Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Användarvisningsbild
elvis_lkpg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre jan 16, 2009 10:14 pm
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av elvis_lkpg »

Fränt!! kul att nån gör nåt annat än att bygger folkrace och rallycross bilar där nere i kisa skogarna....
Peter "elvis" Sandström

--5100 racing team--

www.5100.se

Men konstapeln jag har ju inte gjort nåt! det började ju med att han gav igen!!
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

fränt bygge :thumbright:
vet inte om du har sett denna renult godini väldigt lik http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... hlight=ulf
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

helballt project.lycka till.
tel 0707149931
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

lite nya bilder

Inlägg av Mattias Jonsson »

Några bilder på min fars Dauphine Gordini.
Bild

Bilen är numera i min ägo, sedan far gick bort 2013.
Bild

Jag lackade bilen när det begav sig, så lite inblandad har jag varit i den här bilen också.
Bild
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:33 pm, redigerad totalt 2 gång.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Juste bygge :thumbright:

Har du tittat något på hur det går att få plats med en a4 framvagn där bak?
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Kul att det kommer lite folk som man faktiskt vet vilka det är :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Inlägg av johan johansson »

annars kan man åka luftkylt finns några riktigt råa
Bild
Bild
volvo pv 53 16v
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Den var ju nästan lite väl fin för att kapas sönder 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Audiframvagn i baken

Inlägg av Mattias Jonsson »

Nja, jag har ingen motorbalk att testa med. Att motor och låda får plats är jag säker på, men vilken höjd den måste få, det är det som är lite osäkert, samt var fjäderbenstornen hamnar. Jag vill inte kapa i rambenen på Renaulten, utan helst bara lägga till förstärkningar och infästningar. Att spårvidden skiljer 1 dm kan ju också bli spännande att lösa.
angående att kapa sönder så fin kaross: Min avsikt är att förvalta Renaultkonstruktörernas fina arbete. Den som lever får se om det blir så.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Skriv svar