Bmw 525 TDS lite frågor om motor m.m

En plats för olje-brännare!
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Bmw 525 TDS lite frågor om motor m.m

Inlägg av Ferken »

Tjo köpte mig en bmw 525 tds 95a tydligen med den förstärkta toppen som har rullat över 35000 tusen

växellådan ska väll vara en zf låda vad jag kunnat förståt? getrag 260? ska palla bra med vrid?

Bakaxeln har jag ingen koll på alls, multilink är det men hållbarheten hur är den? går det att stoppa i 535ans diff eller nå liknade?

Hur mycket pallar en orgianl 525 tds motor av? beteckning m51 eller vad dom nu kallas för?
Fredrik
Alle3001
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis jan 10, 2006 9:22 pm
Ort: Malmbäck

Inlägg av Alle3001 »

Växellåda är ZF så den tål mkt stryk, bakvagn håller utan problem skulle jag tro men diff kunde ju va kul, hade ca 180 hk i min gamla o de va inga problem dock så hängde inte kopplingen me om du skulle bromsa upp den eller dyl. M51D25 heter dom.


"Har hört" som det heter att mer än 180-200 hk e inte o rekomendera med original grenrör pga värmeutväckling, vilket leder til kass topp i slutändan, men som sagt jag hade inga problem med min o körde hårt med den i många hundra mil innan den såldes.
Bmw E30 TurboTouring 519whp

Volvo V70 T5 -99
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

hej har en som isbil en 93a med nya toppen på orginalgrenröret är ganska snikigt byggt på dom och orginalturbon tar väll stopp vid ca 180-200hk också.tror den mest pumpar varmluft sen.en ic skulle nog ej skada en vettig en.skall prova ta några kort på min bil sen att lägga ut här på sävarturbo.mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Inlägg av Ferken »

Nä en riktigt diff vore något nu får man ju kränga satan och sparka koppling ;P

Blir att ställa på pump och laddtryck inom kort får se hur det artar sig...

Hur är det att svettsa multilink bakaxel? :evil:

Hur är det med diesel pumpen? hur många hk pumpar den för?
Fredrik
Skriv svar