Kamval Volvo 531
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: sön nov 08, 2009 6:08 pm
- Ort: Uddevalla
Kamval Volvo 531
Tjena va ska jag välja för kam? Portad 531 med en hx35 men orginalinsug å match portad orginal grenrör?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kamval
nu vill jag inte va som en äcklig försäljar typ men en STS 237 skulle va lagom om du kör mycket ren gatkörnin typ till och från jobbet.a_niklasson skrev:Tjena va ska jag välja för kam? Portad 531 med en hx35 men orginalinsug å match portad orginal grenrör?
är det mer bus/sportkörning så säger jag STS247 den ger mer effekt över hela registret med den turbon men med ett lite sämre tomgång än en sts237 eller D-V kam.
här fins mer info
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=285
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 13
- Blev medlem: sön nov 08, 2009 6:08 pm
- Ort: Uddevalla
kamval
Tack!Är nog mer buskörning för min del..Inte sugen att lägga allt för mycke pengar då de mest ska busas med bilen..men D eller V kammen alltså..
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: kamval
nä som jag sa så till buskörning så passar en lite vassare (K-H) eller sts 247 bättre då du har en fin turbo, ska man gämföra den mot orginal kammar så är sts 247 kammen lite vassare i duration och lite mer lyft än K kammen och H kammen samtidigt som den tål mer rpm.a_niklasson skrev:Tack!Är nog mer buskörning för min del..Inte sugen att lägga allt för mycke pengar då de mest ska busas med bilen..men D eller V kammen alltså..
en V eller D kam är mer gämförbar med STS 237 men sts kammen är även där lite mer anpassad mot prestanda.
en STS 247 kostar lite drygt 1000kr+moms omslipad och då fins den både med eller utan fördelar spår.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons nov 25, 2009 11:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en sån motor svarar inte så mycket på en vass kam då det är så mycket turbon som bromsar på högre rpm.Krishell skrev:KKK24 och ekstraktor grenrör. orginala dyser och trimchip
ingen värsting men hon ville ha lite mer pulver en orginalt!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Re: kamval
ja är väldigt nyfiken på dina kammar jens.
hur är sts 247 jämfört med en k-kam i botten drag, med den setupen som beskrivs överst i tråden. kommer laddet tidigare eller senare osv
hur är sts 247 jämfört med en k-kam i botten drag, med den setupen som beskrivs överst i tråden. kommer laddet tidigare eller senare osv
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: kamval
Det kommer lite tidigare då avgasventilen öppnar lite tidigare och då effekten blir högre sen på högre rpm så ger den mer effekt tack vare mer duration och mer lyft och på max rpm så är den snällare mot ventilfjädrar mm så den får ventilsläpp senare.
sen så kan man bestäma nock vinkeln till det man ska ha den bättre än en orginal kam.
jag hittade ingen K i mina mätningar men en V och en H insugnings kam (den värsta volo har släppt i en standard bil)
Volvo V kam
STS 247
H kan insug
notera skilnaden mellan H och STS 247 att den lyfter mer men ändå så har den lugnare aceleration.
de har samma 0.40 dur men ändå mer dur vid 1.25, mycke tack vare den utnytjar mer av lyftaren.
sen så kan man bestäma nock vinkeln till det man ska ha den bättre än en orginal kam.
jag hittade ingen K i mina mätningar men en V och en H insugnings kam (den värsta volo har släppt i en standard bil)
Volvo V kam
Kod: Markera allt
C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\B230 V.CPP
LIFT DUR. OPEN CLOSE AREA
Lobe I1 ----- ------ ----------- ----------- ------
Centerline 100.00 ATDC 0.20 299.98 48.69 BTDC 71.29 ABDC 896.5
.050 Lift C/L 100.18 ATDC 0.30 286.56 41.91 BTDC 64.65 ABDC 894.9
Runout 0.0102 0.40 273.33 35.26 BTDC 58.07 ABDC 892.6
Peak Open Acc. 0.02704 0.50 260.81 29.11 BTDC 51.70 ABDC 889.7
Peak Nose Acc. -0.00851 1.00 236.68 18.07 BTDC 38.61 ABDC 881.5
Peak Close Acc. 0.02657 1.25 231.14 15.39 BTDC 35.75 ABDC 878.4
Lift @ TDC 3.132 2.00 217.92 8.84 BTDC 29.08 ABDC 867.7
Valve Lash 0.400 3.00 202.32 1.02 BTDC 21.30 ABDC 848.3
Rocker Ratio 1.00 4.00 187.35 6.41 ATDC 13.76 ABDC 822.1
Lobe Separation ----- 5.00 172.10 13.93 ATDC 6.03 ABDC 787.8
Minimum Flat 6.00 156.47 21.72 ATDC 1.80 BBDC 744.8
Follower Dia. 30.836 7.00 140.06 29.95 ATDC 9.99 BBDC 684.3
8.00 122.05 39.01 ATDC 18.94 BBDC 623.8
9.00 101.70 49.19 ATDC 29.11 BBDC 537.2
10.00 76.73 61.81 ATDC 41.46 BBDC 418.3
11.00 39.42 80.53 ATDC 60.05 BBDC 221.4
11.3568 --- PEAK CAM LIFT ---
Kod: Markera allt
C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\STS 247.CPP
LIFT DUR. OPEN CLOSE AREA
Lobe I1 ----- ------ ----------- ----------- ------
Centerline 100.00 ATDC 0.20 312.93 50.94 BTDC 81.99 ABDC 1011.7
.050 Lift C/L 100.70 ATDC 0.30 297.00 44.07 BTDC 72.92 ABDC 1009.8
Runout 0.0254 0.40 284.05 38.74 BTDC 65.31 ABDC 1007.5
Peak Open Acc. 0.02146 0.50 274.01 34.97 BTDC 59.04 ABDC 1005.3
Peak Nose Acc. -0.00803 1.00 252.67 25.63 BTDC 47.05 ABDC 997.8
Peak Close Acc. 0.02507 1.25 246.90 22.75 BTDC 44.15 ABDC 994.6
Lift @ TDC 4.096 2.00 233.12 15.81 BTDC 37.31 ABDC 983.5
Valve Lash 0.000 3.00 217.47 8.05 BTDC 29.43 ABDC 964.0
Rocker Ratio 1.00 4.00 202.58 0.70 BTDC 21.88 ABDC 937.9
Lobe Separation ----- 5.00 187.80 6.60 ATDC 14.39 ABDC 904.6
Minimum Flat 6.00 172.49 14.15 ATDC 6.64 ABDC 862.5
Follower Dia. 31.468 7.00 156.58 21.93 ATDC 1.48 BBDC 810.8
8.00 139.62 30.23 ATDC 10.15 BBDC 747.1
9.00 120.78 39.45 ATDC 19.77 BBDC 667.0
10.00 98.78 50.30 ATDC 30.91 BBDC 562.3
11.00 71.11 63.99 ATDC 44.90 BBDC 416.7
12.00 19.76 90.25 ATDC 69.99 BBDC 107.1
12.0786 --- PEAK CAM LIFT ---
12.0786 --- PEAK VALVE LIFT ---
Kod: Markera allt
C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\volvo H io.CPP
LIFT DUR. OPEN CLOSE AREA
Lobe I1 ----- ------ ----------- ----------- ------
Centerline 100.00 ATDC 0.20 331.19 64.25 BTDC 86.94 ABDC 988.8
.050 Lift C/L 99.55 ATDC 0.30 303.96 50.95 BTDC 73.01 ABDC 985.5
Runout 0.0076 0.40 284.83 42.01 BTDC 62.82 ABDC 982.1
Peak Open Acc. 0.03425 0.50 271.51 35.63 BTDC 55.88 ABDC 979.2
Peak Nose Acc. -0.01150 1.00 248.43 24.63 BTDC 43.79 ABDC 971.3
Peak Close Acc. 0.03025 1.25 242.99 21.93 BTDC 41.05 ABDC 968.2
Lift @ TDC 4.020 2.00 229.80 15.35 BTDC 34.44 ABDC 957.6
Valve Lash 0.000 3.00 214.36 7.63 BTDC 26.74 ABDC 938.3
Rocker Ratio 1.50 4.00 199.40 0.15 BTDC 19.25 ABDC 912.1
Lobe Separation ----- 5.00 184.33 7.38 ATDC 11.71 ABDC 878.2
Minimum Flat 6.00 168.89 15.12 ATDC 4.01 ABDC 829.6
Follower Dia. 30.768 7.00 152.70 23.27 ATDC 4.03 BBDC 783.1
8.00 135.36 31.95 ATDC 12.69 BBDC 718.0
9.00 116.19 41.59 ATDC 22.22 BBDC 636.4
10.00 93.90 52.76 ATDC 33.34 BBDC 530.4
11.00 65.26 67.16 ATDC 47.58 BBDC 379.6
11.9454 --- PEAK CAM LIFT ---
de har samma 0.40 dur men ändå mer dur vid 1.25, mycke tack vare den utnytjar mer av lyftaren.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons nov 25, 2009 10:57 pm, redigerad totalt 7 gång.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
ja kör nu med med k i min b21 som har lager ras och skall renoveras.
tanken är att porta 405toppen, bygga grenrör ,och sätta i en bättre kam.
har funderat på en v16 eller nån av dina kammar.
har du nån koll på hur enem v16 och sts247 är jämfört med varandra i karaktär.
ja är tyvärr inte så duktig på att översätta diagram till hur det blir i verkligheten
man borde läsa på lite så man förstår siffrorna lite bättre
tanken är att porta 405toppen, bygga grenrör ,och sätta i en bättre kam.
har funderat på en v16 eller nån av dina kammar.
har du nån koll på hur enem v16 och sts247 är jämfört med varandra i karaktär.
ja är tyvärr inte så duktig på att översätta diagram till hur det blir i verkligheten
man borde läsa på lite så man förstår siffrorna lite bättre
Senast redigerad av Patrik H den ons nov 25, 2009 10:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har mätt en sån jag kan lägga upp info om den sen men det är en väldigt gammal kam profil som har väldigt långa ramper som gör att ventilspels durationen blir väldigt lång än fast den värkliga 1.25mm durationen inte alls är nått att skryta om. summan blir en motor med dåligt botten vrid (dåligt cylindertryck) som ändå inte andas på höga rpm då den blir för snäll.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag vill helst inte va det men jag lägger upp sifror så får man se och avgöra med egna ögon skilnaden. jag lever inte på att sälja kammar, jag gör det bara för att det är kul och för att hjälpa folk med att hitta prisvärda bra grejor i en värd där det inte är lätt att veta vad man ska köpa om man inte har tilgång till väldigt dyr utrustning och mycket erfarenhet som jag börjar få iallafall.
enem har endel bra modärna (speciellt stortryckar) profiler men V16 är inte en sån om du frågar mig.
en kam ska ha rätt avvägd balans av ramp,acc, max velc för en viss typ av använigs område och motor typ (fjäder) och en sån ramp är för feg speciellt på de rpm de rör sig om i denna kam typ och den typen avtryckare som tål väldigt hård ramp.
den typen av ramp (tror de kallas constant velc ramp, samma velc från inget lyft till ca 0.55mm i detta fall) är mer lämplig på extremt höga rpm på avgassidan en turbomotor (speciellt med hel tryckare som inte tål samma slag) (sts 283 har liknande ramp).
gämför dur vid ventilspel (0.3- 0.4mm) och vid 1.25mm. kolla även skilnaden i aria, än fast STS 247 har över 30 grader mindre duration vid 0.3mm så vinner den i aria = mer effekt utan att den går speciellt dåligt på låglast eller ska man säga onödigt dåligt.
enem har endel bra modärna (speciellt stortryckar) profiler men V16 är inte en sån om du frågar mig.
en kam ska ha rätt avvägd balans av ramp,acc, max velc för en viss typ av använigs område och motor typ (fjäder) och en sån ramp är för feg speciellt på de rpm de rör sig om i denna kam typ och den typen avtryckare som tål väldigt hård ramp.
den typen av ramp (tror de kallas constant velc ramp, samma velc från inget lyft till ca 0.55mm i detta fall) är mer lämplig på extremt höga rpm på avgassidan en turbomotor (speciellt med hel tryckare som inte tål samma slag) (sts 283 har liknande ramp).
gämför dur vid ventilspel (0.3- 0.4mm) och vid 1.25mm. kolla även skilnaden i aria, än fast STS 247 har över 30 grader mindre duration vid 0.3mm så vinner den i aria = mer effekt utan att den går speciellt dåligt på låglast eller ska man säga onödigt dåligt.
Kod: Markera allt
C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\Enem V16 .CPP
LIFT DUR. OPEN CLOSE AREA
Lobe I1 ----- ------ ----------- ----------- ------
Centerline 100.00 ATDC 0.20 349.76 74.44 BTDC 95.32 ABDC 982.2
.050 Lift C/L 99.70 ATDC 0.30 329.33 64.64 BTDC 84.69 ABDC 979.6
Runout 0.0381 0.40 307.95 53.85 BTDC 74.10 ABDC 975.7
Peak Open Acc. 0.02234 0.50 284.01 40.61 BTDC 63.39 ABDC 970.2
Peak Nose Acc. -0.00879 1.00 245.36 22.98 BTDC 42.39 ABDC 956.8
Peak Close Acc. 0.02244 1.25 238.39 19.49 BTDC 38.90 ABDC 952.6
Lift @ TDC 3.600 2.00 223.58 12.15 BTDC 31.43 ABDC 940.0
Valve Lash 0.000 3.00 208.08 4.37 BTDC 23.71 ABDC 919.6
Rocker Ratio 1.00 4.00 193.61 2.85 ATDC 16.46 ABDC 893.4
Lobe Separation ----- 5.00 179.19 10.02 ATDC 9.21 ABDC 859.9
Minimum Flat 6.00 164.55 17.30 ATDC 1.86 ABDC 818.6
Follower Dia. 32.077 7.00 149.47 24.85 ATDC 5.68 BBDC 768.7
8.00 133.40 32.91 ATDC 13.69 BBDC 707.4
9.00 115.51 41.90 ATDC 22.59 BBDC 630.2
10.00 94.72 52.33 ATDC 32.95 BBDC 530.3
11.00 68.59 65.45 ATDC 45.97 BBDC 391.9
12.00 22.53 88.74 ATDC 68.72 BBDC 124.1
12.1119 --- PEAK CAM LIFT ---
C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\STS 247.CPP
LIFT DUR. OPEN CLOSE AREA
Lobe I1 ----- ------ ----------- ----------- ------
Centerline 100.00 ATDC 0.20 312.93 50.94 BTDC 81.99 ABDC 1011.7
.050 Lift C/L 100.70 ATDC 0.30 297.00 44.07 BTDC 72.92 ABDC 1009.8
Runout 0.0254 0.40 284.05 38.74 BTDC 65.31 ABDC 1007.5
Peak Open Acc. 0.02146 0.50 274.01 34.97 BTDC 59.04 ABDC 1005.3
Peak Nose Acc. -0.00803 1.00 252.67 25.63 BTDC 47.05 ABDC 997.8
Peak Close Acc. 0.02507 1.25 246.90 22.75 BTDC 44.15 ABDC 994.6
Lift @ TDC 4.096 2.00 233.12 15.81 BTDC 37.31 ABDC 983.5
Valve Lash 0.000 3.00 217.47 8.05 BTDC 29.43 ABDC 964.0
Rocker Ratio 1.00 4.00 202.58 0.70 BTDC 21.88 ABDC 937.9
Lobe Separation ----- 5.00 187.80 6.60 ATDC 14.39 ABDC 904.6
Minimum Flat 6.00 172.49 14.15 ATDC 6.64 ABDC 862.5
Follower Dia. 31.468 7.00 156.58 21.93 ATDC 1.48 BBDC 810.8
8.00 139.62 30.23 ATDC 10.15 BBDC 747.1
9.00 120.78 39.45 ATDC 19.77 BBDC 667.0
10.00 98.78 50.30 ATDC 30.91 BBDC 562.3
11.00 71.11 63.99 ATDC 44.90 BBDC 416.7
12.00 19.76 90.25 ATDC 69.99 BBDC 107.1
12.0786 --- PEAK CAM LIFT ---
12.0786 --- PEAK VALVE LIFT ---
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/