Kamval Volvo 531

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
a_niklasson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön nov 08, 2009 6:08 pm
Ort: Uddevalla

Kamval Volvo 531

Inlägg av a_niklasson »

Tjena va ska jag välja för kam? Portad 531 med en hx35 men orginalinsug å match portad orginal grenrör?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kamval

Inlägg av Jens Gustavsson »

a_niklasson skrev:Tjena va ska jag välja för kam? Portad 531 med en hx35 men orginalinsug å match portad orginal grenrör?
nu vill jag inte va som en äcklig försäljar typ men en STS 237 skulle va lagom om du kör mycket ren gatkörnin typ till och från jobbet.

är det mer bus/sportkörning så säger jag STS247 den ger mer effekt över hela registret med den turbon men med ett lite sämre tomgång än en sts237 eller D-V kam.
här fins mer info
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=285
a_niklasson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön nov 08, 2009 6:08 pm
Ort: Uddevalla

kamval

Inlägg av a_niklasson »

Tack!Är nog mer buskörning för min del..Inte sugen att lägga allt för mycke pengar då de mest ska busas med bilen..men D eller V kammen alltså..
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

tjeien byte från T til V kam och hun hadde hoppats på mer pulver. lite mer på topp bara, men inte mycket bettre...
hon kjör med en T5 kam eller "liknande" kam nu, husker inte helt. typ et år sedan hon byte
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

Krishell skrev:tjeien byte från T til V kam och hun hadde hoppats på mer pulver. lite mer på topp bara, men inte mycket bettre...
hon kjör med en T5 kam eller "liknande" kam nu, husker inte helt. typ et år sedan hon byte
turbon har ju stpr betydelse, vilken turbo va dte på den motorn???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: kamval

Inlägg av Jens Gustavsson »

a_niklasson skrev:Tack!Är nog mer buskörning för min del..Inte sugen att lägga allt för mycke pengar då de mest ska busas med bilen..men D eller V kammen alltså..
nä som jag sa så till buskörning så passar en lite vassare (K-H) eller sts 247 bättre då du har en fin turbo, ska man gämföra den mot orginal kammar så är sts 247 kammen lite vassare i duration och lite mer lyft än K kammen och H kammen samtidigt som den tål mer rpm.

en V eller D kam är mer gämförbar med STS 237 men sts kammen är även där lite mer anpassad mot prestanda.

en STS 247 kostar lite drygt 1000kr+moms omslipad och då fins den både med eller utan fördelar spår.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons nov 25, 2009 11:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

KKK24 och ekstraktor grenrör. orginala dyser och trimchip

ingen värsting men hon ville ha lite mer pulver en orginalt!
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Krishell skrev:KKK24 och ekstraktor grenrör. orginala dyser och trimchip

ingen värsting men hon ville ha lite mer pulver en orginalt!
en sån motor svarar inte så mycket på en vass kam då det är så mycket turbon som bromsar på högre rpm.
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Jag menade KKK27 :doh:
Har inte bild på turbon men den va likastor som denna (min gammal busbil)
Bild
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: kamval

Inlägg av Patrik H »

ja är väldigt nyfiken på dina kammar jens.
hur är sts 247 jämfört med en k-kam i botten drag, med den setupen som beskrivs överst i tråden. kommer laddet tidigare eller senare osv
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: kamval

Inlägg av Jens Gustavsson »

Det kommer lite tidigare då avgasventilen öppnar lite tidigare och då effekten blir högre sen på högre rpm så ger den mer effekt tack vare mer duration och mer lyft och på max rpm så är den snällare mot ventilfjädrar mm så den får ventilsläpp senare.

sen så kan man bestäma nock vinkeln till det man ska ha den bättre än en orginal kam.

jag hittade ingen K i mina mätningar men en V och en H insugnings kam (den värsta volo har släppt i en standard bil)



Volvo V kam

Kod: Markera allt

C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\B230 V.CPP                 
                                                                                 
                                  LIFT    DUR.      OPEN        CLOSE      AREA
 Lobe              I1            -----  ------  -----------  -----------  ------
 Centerline        100.00 ATDC    0.20  299.98   48.69 BTDC   71.29 ABDC   896.5
 .050 Lift C/L     100.18 ATDC    0.30  286.56   41.91 BTDC   64.65 ABDC   894.9
 Runout             0.0102        0.40  273.33   35.26 BTDC   58.07 ABDC   892.6
 Peak Open  Acc.    0.02704       0.50  260.81   29.11 BTDC   51.70 ABDC   889.7
 Peak Nose  Acc.  -0.00851        1.00  236.68   18.07 BTDC   38.61 ABDC   881.5
 Peak Close Acc.    0.02657       1.25  231.14   15.39 BTDC   35.75 ABDC   878.4
 Lift @ TDC         3.132         2.00  217.92    8.84 BTDC   29.08 ABDC   867.7
 Valve Lash         0.400         3.00  202.32    1.02 BTDC   21.30 ABDC   848.3
 Rocker Ratio      1.00           4.00  187.35    6.41 ATDC   13.76 ABDC   822.1
 Lobe Separation   -----          5.00  172.10   13.93 ATDC    6.03 ABDC   787.8
 Minimum Flat                     6.00  156.47   21.72 ATDC    1.80 BBDC   744.8
   Follower Dia.   30.836         7.00  140.06   29.95 ATDC    9.99 BBDC   684.3
                                  8.00  122.05   39.01 ATDC   18.94 BBDC   623.8
                                  9.00  101.70   49.19 ATDC   29.11 BBDC   537.2
                                 10.00   76.73   61.81 ATDC   41.46 BBDC   418.3
                                 11.00   39.42   80.53 ATDC   60.05 BBDC   221.4
                                 11.3568  --- PEAK CAM LIFT ---
                                 
STS 247

Kod: Markera allt

C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\STS 247.CPP                  
                                                                                  
                                  LIFT    DUR.      OPEN        CLOSE      AREA 
 Lobe              I1            -----  ------  -----------  -----------  ------ 
 Centerline        100.00 ATDC    0.20  312.93   50.94 BTDC   81.99 ABDC  1011.7 
 .050 Lift C/L     100.70 ATDC    0.30  297.00   44.07 BTDC   72.92 ABDC  1009.8 
 Runout             0.0254        0.40  284.05   38.74 BTDC   65.31 ABDC  1007.5 
 Peak Open  Acc.    0.02146       0.50  274.01   34.97 BTDC   59.04 ABDC  1005.3 
 Peak Nose  Acc.  -0.00803        1.00  252.67   25.63 BTDC   47.05 ABDC   997.8 
 Peak Close Acc.    0.02507       1.25  246.90   22.75 BTDC   44.15 ABDC   994.6 
 Lift @ TDC         4.096         2.00  233.12   15.81 BTDC   37.31 ABDC   983.5 
 Valve Lash         0.000         3.00  217.47    8.05 BTDC   29.43 ABDC   964.0 
 Rocker Ratio      1.00           4.00  202.58    0.70 BTDC   21.88 ABDC   937.9 
 Lobe Separation   -----          5.00  187.80    6.60 ATDC   14.39 ABDC   904.6 
 Minimum Flat                     6.00  172.49   14.15 ATDC    6.64 ABDC   862.5 
   Follower Dia.   31.468         7.00  156.58   21.93 ATDC    1.48 BBDC   810.8 
                                  8.00  139.62   30.23 ATDC   10.15 BBDC   747.1 
                                  9.00  120.78   39.45 ATDC   19.77 BBDC   667.0 
                                 10.00   98.78   50.30 ATDC   30.91 BBDC   562.3 
                                 11.00   71.11   63.99 ATDC   44.90 BBDC   416.7 
                                 12.00   19.76   90.25 ATDC   69.99 BBDC   107.1 
                                 12.0786  --- PEAK CAM LIFT --- 
                                 12.0786  --- PEAK VALVE LIFT --- 

H kan insug

Kod: Markera allt

C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\volvo H io.CPP 

                                                                                 
                                LIFT    DUR.      OPEN        CLOSE      AREA
 Lobe              I1            -----  ------  -----------  -----------  ------
 Centerline        100.00 ATDC    0.20  331.19   64.25 BTDC   86.94 ABDC   988.8
 .050 Lift C/L      99.55 ATDC    0.30  303.96   50.95 BTDC   73.01 ABDC   985.5
 Runout             0.0076        0.40  284.83   42.01 BTDC   62.82 ABDC   982.1
 Peak Open  Acc.    0.03425       0.50  271.51   35.63 BTDC   55.88 ABDC   979.2
 Peak Nose  Acc.  -0.01150        1.00  248.43   24.63 BTDC   43.79 ABDC   971.3
 Peak Close Acc.    0.03025       1.25  242.99   21.93 BTDC   41.05 ABDC   968.2
 Lift @ TDC         4.020         2.00  229.80   15.35 BTDC   34.44 ABDC   957.6
 Valve Lash         0.000         3.00  214.36    7.63 BTDC   26.74 ABDC   938.3
 Rocker Ratio      1.50           4.00  199.40    0.15 BTDC   19.25 ABDC   912.1
 Lobe Separation   -----          5.00  184.33    7.38 ATDC   11.71 ABDC   878.2
 Minimum Flat                     6.00  168.89   15.12 ATDC    4.01 ABDC   829.6
   Follower Dia.   30.768         7.00  152.70   23.27 ATDC    4.03 BBDC   783.1
                                  8.00  135.36   31.95 ATDC   12.69 BBDC   718.0
                                  9.00  116.19   41.59 ATDC   22.22 BBDC   636.4
                                 10.00   93.90   52.76 ATDC   33.34 BBDC   530.4
                                 11.00   65.26   67.16 ATDC   47.58 BBDC   379.6
                                 11.9454  --- PEAK CAM LIFT ---
                                 



notera skilnaden mellan H och STS 247 att den lyfter mer men ändå så har den lugnare aceleration.
de har samma 0.40 dur men ändå mer dur vid 1.25, mycke tack vare den utnytjar mer av lyftaren.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons nov 25, 2009 10:57 pm, redigerad totalt 7 gång.
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

ja kör nu med med k i min b21 som har lager ras och skall renoveras.
tanken är att porta 405toppen, bygga grenrör ,och sätta i en bättre kam.
har funderat på en v16 eller nån av dina kammar.

har du nån koll på hur enem v16 och sts247 är jämfört med varandra i karaktär.

ja är tyvärr inte så duktig på att översätta diagram till hur det blir i verkligheten :?

man borde läsa på lite så man förstår siffrorna lite bättre
Senast redigerad av Patrik H den ons nov 25, 2009 10:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har mätt en sån jag kan lägga upp info om den sen men det är en väldigt gammal kam profil som har väldigt långa ramper som gör att ventilspels durationen blir väldigt lång än fast den värkliga 1.25mm durationen inte alls är nått att skryta om. summan blir en motor med dåligt botten vrid (dåligt cylindertryck) som ändå inte andas på höga rpm då den blir för snäll.
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

just nu är du en väldigt duktig försäljartyp :hihi: :hihi:

nej skämt åsido det kanske kan bli en sts 247 längre fram i vinter då
måste bara bygga färdigt garaget först
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:hihi: jag vill helst inte va det men jag lägger upp sifror så får man se och avgöra med egna ögon skilnaden. jag lever inte på att sälja kammar, jag gör det bara för att det är kul och för att hjälpa folk med att hitta prisvärda bra grejor i en värd där det inte är lätt att veta vad man ska köpa om man inte har tilgång till väldigt dyr utrustning och mycket erfarenhet som jag börjar få iallafall.

enem har endel bra modärna (speciellt stortryckar) profiler men V16 är inte en sån om du frågar mig.
en kam ska ha rätt avvägd balans av ramp,acc, max velc för en viss typ av använigs område och motor typ (fjäder) och en sån ramp är för feg speciellt på de rpm de rör sig om i denna kam typ och den typen avtryckare som tål väldigt hård ramp.
den typen av ramp (tror de kallas constant velc ramp, samma velc från inget lyft till ca 0.55mm i detta fall) är mer lämplig på extremt höga rpm på avgassidan en turbomotor (speciellt med hel tryckare som inte tål samma slag) (sts 283 har liknande ramp).


gämför dur vid ventilspel (0.3- 0.4mm) och vid 1.25mm. kolla även skilnaden i aria, än fast STS 247 har över 30 grader mindre duration vid 0.3mm så vinner den i aria = mer effekt utan att den går speciellt dåligt på låglast eller ska man säga onödigt dåligt.

Kod: Markera allt

 C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\Enem V16 .CPP                
                                                                                 
                                  LIFT    DUR.      OPEN        CLOSE      AREA
 Lobe              I1            -----  ------  -----------  -----------  ------
 Centerline        100.00 ATDC    0.20  349.76   74.44 BTDC   95.32 ABDC   982.2
 .050 Lift C/L      99.70 ATDC    0.30  329.33   64.64 BTDC   84.69 ABDC   979.6
 Runout             0.0381        0.40  307.95   53.85 BTDC   74.10 ABDC   975.7
 Peak Open  Acc.    0.02234       0.50  284.01   40.61 BTDC   63.39 ABDC   970.2
 Peak Nose  Acc.  -0.00879        1.00  245.36   22.98 BTDC   42.39 ABDC   956.8
 Peak Close Acc.    0.02244       1.25  238.39   19.49 BTDC   38.90 ABDC   952.6
 Lift @ TDC         3.600         2.00  223.58   12.15 BTDC   31.43 ABDC   940.0
 Valve Lash         0.000         3.00  208.08    4.37 BTDC   23.71 ABDC   919.6
 Rocker Ratio      1.00           4.00  193.61    2.85 ATDC   16.46 ABDC   893.4
 Lobe Separation   -----          5.00  179.19   10.02 ATDC    9.21 ABDC   859.9
 Minimum Flat                     6.00  164.55   17.30 ATDC    1.86 ABDC   818.6
   Follower Dia.   32.077         7.00  149.47   24.85 ATDC    5.68 BBDC   768.7
                                  8.00  133.40   32.91 ATDC   13.69 BBDC   707.4
                                  9.00  115.51   41.90 ATDC   22.59 BBDC   630.2
                                 10.00   94.72   52.33 ATDC   32.95 BBDC   530.3
                                 11.00   68.59   65.45 ATDC   45.97 BBDC   391.9
                                 12.00   22.53   88.74 ATDC   68.72 BBDC   124.1
                                 12.1119  --- PEAK CAM LIFT ---
                                 
 
                 C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\STS 247.CPP                 
                                                                                 
                                  LIFT    DUR.      OPEN        CLOSE      AREA
 Lobe              I1            -----  ------  -----------  -----------  ------
 Centerline        100.00 ATDC    0.20  312.93   50.94 BTDC   81.99 ABDC  1011.7
 .050 Lift C/L     100.70 ATDC    0.30  297.00   44.07 BTDC   72.92 ABDC  1009.8
 Runout             0.0254        0.40  284.05   38.74 BTDC   65.31 ABDC  1007.5
 Peak Open  Acc.    0.02146       0.50  274.01   34.97 BTDC   59.04 ABDC  1005.3
 Peak Nose  Acc.  -0.00803        1.00  252.67   25.63 BTDC   47.05 ABDC   997.8
 Peak Close Acc.    0.02507       1.25  246.90   22.75 BTDC   44.15 ABDC   994.6
 Lift @ TDC         4.096         2.00  233.12   15.81 BTDC   37.31 ABDC   983.5
 Valve Lash         0.000         3.00  217.47    8.05 BTDC   29.43 ABDC   964.0
 Rocker Ratio      1.00           4.00  202.58    0.70 BTDC   21.88 ABDC   937.9
 Lobe Separation   -----          5.00  187.80    6.60 ATDC   14.39 ABDC   904.6
 Minimum Flat                     6.00  172.49   14.15 ATDC    6.64 ABDC   862.5
   Follower Dia.   31.468         7.00  156.58   21.93 ATDC    1.48 BBDC   810.8
                                  8.00  139.62   30.23 ATDC   10.15 BBDC   747.1
                                  9.00  120.78   39.45 ATDC   19.77 BBDC   667.0
                                 10.00   98.78   50.30 ATDC   30.91 BBDC   562.3
                                 11.00   71.11   63.99 ATDC   44.90 BBDC   416.7
                                 12.00   19.76   90.25 ATDC   69.99 BBDC   107.1
                                 12.0786  --- PEAK CAM LIFT ---
                                 12.0786  --- PEAK VALVE LIFT ---
 
Skriv svar