Torrsump
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
pump har jag skaffat nu, en 6-stegs verdi. dock saknar jag drev till pumpen, något att modda på veven och nippor till sugstegen om någon har något liggandes som skulle passa 25 slutar numren på sugstegen på.
Fint tråg till b20 motorn!
Jag funderar på om man skulle använda två av sugstegen till att suga i toppen, ett på varje sida, känns lite overkill att ha alla fem nere i tråget.
Nu är det ju en rakställd volvo vitfemma som pumpen ska sitta på, och toppen är lite knepigt kunstruerad om man vill suga ur den, det finns två kanaler ner på varje sida, men jag funderar på om man skulle dra ihop dom på utsidan av toppen eller blocket och sedan köra ett sugsteg på varje sida.
Oljan rinner rätt ner på slängarna till veven, så det kanske skulle vara bra att få bort den därifrån.
Men det kanske är mer arbete än det är värt?
Fint tråg till b20 motorn!
Jag funderar på om man skulle använda två av sugstegen till att suga i toppen, ett på varje sida, känns lite overkill att ha alla fem nere i tråget.
Nu är det ju en rakställd volvo vitfemma som pumpen ska sitta på, och toppen är lite knepigt kunstruerad om man vill suga ur den, det finns två kanaler ner på varje sida, men jag funderar på om man skulle dra ihop dom på utsidan av toppen eller blocket och sedan köra ett sugsteg på varje sida.
Oljan rinner rätt ner på slängarna till veven, så det kanske skulle vara bra att få bort den därifrån.
Men det kanske är mer arbete än det är värt?
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
OFI engineering här i södra landet är rackans finurlig
http://www.ofiengineering.se/Car/Torrsump.htm
http://www.ofiengineering.se/
http://www.ofiengineering.se/Car/Torrsump.htm
http://www.ofiengineering.se/
Hmm, sa aldrig robin att jag har drev ligger? Om inte annat så ska jag köra fram nya så småningom.Kökarmicke skrev:pump har jag skaffat nu, en 6-stegs verdi. dock saknar jag drev till pumpen, något att modda på veven och nippor till sugstegen om någon har något liggandes som skulle passa 25 slutar numren på sugstegen på.
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Sluta !!!!!
Torpis sluta.... Visa sånn porr ...
Faan vad snyggt gjort nääää jag måste bygga ihop det jag har först
Kul att få massa bra info såhär
Faan vad snyggt gjort nääää jag måste bygga ihop det jag har först
Kul att få massa bra info såhär
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
b20 tråget känns ju rätt tycker jag för alla möjliga användningsområden för det har ju oljefälla å grejjer, Vitsexablocket skulle jag kunna tänka mig att har lite banracingtanke bakom sig, då det var en dubbelturbomotor istället för en stor singelsnigel, så för att få ner motorn och på såvis få ner tyngdpunkten då?
I dragracing vill man väl bara ha bort oljan så snabbt som möjligt skulle jag kunna tänka mig i varjefall.
Hur går det för er annars då blom? Ha de!
I dragracing vill man väl bara ha bort oljan så snabbt som möjligt skulle jag kunna tänka mig i varjefall.
Hur går det för er annars då blom? Ha de!
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
jo då, det gå bara fint.
LarC håller på för fullt. Han ska bygga lite fästen och sånt till oljepumpen, samt bygga klart tryckrör + allt småpill.
Blir ju AN kopplingar för trygt 10K
LarC bygger ett djupt tråg till torrsumpen, för att få oljan så långt bort från veven som möjligt.
Själv håller jag på att ta ur motorn ur Oldsen, den ska bromsas nån gång efter jul.
Har även fått mina delar till lådan så den ska byggas ihop snarast också.
Lycka till kökarmicke. hoppas du hinner klart till första kjula i maj.
MVH// Blom
LarC håller på för fullt. Han ska bygga lite fästen och sånt till oljepumpen, samt bygga klart tryckrör + allt småpill.
Blir ju AN kopplingar för trygt 10K
LarC bygger ett djupt tråg till torrsumpen, för att få oljan så långt bort från veven som möjligt.
Själv håller jag på att ta ur motorn ur Oldsen, den ska bromsas nån gång efter jul.
Har även fått mina delar till lådan så den ska byggas ihop snarast också.
Lycka till kökarmicke. hoppas du hinner klart till första kjula i maj.
MVH// Blom
Nu har jag som sagt väldigt lite kunskap om torrsump, men det primära syftet måste väl vara att undvika surge, dvs att oljepumpen alltid är försedd med olja.Kökarmicke skrev: I dragracing vill man väl bara ha bort oljan så snabbt som möjligt skulle jag kunna tänka mig i varjefall.
Så ett djup oljetråg med pickupen placerad vid lägsta punkten långt bak måste funka lika bra vid dragracing där accelerationen alltid är åt samma håll.
nummer två att evakuera vevhusgaser och helst ha undertryck i blocket för att minska pumpförluster, men det är nog inte realistiskt att få undertryck i en 1000hk vitmotor, men det kan ju minska övertrycket iaf. Hur mycket vet jag inte.
OFI har vända packboxar och alltid undertryck, men också en förhållandevis låg effekt och laddtryck.
Googlade lite snabbt och hittade denna: http://www.crank-scrapers.com/Volvo.html
Torrsumps tråg
Tanken med de uppvikta plåtbitarna på mitt tråg är att de dels skall ta hand om den olja som veven slänger av, dels fungera som trattar genom att styra ner den eventuella olja som kommer "rinnande" längs väggarna. Jag tittade även på dessa oljeskrapare och man kan applicera dom på detta tråg om man modifierar bottenplåten. Den bottenplåt som syns på bilden skall modifieras så att den får en svag buktning nedåt där slitsarna är. Jag var ute efter att få en så låg sump som det över huvud taget går att få och detta tråg är extremt lågt. Kör man med stroker vev så måste man lägga en distansplatta mellan tråget och blocket.