turbokonventera mb 250

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

turbokonventera mb 250

Inlägg av maax »

hejsan ha tänkt turbokonventera en 250diesel men ha lite funderingar på hur man ska göra med olje returen någon som ha nått förslag?

plus hur många hk skilljer de på 10ventilare å 20 ventilare och hållbarhet?

tacksam för svar :)
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Gurre_88
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre aug 07, 2009 10:58 am

Inlägg av Gurre_88 »

Du måste ju borra upp ett hål i tråget och tigga dit någon slags anslutning..


250 turbo 10v har ca 130hk
250 turbo 20v sitter i c-klasse,en och har ca 149hk.

Hållbarheten vet ja inte något om, men om de är ssamma som med en 300 12v och 300 24v så är ju 24v motorn hållbarare och pallar mer hästar.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

okej så det sitter inte iblocket då som på typ volvo. ?
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Knacket
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån nov 02, 2009 7:59 pm

Inlägg av Knacket »

Kan man inte dra en ledning till oljefiltret? Är ju lite bökigare tråg på alu-motorn.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

är inget tryck i en oljeretur de ska som bara rinna ner i tråget. på den ja ha i 123an så sitter returen med hydralkopplingar fast i tråget. men ja funderar bara på hur det ser ut på en turbomotor
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Gurre_88
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre aug 07, 2009 10:58 am

Inlägg av Gurre_88 »

123killer skrev:okej så det sitter inte iblocket då som på typ volvo. ?

I en orginal 250 turbo sitter de i blocket..
Gurre_88
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre aug 07, 2009 10:58 am

Inlägg av Gurre_88 »

Knacket skrev:Kan man inte dra en ledning till oljefiltret? Är ju lite bökigare tråg på alu-motorn.
De kan du säkert, men är ju mycke närmare rakt ner i tråget än att börja dra massa slangar runt motorn.. Å hur tänkte du sätta fast anslutningen i filterhuset? Nog tycker ja du ska satsa mer på hål i tråget.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

okej finns det ingen sån anslutning på en icke turbo block?
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Knacket
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån nov 02, 2009 7:59 pm

Inlägg av Knacket »

Gurre_88 skrev:
Knacket skrev:Kan man inte dra en ledning till oljefiltret? Är ju lite bökigare tråg på alu-motorn.
De kan du säkert, men är ju mycke närmare rakt ner i tråget än att börja dra massa slangar runt motorn.. Å hur tänkte du sätta fast anslutningen i filterhuset? Nog tycker ja du ska satsa mer på hål i tråget.
Filterhuset är väl gjort av stål? Tänkte att man kan sätta anslutningen där?
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

nej är gjort i alu
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Knacket
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: mån nov 02, 2009 7:59 pm

Inlägg av Knacket »

Okej på så vis.. Men på trågen på OM:603 motorn så måste man ju lyfta hela motorn för att få lös tråget. Man kan ju svetsa på plats men det är inget jag rekomenderar med tanke på att man får aldrig tråget tömt på olja.
vikko
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 04, 2008 7:17 pm
Ort: Luleå, Sweden

Inlägg av vikko »

du behöver bara lyfta motorn litegran mycket enkelt.
lossar motorkuddarna
man tar plankor under tråget som man hissar på med en domkraft. så mycket det går, sen lägger du vedklabbar eller nått mellan motorfästena och motorkudden, släpper på domkraften

voila! nu får man ut tråget =)
Väl mött,
Viktor
Christoffersson
Mytoman
Inlägg: 441
Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am

Inlägg av Christoffersson »

precis upp med motorn en bit och slit ut tråget

men stoppa returen på rätt ställe

inte för att vara dum men du har nu minst 7 st trådar om
fel bakaxel
biljäveln vägrar starta
och nu om turbobygge
bilen går ryckigt
hur ställer man upp pumpen
blaha blaha mm

är de inte bättre att söka efter annan bil

ett starkt tips är ju att söka runt lite på olika forum de står garanterat på detta forum också vad du söker efter i stället för att öppna ny tråd om precis allt
bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
Skriv svar