142 framvagnen

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

142 framvagnen

Inlägg av larsat »

håller på att riva ner framvagnen i molekyler nu, nya bussningar, stag & spindelleder, genomslagsgummin går på ca 3000 spänn på KG-trimning, mekonomen är lite dyrare, finns det nått ställe där man kan få delarna märkvärt billigare? kan nog få lite rabatt på mekonomen i stan då ja känner ägaren men kan ju vara bra att kolla med er först..
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Menar genomslagsgummina på stötdämparna? Dom som är trädda över stötdämpar "pinnen"/stången?

/Jonas
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm ne genomslagsgummina sitter på bärarmarna där nere och dom finns inte med på mekonomens hemsida under framvagnstillbehör men KG säljer sånna iaf.. men jag antar att det är nått av dom ställena man får handla på :?:
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

detta är en vild grej, Men jag tex har gjort egna motorfästen med biltemas uretan smet, blev mycket bra. Du kanske kan gjuta egna genomslagsgummin uretan ganska lätt? Jag vet inte hur det ser ut
på en vovlo dock.

/Jonas
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är nog inget för genomslagsgummina men kanske till bussningar, isåfall skulle man svarva formar & gjuta i, om det blir bra skulle man kunna sälja sådana billigt jämfört med vad superflexbussningar kostar, där måste man köpa vissa med rostfria hylsor och en bussning kan då gå på 500 spänn.. varav hylsan nog ligger i 4/5 av priset förstår inte varför de ska vara så dyra
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag fattar forfarande inte. Genomslagsgummin är ju inte något hightech. På min bil sitter dom på dämparpinne. På din bil på länkarmen. Men funktionen är ju enkel. Att rädda saker vid genomslag... Genomslag skall aldrig ske dessutom. Det måste ju funka med vilken gummiklump som helst. Finns ju massor med universal kuddar att köpa. Billigt
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du har nog missuppfattat lite här nu va :wink: allt som allt kostar det 3000 spänn genomslagsgummina kostar 80 kr styck.. du måste tro att dom kostar 3000? jag förstog först inte varför du pratade så mycket om genomslagsgummina... men tack för tipset med polyurethan från biltema, det kanske man ska testa! :)
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Jonas: Har du artikelnumret på biltemas uretangummi? Kan inte minnas att jag sett nåt sånt i katalogen, men det låter klart intressant=) Kanske nåt att använda för att fylla upp "silentblocken" på min BMW?

Larsat: I biltema finns iaf bussningarna till övre och nedre länkarm, kostar ca 40-50 kr styck. Finns även universal genomslagsgummin man kan använda... Dom får ju gärna vara lite kortare än orginal oxå om man vill sänka.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

såg att biltema hade ett par bussningar är det samma kvalitet på dom som hos mekonomen/KG trimning tror ni, isåfall skulle man spara ett par hundra där får se när jag ska beställa delarna, polarns farsa har ett konto på mekonomen och får 10% på allt, det vill jag oxå ha fast vid kontantbetalning, lär ju köpa mer saker längre fram så får väll ta ett snack me dom! det är lite lustigt att ingen säljer ett komplett kit med alla saker till hela framvagnen tycker jag.. men det är väll inte så ofta folk renoverar en hel 140 framvagn kanske sedan måste ja kolla upp om jag har en 68a eller en 69a det påverkar visst priset, har för mig att jag har en 68a
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Dom bussningar jag köpt i biltema har då haft samma kvalitet som tex mekonomen, det står tom "germany" på dom precis som volvo orginal.
Men du tjänar nog mest på att beställa allt från samma ställe(mindre fraktkostnader)
Det som kostar mest är väl spindelleder och styrstagen antar jag.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo vi får se, tänkte bara om det fanns nå företag som sålde som man inte kände till.. bussningarna ligger omkring 800, spindelleder 2-250 spänn styck sen är det stagen som kostar.. men då får man väll bara ta & beställa snart då
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Ha ha . huga precis. Jag trodde genomslagsgummina kostade 3000kr.... :D

Iaf så finns det 3st olika uretan att köpa. Minns inte vilken jag tog till slut. Men i stort är det nog ungefär samma sak. Jag ska se om jag kommer ihåg att kolla nästa gång jag är i garaget.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

polarn trodde att micro.se hade karossplåtdelar så ja laddade ner deras onlinekatalog dock så hittade jag inga sådana, däremot hittade jag spindelleder och stag till 140 för nästa halva priset jämfört med mekonomen! nån som har erfarenhet av micro-delar, man vill ju inte köpa nå skit, har inte räknat på det men det kan nog göra rätt mycket på priset en tusenlapp kanske.. sedan vet jag inte om man kan skicka efter eller om man köper i butiken.. vad tror ni?
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Om du köper hos Mekonomen eller Micro spelar nog ingen roll, antagligen samma leverantör ändå. Jag skulle köpt där det är billigast=) Jag beställde lika ofta delar från Micro som biltema förut, men nu har dom ju tagit bort E-shopen tyvärr och papperskatalogen liknar ju inget, men inte har väl dom nå sämre grejor än nån annan. Micro har haft mycket ekonomiplåt tidigare, men dom kanske har slutat med det?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag har kollat med micro nu, dom har VÄLDIGT bra priser, ja kommer helt klart köpa det mesta till bilen där, dom började ju sälja OMP racing saker förra året, snackade me dom i montrarna på träffarna endel..
det enda är att dom har dålig info om sina grejjer, men ja ska faxa över en lista på allt ja ska köpa så skulle en kille ja snackade me idag beställa hem allt, han verkade kunna det mesta om volvo 140 dessutom = bra..
sedan hade dom karossdelar, och priserna var bra, bättre än på andra länken ovan... mailade även företaget i första länken här men dom sålde inte till privatpersoner, det närmsta företaget mig var i jönköping precis som micro, så det får bli micro... faxar över en lista imorn sen får vi se vad kalaset går på..... tack för hjälpen!
Skriv svar