Byta slangpaket på en Esab LKA 150, var hittar jag ett nytt?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: mån jul 09, 2007 12:07 pm
Ort: Norrtälje

Byta slangpaket på en Esab LKA 150, var hittar jag ett nytt?

Inlägg av invader »

Har en Esab LKA 150 där slangpaketet har börjat strula. Misstänker att röret som tråden går i har blivit mosat. Trådmatningen är hackande och ojämn.

Funderar på att byta slangpaket. Hittar dock inget som passar. Har läst mig till att det finns adaptrar så man får euro-anslutning, då ökar utbudet av slangpaket avsevärt. Funkar det med en sån adapter på min svets? Eller måste jag hitta ett lika slangpaket som det jag har?

Så här der anslutningen ut i svetsen.

Bild

Bild

/Henke
Volvo 142 -1971
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Vr6_mannen »

har du den modellen som du sticker in det i svetsen sen spänner det med en skruv.... då går det att köpa en sån adapter sen köpa en slang paket till sån.. finns många märken som man kan välja på med.. lite hur mycket man vill lägga med
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: mån jul 09, 2007 12:07 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av invader »

Mässingshylsan som sitter på trådedaren sticker man in i den delen som matar tråden. Är det det ni menar med spänner fast med en skruv?

Hur fungerar det med euro när det inte finns magnetventil i svetsen utan på/av sköts i handtaget?
Volvo 142 -1971
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Vr6_mannen »

jaha det är en sån.... lättast är nog att köra till någon som säljer svets saker och fråga... för jag tror inte det går när det är så... inte hundra så
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Inlägg av Love »

Dom adaptrar som finns för att göra om från"gammla"Esab till europakoppling passar inte på svetsar där man skruvar fast trådledare och kablar var för sig,som det ser ut att vara på den där.

Om jag har fattat dem rätt,de som levererar svetsreservdelar till oss,så ska det troligen gå att bygga om den så att det går att använda slangpaket med europakoppling.
Men varför krångla?det finns ju slangpaket som passar,är ju bara att åka till närmaste Esab återförsäljare!Kostar ca:745kr+moms
Finns nog även andra märken som passar,typ:Binzell.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: mån jul 09, 2007 12:07 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av invader »

Love skrev:Dom adaptrar som finns för att göra om från"gammla"Esab till europakoppling passar inte på svetsar där man skruvar fast trådledare och kablar var för sig,som det ser ut att vara på den där.

Om jag har fattat dem rätt,de som levererar svetsreservdelar till oss,så ska det troligen gå att bygga om den så att det går att använda slangpaket med europakoppling.
Men varför krångla?det finns ju slangpaket som passar,är ju bara att åka till närmaste Esab återförsäljare!Kostar ca:745kr+moms
Finns nog även andra märken som passar,typ:Binzell.
Jo det blir nog så jag får göra. Tack för svaren!

/Henke
Volvo 142 -1971
Skriv svar