Lenko Larven (Mera skräck än vrede)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Kan det finnas någon som är dum nog att vilja stå i ett par oknutna Lundhags-kängor storlek 48 på dessa? I 100 blås?
Det finns en som är dum nog att prova iaf
Det finns en som är dum nog att prova iaf
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Var ju inte lätt att få skiten att gå, Tillotson-förgasaren blir nog inte långlivad
Gjorde rent den rejält, membranen var hela och fina. Nålarna till de justerbara munstyckena var däremot väldigt rostiga och fula. Gjorde rent dom och putsade upp dom lite.
Men gick den mer än 20m? -Icke, surade ner sej och var grinig trots att den betedde som att den inte fick soppa, gick mest på en cylinder när den gick.
Såg rätt ledsen ut de första dagarna:
Satte dit en mikunipump från Larven! innan förgasaren och pumpade in soppa in i pumpen så att säga, då vart det åka av
Vart inte så mycket filmat och fotat då man kokade av ilska större delen av tiden. Men det filmades en del med en vanlig digitalkamera. Jag klippte ihop det som fanns till en kalkonfilm. Slutrepan i filmen är första fullgasrepan med (nya) motorn, gick som skit och varvade inte ur riktigt då. Jag släpper av någon sekund efter filmningen börjar också.
Orginal maxade den ju run 50, nu drar den loss mattan i 70 Mätte med GPS, men vågade inte kolla på den mer än till ca 70km/h. Var halkigt som fan också då det började frysa på och jag tror inte dom här grejerna är gjorda för is-racing
Men hur kul är det här utan film? -Inte alls!
http://www.youtube.com/watch?v=-bJHHO09 ... annel_page
Gjorde rent den rejält, membranen var hela och fina. Nålarna till de justerbara munstyckena var däremot väldigt rostiga och fula. Gjorde rent dom och putsade upp dom lite.
Men gick den mer än 20m? -Icke, surade ner sej och var grinig trots att den betedde som att den inte fick soppa, gick mest på en cylinder när den gick.
Såg rätt ledsen ut de första dagarna:
Satte dit en mikunipump från Larven! innan förgasaren och pumpade in soppa in i pumpen så att säga, då vart det åka av
Vart inte så mycket filmat och fotat då man kokade av ilska större delen av tiden. Men det filmades en del med en vanlig digitalkamera. Jag klippte ihop det som fanns till en kalkonfilm. Slutrepan i filmen är första fullgasrepan med (nya) motorn, gick som skit och varvade inte ur riktigt då. Jag släpper av någon sekund efter filmningen börjar också.
Orginal maxade den ju run 50, nu drar den loss mattan i 70 Mätte med GPS, men vågade inte kolla på den mer än till ca 70km/h. Var halkigt som fan också då det började frysa på och jag tror inte dom här grejerna är gjorda för is-racing
Men hur kul är det här utan film? -Inte alls!
http://www.youtube.com/watch?v=-bJHHO09 ... annel_page
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 89
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Finns en del filmer på youtube på Larven in action. Det är ju inte Live så klart, men lite mera förståelse för märkligheten i denna manick får man.
Vet inte om någon tänkte på det, men i slutet av filmen så plogade jag för att försöka få stopp, jag hade inga bromsar och ingen avstängning av motorn, nödstoppen var inte inkopplad. Tomgången rusade så den drev ju på. Det som ramlade av vid "inbromsningen" var det enda jag hade som skydd mot variatorer och annat rörligt. Hann ju aldrig göra klart en huv eller sätta fast något. Grenrören hade man ju i princip i arslet så det finns lite jobb kvar på en del detaljer...
Kom inte med på filmen men jstrax efter ramlade jag av och lyckades i vurpan trycka in ena skidspetsen i bandtunneln och fick stopp på den så. Annars hade den puttrat på till Norge troligen. Adrenalinkicken man hade där gjorde att det sunda förnuftet var trasigt. Ingen välförberedd repa med andra ord
Namnet som nämns i början av filmen "Millenium Falcon" kommer så klart från Star Wars, lika så är ju texten i inledningen inspirerad av denna film. Millenium Falcon var ett smuggelskepp som såg ut som skit men var snabbast i galaxen
I en av filmerna uttalas den klassiska dialogen:
Vad fan hände med tomgången? (Här har jag satt tillbaka det variatorskydd som ramlade av, sitter inte fast någonstans, blir ett senare problem...:
Vet inte om någon tänkte på det, men i slutet av filmen så plogade jag för att försöka få stopp, jag hade inga bromsar och ingen avstängning av motorn, nödstoppen var inte inkopplad. Tomgången rusade så den drev ju på. Det som ramlade av vid "inbromsningen" var det enda jag hade som skydd mot variatorer och annat rörligt. Hann ju aldrig göra klart en huv eller sätta fast något. Grenrören hade man ju i princip i arslet så det finns lite jobb kvar på en del detaljer...
Kom inte med på filmen men jstrax efter ramlade jag av och lyckades i vurpan trycka in ena skidspetsen i bandtunneln och fick stopp på den så. Annars hade den puttrat på till Norge troligen. Adrenalinkicken man hade där gjorde att det sunda förnuftet var trasigt. Ingen välförberedd repa med andra ord
Namnet som nämns i början av filmen "Millenium Falcon" kommer så klart från Star Wars, lika så är ju texten i inledningen inspirerad av denna film. Millenium Falcon var ett smuggelskepp som såg ut som skit men var snabbast i galaxen
I en av filmerna uttalas den klassiska dialogen:
Blöjbytet är nära här, bulan i overallen kräver ingen förklaring:(Luke Skywalker) -What a pice of junk!
(Han Solo) -She'll make point five past lightspeed. She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself
Vad fan hände med tomgången? (Här har jag satt tillbaka det variatorskydd som ramlade av, sitter inte fast någonstans, blir ett senare problem...:
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 89
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Kul astt du verkar ha alla lämmar (!) i behåll =).
Dom där förgasarna är ingen hit att hålla på med. sitter fjädern kvar på tomgångsskruven? Tjuvluft? nog så spänd gasvajer som drar ihop sig av hettan av "piporna" . Felen kan vara många.
Jag kör då ALDRIG med tillotson utan extra returfjäder... Många gånger i forntiden har jag vart i träd och liknande med gammelsnotricen när jag var liten men dock aldrig i höga hastigheter.
Det kulminerade när grabben i grannkåken skulle prova den... och tog fart över en snöhög och fick där gashäng och sedan som på räls rakt i en telefonstolpe.
Att rikta en snotric med tanken inbyggd i chassiet fram är ingen lek när man är typ 9 år . Så det vart att montera annan tank samt en returfjäder av redig sort =)
Åter till nutiden.
Montera en fräsch mikuni så har du nog mycket vunnet. Men se då till att ha fräsch nålventil, samt använda ett bra bränslefilter så den inte börjar flöda och jävlas som det gjorde för mig och AMFen på veterandragrejsingen i vinter =).
//Robert
Dom där förgasarna är ingen hit att hålla på med. sitter fjädern kvar på tomgångsskruven? Tjuvluft? nog så spänd gasvajer som drar ihop sig av hettan av "piporna" . Felen kan vara många.
Jag kör då ALDRIG med tillotson utan extra returfjäder... Många gånger i forntiden har jag vart i träd och liknande med gammelsnotricen när jag var liten men dock aldrig i höga hastigheter.
Det kulminerade när grabben i grannkåken skulle prova den... och tog fart över en snöhög och fick där gashäng och sedan som på räls rakt i en telefonstolpe.
Att rikta en snotric med tanken inbyggd i chassiet fram är ingen lek när man är typ 9 år . Så det vart att montera annan tank samt en returfjäder av redig sort =)
Åter till nutiden.
Montera en fräsch mikuni så har du nog mycket vunnet. Men se då till att ha fräsch nålventil, samt använda ett bra bränslefilter så den inte börjar flöda och jävlas som det gjorde för mig och AMFen på veterandragrejsingen i vinter =).
//Robert
Mycket kul projekt och underhållande skrivet.
Miniskotaren SKOGIS blev ju presenterad tidigare som en Lenko-konstruktion.
Tyckte det var på sin plats att visa på vad Lennart Nilsson fortsatte med efter SKOGIS projektet.
www.lenkosnow.com
Skulle nog våga påstå att Lenko idag är en av världens största snökanontillverkare.
Förlåt!! lite offtopic, men ändå inte!?
Nåväl, som sagt, kul projekt.
Får vänta till nästa snö.. eller går det att få till några sjyssta myr repor???
Miniskotaren SKOGIS blev ju presenterad tidigare som en Lenko-konstruktion.
Tyckte det var på sin plats att visa på vad Lennart Nilsson fortsatte med efter SKOGIS projektet.
www.lenkosnow.com
Skulle nog våga påstå att Lenko idag är en av världens största snökanontillverkare.
Förlåt!! lite offtopic, men ändå inte!?
Nåväl, som sagt, kul projekt.
Får vänta till nästa snö.. eller går det att få till några sjyssta myr repor???
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Lite lagom Off topic tycker jag
Lenko är mycket riktigt bland dom största snökanontillverkarna, dom var tidiga med datorstyrda kanoner som kunde övervakas från vart man än satt i världen. Gick ju så bra för Lenko och framförallt för Lennart Nilsson att han fick fortsätta gå, gå vidare, utan att passera gå, -rakt in i fängelse
Var visst "lite" oegentligheter med redovisningen tror jag...
Man är ju sugen att riva av en repa på en sjö eller liknande, men med en driftsäkerhet som gör att man jublar för varje meter man kommer så slutar det nog med grin och elände bara. En myr var ju en bra idé
Lenko är mycket riktigt bland dom största snökanontillverkarna, dom var tidiga med datorstyrda kanoner som kunde övervakas från vart man än satt i världen. Gick ju så bra för Lenko och framförallt för Lennart Nilsson att han fick fortsätta gå, gå vidare, utan att passera gå, -rakt in i fängelse
Var visst "lite" oegentligheter med redovisningen tror jag...
Man är ju sugen att riva av en repa på en sjö eller liknande, men med en driftsäkerhet som gör att man jublar för varje meter man kommer så slutar det nog med grin och elände bara. En myr var ju en bra idé
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Nu är ju säsongen här igen och nya dumma planer smids.
Jag vart ju lite missnöjd med att ha avgassystemet mynnande ut mot tanken och sen över motorn i riskzon för klockspelet när man ramlar av, för det handlar ju om när och inte om...
Sen blir tyngdpunkten onödigt hög också och det är väldigt påtagligt på en sån här maskin. Den var ju direkt livsfarlig när man släppte av på gasen i 80km/h. Började kasta i arslet och det vart tungt att balansera maskinen i takt med kroppen. Min kropp är i underläge både i vikt och styrka. Sen kan jag egentligen inte köra så bra heller, men jag vill och det borde räcka
Men dåliga idéer finns det ju gott om, så lösningen var ju enkel. Jag spegelvänder motorn, vänder cylindrar och kolvar 180 grader så är det klart. Då får jag förgasaren fram och avgassystemet bak, blir både lägre och lättare!
Lyfte cylindrarna och det ser ju för lätt ut! Bara att fräsa ur lite för att kompensera spolkanalernas position. Markerade vart det ska fräsas.
Gjorde samma på cylindrarna också fast det inte är så viktigt där på grund av flödesriktningen.
Sen efter en halvtimme var det klart. Fast det var ju lite för lätt så jag var tvungen att ge mej på att porta kanalerna lite också. Jag höjde foderkanten mot kanalerna en del och snyggade till kanalerna. Det var redan urfräst en del tidigare så jag tog inte så mycket. Den sjuka varvvilligheten kan ju förklaras av att det frästs en del tidigare
Mopednostalgin infann ju sej omgående så att "jacka" kolven kändes tvunget också.
Urfräsningen matchar insugskanalens form.
Kommer så klart mer bilder senare.
Jag vart ju lite missnöjd med att ha avgassystemet mynnande ut mot tanken och sen över motorn i riskzon för klockspelet när man ramlar av, för det handlar ju om när och inte om...
Sen blir tyngdpunkten onödigt hög också och det är väldigt påtagligt på en sån här maskin. Den var ju direkt livsfarlig när man släppte av på gasen i 80km/h. Började kasta i arslet och det vart tungt att balansera maskinen i takt med kroppen. Min kropp är i underläge både i vikt och styrka. Sen kan jag egentligen inte köra så bra heller, men jag vill och det borde räcka
Men dåliga idéer finns det ju gott om, så lösningen var ju enkel. Jag spegelvänder motorn, vänder cylindrar och kolvar 180 grader så är det klart. Då får jag förgasaren fram och avgassystemet bak, blir både lägre och lättare!
Lyfte cylindrarna och det ser ju för lätt ut! Bara att fräsa ur lite för att kompensera spolkanalernas position. Markerade vart det ska fräsas.
Gjorde samma på cylindrarna också fast det inte är så viktigt där på grund av flödesriktningen.
Sen efter en halvtimme var det klart. Fast det var ju lite för lätt så jag var tvungen att ge mej på att porta kanalerna lite också. Jag höjde foderkanten mot kanalerna en del och snyggade till kanalerna. Det var redan urfräst en del tidigare så jag tog inte så mycket. Den sjuka varvvilligheten kan ju förklaras av att det frästs en del tidigare
Mopednostalgin infann ju sej omgående så att "jacka" kolven kändes tvunget också.
Urfräsningen matchar insugskanalens form.
Kommer så klart mer bilder senare.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Den här tråden hade jag nästan glömt av.. Det är ju riktigt häftigt (dumt?) att ha en 30 hk motor på en maskin som inte går att styra, finns ju potential till hur mycket skador som helst Men det är ett imponerande bygge som jag gärna läser mer om, för inte kan det väl ha gått så lätt med att bara vända cylindrarna?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Jo det är var bara att vända hehe, njaaaa nästan kanske. Sitter ihop nu iaf.
Som vanligt är jag ur fas med tiden så jag blir väl klar till midsommar eller nått
Bakåfram med gylfen bak:
Blev en förskjutning av kåporna, förutom spegelvändningen, insug och avgas var ju inte helt oväntat olika...
Gapet som blev löstes med det uppenbara alternativet, -TEJP!
Sen fanns det en del störande moment på motorn som löstes så här:
Men så kan man ju inte göra!
-Nä det kan man inte, jag har behållit Ockelboplåten, -man ska aldrig glömma sitt ursprung!
Det här är ett epa-bygge av rang då jag inte har verktyg för att göra någonting alls egentligen,
ingen vinkelslip, två 75-kronors borrmaskiner som är trasiga bägge två Men tejp är bra!
Som vanligt är jag ur fas med tiden så jag blir väl klar till midsommar eller nått
Bakåfram med gylfen bak:
Blev en förskjutning av kåporna, förutom spegelvändningen, insug och avgas var ju inte helt oväntat olika...
Gapet som blev löstes med det uppenbara alternativet, -TEJP!
Sen fanns det en del störande moment på motorn som löstes så här:
Men så kan man ju inte göra!
-Nä det kan man inte, jag har behållit Ockelboplåten, -man ska aldrig glömma sitt ursprung!
Det här är ett epa-bygge av rang då jag inte har verktyg för att göra någonting alls egentligen,
ingen vinkelslip, två 75-kronors borrmaskiner som är trasiga bägge två Men tejp är bra!
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg