Volvo 142-73 B230 16v turbo streetweek
Volvo 142-73 B230 16v turbo streetweek
Nu har jag haft bilen ett tag så tycker att det är dax att lägga upp en tråd.
Fick tag på en jäkla fin 142 här i halmstad oxå,95% rostfri och har knappt varit rostlagad heller. Har satt i en b23et i den nu oxå.
Info
MOTOR:
B23et med:(köpt)
Mahle kolvar
M-stakar
405 topp
T3/T4 turbo (köpt)
38mm wastgate
Eget byggt grenrör
Kaross/väghållning:
Kommer att hållas orginal utvändigt och invändigt förutom en luisi ratt.
Bilstein hårdare stötdämpare
Lesjöfors fjädrar
Nya bussningar, leder runt om
Lite historia om bilen, skriven av förra ägaren "effe" här på forumet
ja visst e det det lite historia kan jag berätta bilen kom mig tillkänna 1988 på nyårsafton vill jag minnas "skogsola" köpte den av första ägaren o trimma den lite grann .. han slängde i trean i kurvan hemma vid gården o fick sladd drog in i grannens trädgård blev lite bucklor å så .. så han fixa o dona .. lackade bilen i den fula blå färgen som syns under hatthyllan på sebastians bilder ..ola körde bara ett fåtal mil innan han sålde bilen till "pelle i mossen" uttalas "mössen" pelle som var dragracingfreak och körde ms med sin camaro z28 -69 tyckte att hans grabb som va typ 16år skulle också börja med dragrace fanns en klass som hette 16-årsdrag då passade 142 väl in med dubbla su egenkonstruerad höglyftande k-kam med portad planad topp väl in o skicket på bilen va perfekt ingen rostlagning behövdes ola hadde lackat bilen knappt ett år innan så det var bara att slänga ur inredd osv nu blev det inget 16-års drag dåligt med intresse så klassen las ner helt plötsligt vart vi inne på ett par år senare när pelle beslutat sig för att sälja närmre 1992-92 då "nicke" ville ha en billig o bra bil så blev det nicke köpte o besiktigade då vissa e glada i öl å så tillverkades nåra bucklor till på bilen nicke tröttna på bilen över en öl eller så och sålde den till tobbe min jobbakompis som osså byter bil samtidigt som kalsongerna och volvofreak som man e hadde ju bara 6 stycken besiktigade 164 o fyra 142 som också vart besiktigade hemma på gatan .. ser ju möjligheterna och skicket på bilen ! vill ha! så jag köpte bilen den vart ju fin å körbar o hadde bara gått....... 7500 mil.... skulle bara fixa lite med den så skulle jag ha den som bruksbil !!!!! blev som det blev fin kaross o bil höjde kraven efter hand här skulle lackas i svartblåmetallic precis som min 162 jobba som fan med ´bilen 1995 men sen vart nya projekt imellan så bilen har stått i mitt garage ända fram tills i höstas 2009 nov då jag känner att nån annan får ta över sätter ut bilen på annons = dåligt gensvar men en dag ser sebbe bilen oh det blir affär för han ser att den på här bilen slipper jag laga rost resten av livet han har förvisso mycket jobb ändå med bilen men slipper det tråkiga o kan koncentrera sig på det kuliga en liten kort historia från mig stephan"effe"gustafsson kämpa på nu sebbe så vi får se dig köra i sommar ps du behöver diffad axel
Nu e den på väg hem
Nu e den hemkommen
Börjat skrapa lite smått
Nästan färdig skrapad
Epoxy grund sprutad och karosskittat alla skarvar
Body sprutad
Epoxy grund sprutad, börjat spackla lite smått
Motorn som ska användas, ska målas om sen
Bilstein stötdämpare, Lesjöfors fjädrar
Nya och gamla turbon
Inpassning av motor
Motorfäste
Börjat att bygga grenrör
Mitt allra första grenrör färdigt, bara helsvetsning kvar. blev riktigt nöjd med det.
Fick tag på en jäkla fin 142 här i halmstad oxå,95% rostfri och har knappt varit rostlagad heller. Har satt i en b23et i den nu oxå.
Info
MOTOR:
B23et med:(köpt)
Mahle kolvar
M-stakar
405 topp
T3/T4 turbo (köpt)
38mm wastgate
Eget byggt grenrör
Kaross/väghållning:
Kommer att hållas orginal utvändigt och invändigt förutom en luisi ratt.
Bilstein hårdare stötdämpare
Lesjöfors fjädrar
Nya bussningar, leder runt om
Lite historia om bilen, skriven av förra ägaren "effe" här på forumet
ja visst e det det lite historia kan jag berätta bilen kom mig tillkänna 1988 på nyårsafton vill jag minnas "skogsola" köpte den av första ägaren o trimma den lite grann .. han slängde i trean i kurvan hemma vid gården o fick sladd drog in i grannens trädgård blev lite bucklor å så .. så han fixa o dona .. lackade bilen i den fula blå färgen som syns under hatthyllan på sebastians bilder ..ola körde bara ett fåtal mil innan han sålde bilen till "pelle i mossen" uttalas "mössen" pelle som var dragracingfreak och körde ms med sin camaro z28 -69 tyckte att hans grabb som va typ 16år skulle också börja med dragrace fanns en klass som hette 16-årsdrag då passade 142 väl in med dubbla su egenkonstruerad höglyftande k-kam med portad planad topp väl in o skicket på bilen va perfekt ingen rostlagning behövdes ola hadde lackat bilen knappt ett år innan så det var bara att slänga ur inredd osv nu blev det inget 16-års drag dåligt med intresse så klassen las ner helt plötsligt vart vi inne på ett par år senare när pelle beslutat sig för att sälja närmre 1992-92 då "nicke" ville ha en billig o bra bil så blev det nicke köpte o besiktigade då vissa e glada i öl å så tillverkades nåra bucklor till på bilen nicke tröttna på bilen över en öl eller så och sålde den till tobbe min jobbakompis som osså byter bil samtidigt som kalsongerna och volvofreak som man e hadde ju bara 6 stycken besiktigade 164 o fyra 142 som också vart besiktigade hemma på gatan .. ser ju möjligheterna och skicket på bilen ! vill ha! så jag köpte bilen den vart ju fin å körbar o hadde bara gått....... 7500 mil.... skulle bara fixa lite med den så skulle jag ha den som bruksbil !!!!! blev som det blev fin kaross o bil höjde kraven efter hand här skulle lackas i svartblåmetallic precis som min 162 jobba som fan med ´bilen 1995 men sen vart nya projekt imellan så bilen har stått i mitt garage ända fram tills i höstas 2009 nov då jag känner att nån annan får ta över sätter ut bilen på annons = dåligt gensvar men en dag ser sebbe bilen oh det blir affär för han ser att den på här bilen slipper jag laga rost resten av livet han har förvisso mycket jobb ändå med bilen men slipper det tråkiga o kan koncentrera sig på det kuliga en liten kort historia från mig stephan"effe"gustafsson kämpa på nu sebbe så vi får se dig köra i sommar ps du behöver diffad axel
Nu e den på väg hem
Nu e den hemkommen
Börjat skrapa lite smått
Nästan färdig skrapad
Epoxy grund sprutad och karosskittat alla skarvar
Body sprutad
Epoxy grund sprutad, börjat spackla lite smått
Motorn som ska användas, ska målas om sen
Bilstein stötdämpare, Lesjöfors fjädrar
Nya och gamla turbon
Inpassning av motor
Motorfäste
Börjat att bygga grenrör
Mitt allra första grenrör färdigt, bara helsvetsning kvar. blev riktigt nöjd med det.
Senast redigerad av Se88e_K den ons feb 27, 2019 9:23 pm, redigerad totalt 90 gång.
Re: svetsar
japp det ska lindas sen. det e bra genombränning så det ska nog hålla bara utsidan som ser lite dålig uteffe skrev:tjena ser bra ut du ska väll linda det också då syns inget ändå det lär hålla med kämpa på
Grenröret var riktigt stiligt
Teamet->> http://www.maddrift.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
Facebook->> http://www.facebook.com/MadDrift.se
Sponsorer 2014!!
jvl.nu karstorpsbildemontering.se pg-media.se agsinorrkoping.se visuellpartner.se
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt: