Förstärkta biltema fjädrar/Sänkningsfjädrar?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Förstärkta biltema fjädrar/Sänkningsfjädrar?

Inlägg av Rogge »

är less på gunget nu på 145an, o tanken har ju hela tiden vart att det ska va en landsvägsräser som klarar av att svänga (därav17" ;))

stötdämparna blir KYb Gas-A-Just

funderar lite på vilka fjädrar man ska satsa på, har hört att saab 900 bakfjädrar passar bra fram på 140, men ska kolla upp det ordentligt.. och 245 husvagnsfjädrar bak..
hur funkar detta kontra "riktiga" sänkfjädrar? har hittat data på biltemas fjädrar, men ingenting på de kg säljer..

biltema.
245 bak. artnr 67-311
Aktiva varv: 10
Längd [mm]: 420
Ytter- diameter [mm]: 129
Tråd- tjocklek [mm]: 14
Fjäder- konstant [N/mm]: 24,8

saab 900 bak artnr 67-307
Aktiva varv: 8,5
Längd [mm]: 300
Ytter- diameter [mm]: 118
Tråd- tjocklek [mm]: 16
Fjäder- konstant [N/mm]: 71,6

då jag vill ha bilen lika snorlåg som den är nu så kommer jag behöva justera fjädrarna i vilket fall. men vilket är bäst?

bilen i fråga..
Bild
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Saab fjädrarna passar hyffsat fram, du måste ta bort mellanläggen i plast som sitter original.

Fjäderkonstanten på fjädern kommer att ändras oxå, ju mer du kapar bort desto hårdare blir den.
Och om du ska ha den sådär låg får du typ kapa den på mitten. :P
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

mellanlägg i plast som sitter orginal? på bilen eller fjädern?

det är ungefär vad jag fått göra med orgnialfjädrarna som sitter där nu, men ska ha på ett par 17" så jag måste höja upp den lite för att få plats med dom..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Det står lite om det här med fjädrar å jox i min tråd.
Original är det ett mellanlägg i plast mellan fjäder och länkarm, kanske för att undvika gnissel eller nå? ja vet inte, men man måste ta bort det med saab-fjädern iaf.


På bilden är det från vänster, Original 140 fjäder, Saab fjäder, Kapad 140 sänkfjäder.. jag gissar att det är typ den längden du kör med.
Bild
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

okej, är det inte gummi plattan du menar? isf är den redan borta, helrenoverade framvagnen förra våren med nya bussningar och leder..

ja det är väl ungefär den längden jag har på mina, kapade 2,5 varv ungefär..

hur är saab fjädrarna att köra med?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

dom är då betydligt mkt bättre än orginal! :thumbright:

MVH Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
Skriv svar