Länge sen det skrevs här sist men det har gjorts en hel del iaf.
Mycket tidskrävande tråkiga prylar som uppmätning av vevaxlar, fjädrar, ventilschims, vevstakar, mm, samt tvättning och målning av diverse småsaker. Inget som gör sig vidare bra på bild.
Ventilspelet är nu uppmätt och det verkar som att det behövs shims som är mellan 0,1-0,2mm tunnare för att hamna på rätt spel.
Ska givetvis mäta upp alla shimsen och förhoppningsvis kan man väll flytta runt lite så att inte alla behövs nya.
Kanske man ska fila av lite på ventilskaftet istället för att få dom sista att passa? Kan det finnas nackdelar med detta? är dom tex härdade så man tar bort det vid filningen?
Har hört att det inte är bra att köra med för tunna shims iaf då dom kan spricka.
En mycket (o)lustig grejj jag upptäckte med nya insugskammen var detta:
Sista lagringen på kammen var drygt 1mm för liten!
Lite halvt upprörd kontaktade jag tillverkaren men det ska tydligen vara så, tydligen så finns det inge oljesmörjning där iaf.
Mycket konstigt ska man vara med om.
Har dock något svagt minne av att jag läst någonstans att tom nissan tagit bort den lagringen på nyare ka24de, typ efter 96 el nått sånt.
Tyvärr kan jag snart inte göra så mycket mer utan kamdreven och vevlagren som förhoppningsvis skickas från USA snart.